Az utóbbi hónapokban kétszer is eljutottam Kínába helyi autógyártók meghívására. Sanghajból indulva alkalmam volt buszban és személyautóban ülve is felfedezni az ország legfejlettebb, keleti-délkeleti régióját, amely az autógyártás egyik központjának számít. Ez a cikk azokról az érdekességekről szól, amelyek európai szemmel feltűntek Kína közlekedése kapcsán.
Kína közlekedése: változatos, fiatal, és nagyrészt ismeretlen a járműpark

Fotó: Gulyás Péter
Becslések szerint 2025 májusában 470-480 millió jármű (beleértve a teherautókat is) lehet forgalomban Kínában. Korábban sokáig az Egyesült Államok állt az első helyen a járművek számát tekintve, de a világ második legnépesebb országa 2020-ban megelőzte, és azóta növelte is a különbséget.
Kína az éves járműpiac nagyságát tekintve is világelső,
2024-ben 31,43 millió jármű talált gazdára az országban (4,5 százalékkal meghaladva a 2023-as értéket). Nagyjából ugyanennyit gyártottak is, mert az autóexport és -import még egy szinten van, de az előbbi egyre nagyobb fölénybe kerül, mert folyamatosan nő a kivitel és a külföldi márkák kezdenek kiszorulni a kínai belpiacról.

Fotó: Gulyás Péter
Autós újságíróként nem szoktam hozzá, hogy utcán látható hétköznapi autókat ne ismerjek fel, de Kínában ez volt a helyzet: nagyjából csak minden harmadik autónak tudtam megállapítani a márkáját és a típusát anélkül, hogy az emblémát és a típusjelzést láttam volna.
Az országban 2024-ben értékesített 27,56 millió új személyautóból 22,61 millió volt helyi gyártó helyi gyártmánya.
Csaknem 150 gyártó van jelen a piacon, ezek harmada vegyesvállalat, korábban ugyanis a külföldi nagy autómárkák csak úgy vethették meg lábukat Kínában, ha vegyesvállalatot hoztak létre egy helyi gyártóval összefogva.

Fotó: Gulyás Péter
Nagyon fiatal, hat év alatti a kínai autópark átlagéletkora, Hangcsouban és Sanghajban szinte teljesen hiányoztak az öreg négykerekűek az utcaképből. Jóformán a tömegközlekedés része a taxizás a nagyvárosokban, annyira gyors és olcsó megoldást jelent az A-ból B pontba való eljutásra. Az okostelefonos taxis applikációk segítségével percek alatt érkezik a jármű (90 százalékos valószínűséggel egy Roewe Ei5 kombi, ami nálunk MG5 néven ismert), előre tudható a magyar szemmel roppant kedvező viteldíj, és nem kell készpénzzel sem bajlódni (helyette főként Alipay-t használnak), ami egyébként az egész országra jellemző.