A kínai autó már egyáltalán nem ciki, hanem lassan inkább mérce. Aligha kétséges, hogy manapság a világ autóiparának központja már nem Európában, Észak-Amerikában vagy Japánban található, hanem Kínában. A világ második legnépesebb országának
autógyártása és értékesítése 2024-ben egyaránt meghaladta a 31 millió darabot (+4,5 százalék),
az export pedig 5,859 millió darabot ért el (+19,3 százalék), ezzel Kína megszilárdította pozícióját a világ legnagyobb autópiacaként és autóipari exportőreként is, ráadásul idén az első negyedévben további 12,5 százalékkal nőtt a helyi autópiac.

China speed
Bátran kijelenthető, hogy – bár még az év kétharmada hátravan – a 360 ezer négyzetméteren, közel ezer kiállítóval megrendezett, több mint száz világpremiert hozó Sanghaji Autószalon volt a legfontosabb autós seregszemle 2025-ben. Kína már rég nem a nyugati autókat másolja (bár még van rá példa itt-ott), hanem a technológia és dizájn területén is vezető szerepet tölt be az iparágban, amit büszkén meg is mutatott a nagyszabású kiállításon, amelynek egyik jelmondata a „China speed” volt. Ez a kifejezés a fejlesztések őrült tempójára utal: itt
az első tollvonástól egy autótípus gyártásának beindításáig mindössze 18-20 hónap telik el,
míg Európában ez kb. 72-84 hónap. De Kínában az autógyártó üzemek is egy éven belül termelni kezdenek az alapkőletételtől számítva (a Teslának nyolc hónap is elég volt hozzá az idén nyitott Sanghaj Mega Factory esetében).

Megdöbbentő volt a helyszínen látni, hogy miközben Európában egyre több autókiállítás szűnik meg vagy veszíti el jelentőségét a fontos gyártók távolmaradása miatt (azért itt is voltak hiányzók, például a britek, a franciák és a koreaiak és az olaszok), addig Sanghajban virágzik ez a fajta klasszikus autószalon, amelyen a márkák szimulátorokkal, interaktív játékokkal, vetítésekkel, kiállításokkal és csinos hölgyekkel dobják fel a standjaikat, miközben testközelből lehet megismerkedni a legújabb modellekkel és technológiákkal, valamint a sajtónapokon el lehet kapni rövid interjúkra autóipari vezetőket is.