A kollektív szerződésről igen, a bérekről nem állapodtak meg a MÁV-nál

Megszületett a megállapodás a MÁV Zrt. és hat szakszervezet képviselői között – közölte a vasúttársaság közleményben. A felek a kollektív szerződésben megállapodtak, a VDSZSZ azonban nem írta alá a bérmegállapodást. • „Bosszúhadjárat” a sztrájkoló munkavállalók ellen

MNO
2008. 12. 31. 7:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Zrt. és a szakszervezetek képviselői kedden a késő esti órákban aláírták a 2009. évre vonatkozó Kollektív Szerződést, valamint – a VDSZSZ-Szolidaritás kivételével – a 4,1 százalékos bérfejlesztést rögzítő megállapodást. A kollektív szerződést a Vasutasok Szakszervezete, a VDSZSZ-Szolidaritás, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, valamint a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége közel két hónapos egyeztetés után fogadta el. A 2009. január 1-től 2010. január 31-ig hatályos megállapodás a társaság működési hatékonyságának növelését és a kollektív munkaügyi szabályok átláthatóságát szolgálja. Egyben megőrzi a vasutasok egzisztenciális biztonsága szempontjából fontos értékeket is.

A MÁV Zrt. november 12-én adta át a reprezentatív szakszervezeteknek a kollektív szerződés tervezetét, majd kezdett egyeztetést szociális partnereivel az átláthatóbb és egyszerűbb szerkezetű megállapodásról, amely a magyar vasútnál az elmúlt időszakban lezajlott változásokhoz is igazodik. A jövőben a MÁV Csoport tagvállalatai önállóan kötnek társasági kollektív szerződést. Gazdasági önállóságukra tekintettel a MÁV Zrt., mint tulajdonos már nem vállalhat a jogszabályok alapján munkáltatói elkötelezettséget helyettük. Így a most módosított kollektív szerződésben már nem szerepelnek az anyavállalattól külön társaságokba kikerült foglalkoztatási csoportokra vonatkozó rendelkezések.

A 2009-re szóló 4,1 százalékos bérmegállapodás értelmében a munkavállalók által választható béren kívüli juttatások összege a korábbi éves 250 ezer Ft-ról 270 ezer Ft-ra emelkedik. A MÁV Zrt. tartotta magát a 2006 decemberében, a vasutas szakszervezetekkel kötött négyéves középtávú egyezségben foglaltakhoz, amelyben többek között vállalta, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács által elfogadott béremelési ajánlás középértékét meghaladó mértékű keresetnövekedést biztosít saját munkavállalói számára. A VDSZSZ Szolidaritás nyilatkozata szerint – egyebek mellett – azért nem írta alá a bérmegállapodást, mert 7 százalékos bérfejlesztést követel. A vasúttársaság meglátása szerint, ennek a szakszervezeti követelésnek nincs gazdasági alapja a jelenlegi gazdasági válság idején.

A tájékoztatás szerint megállapodás született a MÁV-GÉPÉSZET Zrt-nél is. A Zrt. ugyancsak december 30-án megkötötte a Társaságnál képviselettel rendelkező szakszervezetekkel a 2010. január 31. napjáig hatályos új kollektív szerződést. Az új szerződés a munkavállalók számára a megszokott juttatások megtartása mellett a munkáltató számára biztosítja a korábbiaknál rugalmasabb foglalkoztatás lehetőségét. A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. 2009. január 1-től 4,1 százalékos alapbérfejlesztést hajt végre. A Társaságnál a munkáltató és a munkavállalói oldal érdekeit egyaránt figyelembe vevő megállapodás lehetőséget nyit a 2008. január 1-én indult új társaság piaci működésének megteremtéséhez.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.