A kínai autó már egyáltalán nem ciki, hanem lassan inkább mérce. Aligha kétséges, hogy manapság a világ autóiparának központja már nem Európában, Észak-Amerikában vagy Japánban található, hanem Kínában. A világ második legnépesebb országának
autógyártása és értékesítése 2024-ben egyaránt meghaladta a 31 millió darabot (+4,5 százalék),
az export pedig 5,859 millió darabot ért el (+19,3 százalék), ezzel Kína megszilárdította pozícióját a világ legnagyobb autópiacaként és autóipari exportőreként is, ráadásul idén az első negyedévben további 12,5 százalékkal nőtt a helyi autópiac.

China speed
Bátran kijelenthető, hogy – bár még az év kétharmada hátravan – a 360 ezer négyzetméteren, közel ezer kiállítóval megrendezett, több mint száz világpremiert hozó Sanghaji Autószalon volt a legfontosabb autós seregszemle 2025-ben. Kína már rég nem a nyugati autókat másolja (bár még van rá példa itt-ott), hanem a technológia és dizájn területén is vezető szerepet tölt be az iparágban, amit büszkén meg is mutatott a nagyszabású kiállításon, amelynek egyik jelmondata a „China speed” volt. Ez a kifejezés a fejlesztések őrült tempójára utal: itt
az első tollvonástól egy autótípus gyártásának beindításáig mindössze 18-20 hónap telik el,
míg Európában ez kb. 72-84 hónap. De Kínában az autógyártó üzemek is egy éven belül termelni kezdenek az alapkőletételtől számítva (a Teslának nyolc hónap is elég volt hozzá az idén nyitott Sanghaj Mega Factory esetében).

Megdöbbentő volt a helyszínen látni, hogy miközben Európában egyre több autókiállítás szűnik meg vagy veszíti el jelentőségét a fontos gyártók távolmaradása miatt (azért itt is voltak hiányzók, például a britek, a franciák és a koreaiak és az olaszok), addig Sanghajban virágzik ez a fajta klasszikus autószalon, amelyen a márkák szimulátorokkal, interaktív játékokkal, vetítésekkel, kiállításokkal és csinos hölgyekkel dobják fel a standjaikat, miközben testközelből lehet megismerkedni a legújabb modellekkel és technológiákkal, valamint a sajtónapokon el lehet kapni rövid interjúkra autóipari vezetőket is.

Itt nem a fenntarthatóságról és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről szóltak a prezentációk (hiszen az itt alap, a kínai nagyvárosokban ma már túlsúlyban vannak az elektromos és PHEV autók, amelyek itt is zöld rendszámot viselnek), hanem golyóálló akkumulátorokról, új ötletekről, gyorsulási és körrekordokról, aktív futóművekről, ezer lóerős teljesítményt és ezer kilométeres hatótávot meghaladó villanymotoros hajtásláncokról, valamint az egy megawattot meghaladó töltési sebességekről.
Ismeretlen márkák tömkelege a kínai autópiacon

Azért voltak a hiányzó kiállítók között kínai autómárkák is, mivel az intenzív konkurenciaharcot és fejlesztési versenyt ott sem bírja mindenki: bár az utcák tele vannak a HiPhi futurisztikus, űrhajónak tűnő, nemritkán szárnyas ajtós luxusautóival, a kiállításról hiányzott ez a startup (mert jelenleg csődközeli helyzetben van), de ugyanúgy nem állított standot a Jiyue és a Neta sem. Tudom, hogy ezek a nevek ismeretlennek tűnnek, de garantálom, hogy azok között sem lesz sok ismerős, amelyek ki is állítottak a Sanghaji Autószalonon. Például kint volt az Aion, az Aito, az Arcfox, az Avatr, a Baojun, a BAIC, a BYD, a Chery, a Changan, a Dongfeng, az Exeed, a FAW, a Fangchenbao, a GAC, a Geely, a Haval, a Hongqi, az iCar, a JAC, a Jetour, a Lepas, a Livan, a Li Auto, a Lynk & Co, a Luxeed, a Maextro, a Momenta, a Nio, az Ora, a Poer, a Suo, a SAIC Maxus, a Tank, a Voyah, a WEY, a Wuiling vagy a Zeekr is.

Hogy melyik nagy gyártóhoz melyik almárka tartozik, azt legkönnyebben úgy lehetett megfejteni, hogy mely standok voltak egy csarnokban közel egymáshoz, de persze ez sem jelentett mindig jó megoldást, mivel sok márka ki sem írta latin betűkkel a nevét.
Sokszor azt sem tudtam épp, hogy kinek a standján bolyongok, és a fotózás is rémálom volt,
mert szinte lehetetlen volt úgy lekapni egy autót, hogy ne sétáljon be a képbe egy influenszer, egy tévéstáb, egy újságíró vagy egy törlőkendős standmunkás, akinek láthatóan ki van adva, hogy egyetlen ujjlenyomat sem lehet a kiállított autó karosszériáján.

De genfi, párizsi és frankfurti szalonokhoz szokott autós újságíróként az is szokatlan volt nekem, hogy a beengedés arcfelismerő technológiával zajlott, és hogy szinte minden standon jelen voltak az autók mellett a humanoid és egyéb típusú robotok is, amelyek vagy katalógusokat nyújtottak oda az érdeklődőknek, vagy társasjátékoztak velük, esetleg tánccal, mozdulatutánzással szórakoztatták őket.