Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szervezete elnökhelyettese elmondta, hogy a munkáltató egyetlen követelésüket sem teljesítette, így egyelőre elkerülhetetlennek látszik a hétfői, üzemkezdettől 13.00 óráig bejelentett munkabeszüntetés. A vezetőség súlyos hibát követett el akkor, amikor elmulasztotta a tulajdonosokat megfelelően tájékoztatni arról, hogy a tömegközlekedés finanszírozása nem kidobott pénz, mert megtérül a gazdaság egyéb területein – vélekedett a szakszervezeti vezető, aki szerint egy kis csoport érdeke lehet a társaság szétszervezése, felaprózása, ami már elkezdődött.
Bartha Pál, a Fürst Autóbusz Szakszervezet vezetője elmondta, hogy a szakszervezeti ajánlat szerint hétfőn üzemkezdettől 13.00 óráig mintegy 100, az éjszakai menetrend szerint közlekedő autóbusz szállítaná az utasokat. A BKV alvállalkozóival (Észak-Pesten és Dél-Budán üzemeltetnek járatokat) együtt ez mintegy 10 százaléka a normális üzemnek. A metrók, a HÉV-ek, a villamosok és a trolibuszok nem közlekednének a sztrájk ideje alatt – tette hozzá.
A munkáltató javaslatát – mely szerint felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék legyen az elégséges szolgáltatás mértéke, míg a metró esetében a teljes forgalmat biztosítani kell csúcsidőszakban és azon kívül is – a szakszervezetek elutasították. A BKV vezetősége szintén elutasította az érdekképviseleteknek az elégséges szolgáltatásra tett ajánlatát, így megkezdődtek azok az egyeztetések, amelyek a sztrájk technikai lebonyolításával foglalkoznak – mutatott rá Bartha Pál.
A közlekedési vállalat műszaki alkalmazottai már éjféltől sztrájkba lépnek, az alkalmazottak hétfő reggel 6.30-tól szüntetik be a munkát, míg a járművezetők üzemkezdettől (4.30) sztrájkolnak 13.00 óráig. Délután egy órától, a sztrájk befejeződése után a telephelyekről indulnak majd a járművek, „ami azt jelenti, hogy legalább 2-3 óra kell, amíg helyreáll a forgalom” – mondta a szakszervezeti vezető.
Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet elnöke elmondta, hogy az a paraméterkönyv-tervezet, amely kirobbantotta a szakszervezeti tiltakozást, hosszú távon nem oldja meg a BKV gazdasági problémáit. A szakszervezetek ajánlata szerint ha nem kapnak írásos garanciát arra, hogy év végéig megnyugtatóan rendezik a cég gazdasági problémáit, akkor újra sztrájkba lépnek majd – jelentette ki az érdekképviseleti vezető, aki rámutatott: a cég adóssága 80 milliárd forint, ez év végéig még 10 milliárddal növekszik; a bankok nem adnak több hitelt a vállalatnak, vagyis hitelképtelenné válik.
Elengedhetetlen az állam szerepvállalása, például, mint a MÁV esetében, az üzemanyag áfatartalmának elengedésével, vagy a Fővárosi Önkormányzat, a tulajdonos részéről a parkolódíjak bevételéből származó kompenzációval – hangoztatták a szakszervezetek képviselői.
Az egyeztetések vasárnap folytatódnak. A szakszervezetek 80 százalékos támogatottságra számítanak.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.