Közlekedésbiztonság: díjat kapott Magyarország

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács a közúti közlekedés biztonságának javítása terén elért eredményeket ismerte el.

BL
2012. 06. 20. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon 2001 óta 49 százalékkal csökkent a közúti balesetben elhalálozottak száma – emelte ki a díjátadó ünnepségen Antonio Avenoso, az ETSC vezérigazgatója. Kifejezte meggyőződését, hogy a magyarországi tapasztalatok ösztönzőleg hatnak majd mind a szomszédos országokban, mind az egész Európai Unióban.

A kitüntetést – amelyet a „közútbiztonsági teljesítményindexről” (Road Safety Performance Index) neveztek el PIN-díjnak – 2006-ban alapították. Az ETSC-ben a 27 EU-tagállam mellett képviselteti magát Izrael, Norvégia, Svájc, valamint Szerbia is. A díjat pénzügyi támogatásban részesíti a Volvo csoport, a Toyota európai leányvállalata, valamint a svéd közlekedési hatóság és a norvég közúti hatóság. Avenoso felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarország csak a 2004-es EU-taggá váláskor csatlakozott az unió közútbiztonsági célkitűzéseihez, így szerinte a magyarok eredményei még inkább figyelemre méltók.

Még sok a baleset

Az elért javulás ellenére a közúti halálesetek száma Magyarországon még mindig viszonylag magas, tavaly egymillió lakosra számítva 64 volt, de ezt az adatot abban az összefüggésben kell szemlélni, hogy ugyanez a mutató 1990-ben még elérte a 250-et – mondta az MTI-nek nyilatkozva Felkai László. A belügyi államtitkár a díjátadó eseményhez kapcsolódó sajtótájékoztatón szólt arról, hogy a magyar rendőrség szigorította az automatizált sebesség-ellenőrzést, valamint a „zéró tolerancia” elvének érvényesítésére tért át az ittas vezetést illetően. Hangsúlyozta, hogy a közlekedésrendészet erőfeszítéseit jól egészítik ki a gépjármű-tulajdonosok objektív felelősségének szabályai, valamint a közigazgatási bírságolás előírásai.

Felkai László megjegyezte: a társadalomban nagy vitát váltottak ki a magas bírságolási tételek, de az eredmények igazolják ennek a gyakorlatnak a helyességét. Kitért arra, hogy a helyzet fokozatos javulásában tükröződik a társadalom erkölcsi megszilárdulása is: közvetlenül a rendszerváltozás után a régi normák már nem, az újak pedig még nem érvényesültek, és fellazultak a társadalmi erkölcsök. Ráadásul akkor – tette hozzá – a „bármit szabad” érzetéhez az társult, hogy nagyon sok új, a korábbiaknál nagyobb teljesítményű, gyorsabb autó került forgalomba, ami fokozta a balesetveszélyt.

A 2011 első felében betöltött soros magyar EU-elnökség alatt az unióban elfogadták azt az irányelvet, amely javítja a közúti közlekedés szabályainak megszegése esetén a „határon átnyúló jogérvényesítés” lehetőségeit, vagyis könnyíti a külföldi elkövetők megbüntetését.

Épül az infrastruktúra

Schváb Zoltán az MTI-nek elmondta: az általa képviselt tárca részéről több oldalról járultak hozzá a közlekedés biztonságának javításához. Megemlítette a gépjárművezetés képzésének és vizsgáztatásának megújítását egyfelől a távoktatás jegyében, másfelől azzal, hogy a gyermekekkel már óvodáskortól kezdve játékos formában igyekeznek megismertetni a közlekedési ismereteket. Szintén fontos elem az infrastruktúra kiépítése, amihez közlekedésbiztonsági auditorok is hozzájárulnak a tervezéstől az átadásig, sőt az átadás után egy évvel át is tekintik a tapasztalatokat, és szükség esetén javaslatot tesznek a módosításokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.