Az autósokat mostantól az NKH nevével ellátott, narancssárga mellényt viselő ellenőrök tárcsákkal állítják majd meg, akik visszatartási joggal is rendelkeznek, azaz a pótdíj befizetéséig megtilthatják a jármű továbbközlekedését – ismertette a főbb változásokat a főigazgató. Hozzátette: a hatóság e jogával többnyire a határ közelében, külföldi teherautók esetében fog élni, ahol kétséges a bírság későbbi behajtása. Magyar rendszámú autók esetében fő szabályként csekket állítanak majd ki a helyszínen.
Lovas Károly Róbert elmondta: a hatósági ellenőrök a matricavizsgálatot átfogó ellenőrzéssé is kiterjeszthetik, azaz többek között megvizsgálhatják a jármű általános műszaki állapotát, és kiszűrhetik a túl hosszú ideje vagy túlsúlyos járművet vezető kamionosokat. Az ellenőrök szabálysértés esetén eljárási jogosultsággal is rendelkeznek.
Az NKH főigazgatója beszámolt arról is, hogy néhány hónap múlva kezdődhet meg egy online, valós idejű számítógépes rendszer tesztelése, amely az utakon szolgálatot teljesítő ellenőröket hivatott ellátni információval. A rendszer a korábban kirótt, de még be nem fizetett bírságot is jelezni fogja, így az autósokat korábbi mulasztásaikért is megállíthatják. Az úthasználati díj befizetését 2009. január 1-je előtt az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) ellenőrizte, innen került át e jogkör a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz.
A bliccelők ellen korábban az Állami Autópálya Kezelő embereit vetették be a fizetős útszakaszokon. 13 kisbusszal 56 ember végezte ezt a munkát.
(mti, MNO)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.