A kormány segít a fővárosnak tőkét juttatni a BKV-hoz

A kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV-nak azért, hogy a cég ne kerüljön adósságspirálba – mondta Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár és Demszky Gábor főpolgármester szombaton a Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után.

MNO
2008. 04. 19. 13:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanácskozáson részt vett Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes, valamint a BKV felső vezetői.

Az idei tőkepótlás forrása előfinanszírozás, amelynek a módját még keresik – válaszolta az MTI kérdésére Keller László. Demszky Gábor hozzátette: elképzelhető például fővárosi vagyonelemek értékesítése, amelyek bevételéből autóbuszokat lehetne vásárolni. Demszky beszámolt arról, hogy a BKV-nak legalább 5-6 milliárd forintra volna szüksége a műszaki színvonal fenntartásához és ugyanannyire a fejlesztésekre. Keller és Demszky is hangsúlyozta, hogy a BKV nincs likviditási válságban, fizetési kötelezettségeit teljesíteni tudja.

A főváros azt javasolta a kormánynak – számolt be erről Demszky Gábor –, hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg az állami normatív támogatást, és akkor a főváros is azt teszi az erre az évre előirányzott 9,71 milliárd forint tőkepótló támogatással. Az állami normatív támogatás idei előirányzata 32,198 milliárd forint. Keller László közölte: erre nincs lehetőség, de a kormánynak nem is állna szándékában a támogatás visszamenőleges emelése. Az államtitkár külön kiemelte, hogy a konvergenciaprogramba nem fér bele a BKV-nak nyújtott normatív támogatás növelése. Hangsúlyozta azt is, hogy ugyanakkor a kormány érdeke is az, hogy a fővárosnak és agglomerációjának világszínvonalú tömegközlekedése legyen.

A most megkezdett megbeszélés folytatásaként tisztázzák azt, miként lehet megteremteni a jogszabályi feltételeit annak, hogy a tömegközlekedési szolgáltatás megrendelőit bevonják a közlekedési vállalatok finanszírozásába. Erre a témára munkacsoportot alakítanak. Demszky Gábor bizakodásának adott hangot, hogy az ezzel kapcsolatos törvényjavaslat még az idén a parlament elé kerül. A további tárgyalásokon tisztázzák: miként lehet pontosan regisztrálni a közlekedési szolgáltatás igénybevevőit, és milyen viszonyban van a költségvetésben rögzített árkiegészítés az ingyenes és kedvezményes szolgáltatás igénybevételével.

A pénzügyminisztériumi államtitkár és a főpolgármester beszámolója szerint a megbeszélésen áttekintették a BKV 2003. évi konszolidációja óta eltelt időszakot. Keller László szavai szerint a rövid távú megoldásokban azonos a kormány és a főváros álláspontja, de hosszú távon tisztázni kell a közszolgáltatáson belül a kormány, a főváros és a megrendelők szerepét.

Újhelyi István az MTI kérdésére válaszolva közölte: felhívta a tárgyaláson részt vevők figyelmét arra, hogy a főváros és a kerületek jelenlegi viszonya kódolja a folyamatos finanszírozási válságot, ami hatással van a fejlesztéspolitikára és a közszolgáltatásra is. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy az önkormányzatok és a kormányzat egyeztető fóruma munkacsoportot hozott létre azzal a céllal, hogy nyárra készítsen javaslatot a főváros és a kerületek viszonyának megváltoztatására.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.