Az Úr egyszerű munkásruhában áll elénk

Madách Tragédiája nem sokkal az alapítás után vált a Szegedi Szabadtéri Játékok rendszeres előadásává. Vidnyánszky Attila a látvány és gondolatiság harmóniájára épülő rendezésében, Ónodi Eszter, Rátóti Zoltán és Trill Zsolt főszereplésével a drámai költemény volt az idén is a nyitó előadás.

Pethő Tibor
2011. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bűnbeesés után maga az Úr is eszik a Lucifer által hozzávágott almából. A teológiailag merész kép gondolatok sorát indíthatja el a nézőben a bűn és a tagadás természetéről, Isten munkájáról. William Blake Ádám teremtését ábrázoló festménye juthat eszünkbe: az Úr a kígyótól gúzsba kötve alkotja meg az első embert, aki így jóformán képtelen arra, hogy ne kövesse el az eredeti bűnt.
Egybevág mindezzel Ádám (Rátóti Zoltán) első megszólalása is. A kiűzetés utáni harmadik szín egy mondatát ismétli apró, a jelen időt a múltba helyező módosítással: „Hová lett énem zárt egyénisége?” A Vidnyánszky-rendezés felütése szinte sugallja, hogy a bukás eleve elrendelt, ennek tudata pedig már a teremtés pillanatában létezik, azzal egyszerre születik. A bukás, a bűn, az ember predesztinált útja így lesz hangsúlyosan az üdvtörténet részévé. Utóbbinak eszköze a mitikus ősgonoszként (nem cinikus értelmiségiként) feltűnő Lucifer is: az Úrtól való abszolút függése fontos vonása az előadásnak.
Ádám és Éva (Ónodi Eszter) eleinte nem mint az események résztvevői, hanem mint szemlélői bóklásznak a történelmi színek között. Álomnak, szakrális időutazásnak vagy egyszerre mindkettőnek gondolhatnánk ezt. (Az eredeti szövegtől eltérően a történelmi szereplőket nem egyedül Rátóti alakítja: a Fáraót például Tóth László, Miltiádészt Gáspár Sándor.) A bizánci színben aztán Ádám először lényegül át teljesen a jelenet hősévé, Tankréd lovaggá. A rendezés részben ezzel a megoldással a kereszténység megjelenését helyezi az előadás középpontjába. Az egyetlen eszme, amelyben Ádám a Vidnyánszky-adaptációban nem csalódik, a kereszténység – függetlenül attól, hogy az eltorzult vallásosság, a tanítást megcsúfoló rossz gyakorlat kiábrándulást szül.
A következő, a prágai színben Ádám megmarad Tankréd lovagnak, kardját továbbra is kezében tartja: hűséges az eredeti, tiszta eszményhez. Keplert a két prágai jelenetben Cserhalmi György alakítja, a párizsi álomképben aztán megint Ádám válik Dantonná. A legtöbb Tragédia-adaptációban kiemelt jelentőséget kap a francia forradalom, ez a zenit, ahonnan az első ember szellemi értelemben már csak lefelé halad. A Vidnyánszky-rendezés is érzékelteti a párizsi jelenet fontosságát, de az előadás eszmei vezérfonala végig a keresztény gondolat marad.
Nem huszonéves, hanem érettebb művészekkel játszatja az ősi emberpárt a rendező. Ezáltal a madáchi filozófia komolyabb, hitelesebb hátteret kap. A színészek közül kifejezetten jó – a szemlélődő, küzdeni vágyó, befogadó Rátóti és a női lélek összetettségét pontos finomsággal ábrázoló Ónodi Eszter. A Lucifert alakító Trill Zsolt, Cserhalmi György (Kepler), Gáspár Sándor (Miltiádész), Varga József (az Úr) és az idén már a második Tragédiát maga mögött tudó Blaskó Péter (Péter apostol) szintén kiváló.
Olekszandr Bilozub díszlete a világegyetem szimbolikus képében ötvözi az ókori-középkori univerzumelképzelést a tudományossal. Monumentális fehér pódium gördül alá papír gyanánt az égből. Középen hatalmas fekete lyuk, egyik oldalán feltehetőleg a teremtés kezdetétől sebzett szélekkel. A színpadkép, a dinamikus (tömeg)jelenetek, a szöveget kiemelő és értelmező zene mindvégig következetesen egybevág a rendezői gondolattal.
Isten, mint azt több kísérlet – közte Luciferé is – igazolja: megközelíthetetlen. Egyedül ő képes a földi szférába eljutni, ahogy ezt a záró képsorban meg is teszi. Trónusáról leereszkedve, isteni külsejét levetve áll előttünk az Úr egyszerű munkásruhában. Mintha Vidnyánszky a krisztusi, „barátaimnak hívlak titeket” gondolatot is tartalmazó, megváltói üzenetet interpretálná záró gesztusával.
(Madách Imre: Az ember tragédiája. Szegedi Szabadtéri Játékok. Rendező: Vidnyánszky Attila.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.