Francia módi: hétfő este 8-tól a tévében, reklám helyett...

Sarkozy jött, látott és győzött: akarata nyomán hétfőn 20 órától eltűnnek a reklámok mind a négy közszolgálati televíziós  csatornáról. Egyelőre minden este 8-tól reggel 6-ig tart a tilalom, ám 2011-ig teljességgel „kiirthatják” a közpénzen futó reklámokat. A 2009-es költségvetésben már szerepel az így kieső 450 millió euró kompenzácója.

MNO
2009. 01. 05. 14:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1968. október 1-je óta példátlan, ami hétfőn este a francia közszolgálati tévéadókon történik: a France 2, a France 3, a France 4 és a France 5 este 8-tól reggel 6-ig beszünteti a reklámok sugárzását. Az 1968-ban még az ORTF-en sugárzott első, a közszolgálati tévén közvetített reklám óta senki nem merte érdemben megkérdőjelezni az adófizetők által biztosított felület reklámcélokra történő kiadását.

A jelenlegi tervek szerint 2011 végére teljességgel eltűnik a reklám a France Télévisions csatornáiról. A Nicolas Sarkozy köztársasági elnök nevéhez köthető reform véghezvitele közel egyéves, kemény harc eredménye. Sarkozy 2008. január 8-án hívott fel egy „valós kulturális forradalomra a közszolgálati televíziózásban”, s bejelentette e szektorra vonatkozóan a reklámok teljes eltörlését.

Fizessenek a kereskedelmi tévék!

A televíziós csatornák számára az így kieső bevételt többek között „a magánkézen levő csatornák megnövekedett reklámbevételeinek megadóztatásával és az új kommunikációs eszközök üzleti forgalmát érintő, miniatűr méretű adóval” kívánja fedezni Sarkozy. A tervezetre nem kevesebb mint 80 órányi vitát követően bólintott rá a nemzetgyűlés.

Sarkozy akarata érvényesült: a kieső reklámbevétel pótlására 0,9 százalékos, az üzleti forgalmat terhelő adót vetettek ki az internet-hozzáférést biztosító cégekre, illetve 3 százalékos, az üzleti forgalom után befizetendő adót a mintegy 11 millió euró bevétellel dolgozó privát csatornákra. Az így nyert időben újabb filmeket és televíziós fikciós sorozatokat vetíthetnek. Január 1-jétől 9 percről 6 percre csökken az egy órán belül leadható reklámidő.

Tiltakozó szakszervezetek

Christine Albanel kulturális és kommunikációs miniszter már novemberben bejelentette: 450 millió euró áll rendelkezésre a 2009-es, 2010-es, 2011-es bevételkiesések csökkentésére.

A közszektorban működő tévék egyébként meglehetősen nyugtalan évet zárnak, 2008-ban három sztrájk is történt. A baloldal erőteljes befolyása alatt álló CGT szakszervezet részéről szembenállás tapasztalható a változtatásokat illetően, féltik ugyanis a média függetlenségét, és keveslik a 450 millió eurós kompenzációt. A France 3 csatorna dolgozói hétfőn sztrájkfelhívást tettek közzé, a France 2 alkalmazottai kedden terveznek sztrájkot – ezen a napon tárgyal ismét a szenátus az alsóház által megszavazott tervezetről, melynek költségeit már elkülönítették a 2009-es büdzséből.

(Le Figaro, Le Monde)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.