A kormányszóvivő hangsúlyozta, hogy a Magyarország és Oroszország közötti viszonyban fontos a Malév mint meghatározó vállalat. A Magyar Televízió híradója úgy tudja: a magyar kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy megmentse a Malévot. Felvették a kapcsolatot orosz kormánykörökkel, és abban a 62 millió eurós bankgaranciában bíznak, amelyet a privatizációkor a Vnyesekonombank adott.
A légitársasággal kapcsolatos üzleti tervek azonban nem teljesültek, sőt közben az orosz tulajdonosok hazai érdekeltségei egyszerűen összeomlottak. Az Abramovics-féle AirUnion-csoport gépei sokáig hitelbe tankolták az egyre drágább kerozint, de az egyre nagyobb adósságok miatt az orosz állami hatóságok megvonták tőlük a repülési engedélyt.
A hírműsor közlése szerint a moszkvai sajtó már beszámolt arról: az AirUnion vagyona – beleértve a repülőgépeket is – egyszerűen eltűnt. Az ingatlanokat eladták, a dolgozók fizetésére nincs fedezet.
Tavaly áprilisban a Malév részvényeinek 99,95 százaléka a Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. birtokába került. Az AirBridge 51 százalékban két magyar magánszemély, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics birtokában van.
Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője nemrégiben az MTI kérdésére elmondta, hogy a privatizációs szerződés szerint a Malév közvetlen tulajdonosa, az AirBridge Zrt., csak az MNV jóváhagyásával, az eredeti privatizációs szerződés betartásával, és az ahhoz szükséges garanciákkal adhatná el a Malév részvényeit. Ráadásul a magyar államnak öt éven belül elővásárlási joga van a Malév azon részvényeire – több mint 99 százalékra –, ami az AirBridge tulajdonában van.
(mti)