Belebukott a hóba a MÁV-Start vezetősége

Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter 2008. január 3-án Kamarás Miklósnál, a MÁV Zrt. elnökénél és Heinczinger Istvánnál, a MÁV Zrt. vezérigazgatójánál kezdeményezte a MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők személyes felelősségre vonását – áll a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kiadott  csütörtöki közleményben. • A MÁV-Start visszatérítené a szerdai elővárosi vonatjegyek árát

MNO
2008. 01. 03. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszter döntését azután hozta meg, hogy meghallgatta a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. vezetőinek beszámolóját a 2008. január másodikát érintő utasforgalmi intézkedésekről. Kákosy Csaba a megbeszélésen elmondta, hogy határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen – fogalmaz a közlemény.

Mint ismert, január másodikán nem közlekedtek a Budapest környéki elővárosi vonatok, de a MÁV-Start vezetőinek döntéséről senki sem értesítette az év első munkanapján a munkába indulókat. Később a döntést azzal magyarázták, hogy a meteorológiai előrejelzések erős havazást prognosztizáltak. A hóesés viszont az esti órákban abbamaradt.

Kákosy Csaba közlekedési miniszter a távirati irodának azt nyilatkozta: azért tette meg ezt a lépést, mert „az év első munkanapján kis híján összeomlott a fővárosi elővárosi közlekedés”. A miniszter elmondta: nem az okoz problémát, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően adott esetben kevesebb vonat jár, hanem az, hogy a vasúttársaság nem kezelte megfelelően a kialakult helyzetet. Sem a pályaudvarokon várakozó utasokat, sem a nagyközönséget nem tájékoztatták megfelelően – tette hozzá a miniszter. „Én egy szemléletet kérek számon” – jegyezte meg Kákosy Csaba.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta: a miniszternek arról számoltak be, hogy a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök jogiakkal élve január 1-jén a havazás miatt és a meteorológiai intézet előrejelzése alapján úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani váltókat. A váltók problémája torlódást és késeseket okozhat a vasúti közlekedésben. Ezt megelőzdendő, akkor helyes döntés született, de később kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek.

Addigra az utasítások kiadása megtörtént, és vasúttechnológiai szempontból már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat – mondta a vezérigazgató.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte. A MÁV saját hatáskörben vizsgálja, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre, az utasok tájékoztatása miért nem történt meg. Az eddigi információk szerint a vasúti belső utasításokat sem adták ki, mert a jegykiadók, a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A vezérigazgató szerint ebből látszik, hogy a MÁV-START belső utasítási rendszere nem működött.

Heinczinger István elmondta: a miniszter arra kérte a MÁV menedzsmentjét, hogy hívják vissza a MÁV-START igazgatóságát, felügyelőbizottságát, és záros határidőn belül jelöljék ki az új tagokat, akik alkalmasak a változó és utasbarát, szolgáltató vasútpolitika megvalósítására. Megvizsgálják, hogy kik azok a piaci szereplők, szakemberek, akik a vasúti közlekedés irányítására, ellenőrzésére képesek.

Heinczinger István hangsúlyozta: a MÁV-START igazgatóságát és felügyelőbizottságát az új tagok kinevezésével egyidőben mentik fel. Nem született döntés arról, hogy bárki munkaviszonyát megszüntetnék – tette hozzá. A MÁV korábbi közölése szerint a havazásra tekintettel a Budapest-Piliscsaba, a Budapest-Martonvásár, a Százhalombatta-Budapest, a Budapest-Vác, a Budapest-Vácrátót-Vác, a Gödöllö-Budapest, a Budapest-Mende, illetve Sülysáp-Budapest, valamint a Monor-Budapest vonalakon a rövidtávú úgynevezett elővárosi vonatok szerdán nem indultak el. Erről azonban kedden és szerdán több eltérő tájékoztatás volt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerdán arra kérte Kákosy Csabát, hogy "tegyen rendet az államvasútnál és nevezze meg a felelősöket", amiért szerdán nem közlekedtek a budapesti elővárosi vonatok.

Szijjártó Péter, a Fidesz szóvivője szerdán azt közölte: a Fidesz azonnali vizsgálatot követel a kormánytól a vasúti közlekedésben szerdán okozott káosz miatt. „A vizsgálatnak ki kell terjednie arra, hogy kinek az utasítására és kinek a jóváhagyásával törölték előzetes figyelmeztetés nélkül, megmagyarázhatatlan módon a menetrendben szereplő vonatjáratokat, és erről miért nem tájékoztatták megfelelően az utasokat” – áll Szijjártó Péter közleményében.

(MNO/MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.