Képek és írások a csend ösvényein

P. Szabó Ernő
2010. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány hónappal ezelőtt Caravaggio képei nyomában jártam a római San Luigi dei Francesi-templomban. Árkossy Zsolt egyik fotográfiája viszont a templom egy igen tagolt, plasztikai értékekben, fény-árnyék hatásokban gazdag épületrészletében fedezte fel ugyanazt a drámai erőt, amely Caravaggio Szent Máté-sorozatának darabjait is jellemzi. Ezt azonban már nemcsak én mondom, hanem abban a szövegben is olvasható, amely a felvételt kíséri a Vármegye Galéria kiállításán, illetve a tárlat anyagából összeállított, a Magyar Napló kiadásában megjelent kötetben. A szöveg is Árkossytól való, csak éppen nem Zsolt, hanem István a keresztneve. Különös párbeszéd tanúja lehet a tárlatlátogató, apa és fia képekben és leírt mondatokban megfogalmazott dialógusáé. A fiú, Árkossy Zsolt húsz éve fotografál, az édesapa, Árkossy István festőművész, grafikus, évtizedekig az Utunk szerkesztője volt.
A színes fotók többsége fenséges tájakat ábrázol, csúcsokat és völgyeket, amelyek arra utalnak, hogy – amint az egyik szövegrészletben idézett régi hindu mondás tartja – a hegyek tetején közelebb kerül az ember az istenekhez és önmagához is. És talán – mutatják az összeállítást záró fekete-fehér képek – ahhoz is egyre kevesebb eszközre van szüksége, hogy a csend és általa a múlt titokzatos világát megmutassa, ahogyan azt a kötetbeli Berenice Abbott-idézet mondja. Kár, hogy a könyv korrektora egy e betűt elspórolt valahogy a híres amerikai fotós keresztnevéből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.