Százmilliókért készültek a felesleges tanulmányok

Újabb, meglehetősen furcsa, több százmillió forintos tanácsadói szerződésekre derült fény a 2006-2010-es időszakból.

MNO
2012. 12. 06. 16:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gyurcsány- és Bajnai-kormányok több mint ötszörösét fordították tanácsadásra, mint az Orbán-kabinet a teljes második ciklus során tervezi. A Hvg.hu azt követően kérte ki a Miniszterelnökségtől a 2006–10 közötti kormányzati tanácsadásra, ehhez kapcsolódó kutatásokra, tanulmányokra elköltött összegekről készült összesített kimutatást, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium idén októberben nyilvánosságra hozta, mennyit költött ugyanezen célokra a második Orbán-kabinet.

Tíz cég kapta meg a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány idején tanácsadásra elköltött 17 milliárd forint több mint harmadát, amiről szerdán a Miniszterelnökség adataira hivatkozva a Hvg.hu írt. A legtöbb pályázati pénzt a Simor András későbbi jegybankelnök vezette Deloitte nyerte, összesen több mint 850 millió forintért adtak tanácsokat a kabinetnek. Összességében a legtöbb megrendelést a Szonda Ipsos kapta, amely 2006 és 2010 között 1,3 milliárd forintért dolgozott.

Jól hízott a Somogyi-féle Political Capital

A Medián, amelynek Karácsony Gergely korábban a kutatási igazgatója volt, jelenleg az LMP frakcióvezető-helyettese sem járt rosszul, mivel 716,5 milliót kaszáltak négy év alatt. A stratégiaalkotás és tanulmánykészítés kapcsán a KPMG 699 millióval gazdagodott 2006–10 között, amelynek 200 fős tanácsadói csapatát 2012 októberétől László Csaba, a Medgyessy-kormány pénzügyminisztere szenior partnerként irányította.

 

A Political Capital összesen 432 millió forint értékben kötött szerződéseket a szociálliberális kormánnyal. Egyik volt vezetője, Somogyi Zoltán évekkel korábban az SZDSZ-nek adott tanácsokat, később az MDF-elnök, Dávid Ibolya tanácsadója, illetve a párt 2010-es kampányfőnöke volt (ebben az időszakban már megvált a PC-ben betöltött posztjától). Somogyi jelenleg a Népszabadságban publikál rendszeresen, valamint az ATV gyakori vendége.


339 milliót fizettek a már eljárás alatt lévő vezetők

2012 elején emelt vádat az ügyészség a Pécsi Tudományegyetem gazdálkodásával összefüggő vesztegetési ügyben. Az érintetteket azzal gyanúsítják, hogy bűnszervezetet alkotva csúszópénzek fejében kötöttek beszállítói és szolgáltatási szerződéseket, s ezzel több mint százmillió forint kárt okoztak. A pécsi egyetem most eljárás alatt lévő vezetői 2008 és 2010 között 339,7 millió forintot fizetett ki a Pricewaterhouse-nak (PwC) tanácsadói tevékenység címen.

Annak fényében, hogy az egyetem rendelkezik azzal a szakmai infrastruktúrával, amellyel kiváltható a tanácsadói szerződés, mindenképpen érdekes ekkora összeg kifizetése. A PwC titoktartási kötelezettséget vállalt, így túl sokat nem lehet megtudni ezekről a szerződésekről sem.

Közel kétmilliárd falunapokra

Az Insomnia Kft. a 2009–10-es időszakban összesen 1,8 milliárd forintnyi megrendelést kapott a Nemzeti Agrárszaktanácsadás, Képzési ás Vidékfejlesztési Intézettől, amely a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumon hatásköre alá tartozott. Tárgyalópartner a 41 szerződés esetében nem volt megnevezve. Szintén tanácsadásra a Merlin Kft. 126 milliós összegben jutott pénzhez a Gráf József vezette FVM-től.

Gőgös Zoltán, aki azokban az években helyettes államtitkár volt, pontosan nem emlékezett az 1,8 milliárd forintos kifizetésre, de azt már fel tudta idézni, hogy a vidékfejlesztési intézet kötelezően felhasználható uniós forrásokat költött el, nagyrészt falunapokon. Ezeken a rendezvényeken EU-s programokat népszerűsítettek a megadott forrásokból. Az MSZP-s képviselőnek nem volt tudomása arról, hogy milyen más cégekkel kötött szerződést hasonló témában az akkori FVM, mivel elmondása szerint „egy nagy minisztérium volt akkor.”

Az Insomnia neve egyébként 2010 áprilisában bukkant elő ismét, amikor összesen 230 millió forintért kapott megbízást a jegybanktól rendezvényszervezésre és egyéb kommunikációs feladatokra. Az MNB sajtóosztálya szerint közbeszerzési eljárással választották ki az Insomniát, a bírálati szempont az ár volt.

Még egy hasznavehetetlen tanulmány?

A kormányzati háttérintézményként szolgáló Ecostat 2007-ben 16 millió forint értékben rendelt tanulmányokat az MSZP-hez közel álló Politikatörténeti Intézettől, amelyet jelenleg is Földes György vezet. Ezek közül kifejezetten érdekes, hogy a gazdasági válság kezdetén mennyiben járult hozzá a krízis kezeléséhez a Demokrácia, kultúra és társadalom az 1960-as években című művek.

Szintén az Ecostathoz köthető egy szerződés a Népszavával, amely 14,1 millió forint értékben PR-cikkek megjelentetését tartalmazta. 12 millió forint értékben pedig a 168 Óra című lapban jutott rendszeres publikálási lehetőséghez a háttérintézmény.



Kifizetőhely lehetett az ATV

Az Ecostat kötött szerződést 2009-ben az ATV-vel folyamatos személyes nyilatkozási, illetve publikálási lehetőség hírműsorokban témakörben 12,1 millió forint értékben. Ezzel a szerződéssel az egyik fő probléma, hogy a médiatörvény akkori rendelkezései tiltották a publikálási lehetőség vásárlásának ilyen formáit, így ez a szerződés fölveti a törvénytelenség gyanúját. Másrészt mi szüksége volt az ATV-nek egy kormányzati megrendelésre, amikor a korábbi kormányzatnak a szócsöve volt? A szerződés így fölveti annak gyanúját is, hogy a televízió egy kifizetőhely lehetett. Az ügyben kerestük az ATV-t, de eddig nem sikerült elérnünk őket.

Dessewffy Tibor neves balliberális személyiség a Honvédelmi Minisztériumtól összesen 4,6 millió forintos megrendelést kapott kommunikációs feladatokra. A szerződések között felbukkan Batiz András volt kormányszóvivő neve is, akinek cége 2008-ban több mint 10 millió forintos megbízást kapott a kutatás-fejlesztés társadalmi népszerűsítése céljából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.