Nem támogatják a BKV holding jellegű átalakítását

Nem támogatják a BKV holding jellegű átalakítását azok a határozati javaslatok, amelyek jövő héten kerülnek a Főpolgármesteri Kabinet elé – tudta meg a távirati iroda az ülés résztvevőitől vasárnap.

MNO
2009. 02. 15. 13:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyanakkor a határozati javaslatok megvalósíthatónak tartják a holding jellegű átalakítási koncepció hatékonyságjavításra vonatkozó pontjait. Szintén támogathatónak ítélik a létszámleépítést, a kollektív szerződés felülvizsgálatát, a tudatosabb ingatlangazdálkodást és a zrt. irányítási rendszerének átszervezését. Az ülés résztvevőinek tájékoztatása szerint a Kocsis István BKV-vezérigazgató által szorgalmazott holding struktúra több ponton is továbbgondolkodást és a fővárosi önkormányzat tudatos stratégiaválasztását igényli.

Az Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) és Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztés egyebek között megállapítja, hogy a BKV átlátható működéséhez nincs szükség a holding struktúrára. A főpolgármester-helyettesek által vezetett munkacsoport, amely a holding koncepciót vizsgálta, megállapította, hogy ez az elképzelés – összesen négy kiemelt intézkedéssel – egyszeri, 1,2 milliárd és évi 4,7 milliárd forint állandó megtakarítással számol. Ebből három intézkedéshez nincs szükség a BKV holdinggá alakítására.

A humán erőforrás racionalizálásával feltételesen 700 fős létszámleépítés és 3,1 milliárd forint ráfordításcsökkenés érhető el. A tervek között szeptembertől, a vezérigazgató által szorgalmazott ezer új busz lízingelésekor 350 fős leépítést, jövő évtől pedig 348 fős karbantartói létszámcsökkentést valósíthatnának meg. A kollektív szerződés racionalizálása 900 millió forintos megtakarítást jelentene jövő évtől, és – ugyancsak 2010-ben – egy telephely eladásából 1,2 milliárd forint egyszeri bevétel származhat. A holding koncepció tényként számol a BKV állami normatív támogatásának 30 milliárd forintos megemelésével, ez azonban az állami költségvetést érintő feltételezés.

A BKV hosszú távú, 10+5 éves közszolgáltatási szerződésének megkötése pedig versenykorlátozó hatású lenne. A versennyel a munkacsoport szerint a szolgáltatás színvonala és az ellátás hatékonysága is javítható. Megállapították azt is, hogy a holding struktúrában az egyetlen feltételezett megtakarítási lehetőség a kezdeti 25 milliárd forint értékű tőkebevonás, ami évi 2,5 milliárd megtakarítást eredményezhet az adósságállomány kiváltásával. Valójában azonban ez sem bizonyított, mivel a koncepció nem üzletrészvásárlással, hanem tőkeemelés és eszközapport révén vonná be a kisebbségi tulajdonosokat.

A magánbefektetés tőkeköltségére nem tér ki a koncepció, mint ahogy arra sincs figyelemmel, hogy a magántőke elvárt hozama várhatóan magasabb, mint a hitelezők elvárt hozama. Kocsis István ismét benyújtotta az ezer busz beszerzésére vonatkozó javaslatát, amelyet „üzleti titok” minősítéssel, lezárt, lepecsételt borítékban kaptak meg a kabinetülés résztvevői. Hagyó Miklós irodavezetője levélben nehezményezte a főpolgármesteri kabinetülés előkészítőinél, hogy a BKV-vezérigazgató által jegyzett anyagot – csakúgy, mint egy hete – ezúttal sem kapta meg véleményezésre a szakmai főpolgármester-helyettes stábja.

Hagyó Miklós a kabinetülésre ez ügyben benyújtott észrevételében szintén nehezményezi az eljárást, és leszögezi, hogy jól megfontolt, alaposan végiggondolt döntésre van szükség, mivel az ezer busz nemcsak az utasok mindennapi életét, hanem a főváros arculatát is befolyásolhatja majd. Rámutatott, hogy a jelenlegi gazdasági válsághelyzetben egy ilyen volumenű megrendelés nagy lehetőséget adna a magyar gazdaságnak, mivel az itthoni összeszerelés több mint ezer embernek adna két évre munkát. Célszerűnek tartja a főpolgármester-helyettes azt is, hogy a BKV buszaival együtt szerezzenek be a Budapesti Közlekedési Szövetségben szerepet vállaló Volánbusz számára is új járműveket, hogy további kedvezményeket érjenek el a szállítónál.

A szmogriadók valószínűségét csökkentené, ha minimum Euro 4-es motorú, alacsony padozatú, légkondicionált, korszerű utastájékoztatóval felszerelt buszokat szereznének be. A főpolgármester-helyettes megjegyzi, a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. és a Főgáz Zrt. azon dolgozik, hogy a csatornázási művek által termelt biogázból sűrített földgázt (CMG) állítsanak elő. Ezt 2010-re a Főgáz vezetékein keresztül betölthetővé tennék a BKV belvárosban közlekedő buszaiba. Az új buszok 10 százalékát érintené ez a környezetkímélő megoldás. Hagyó Miklós a buszbeszerzés pénzügyi konstrukciójánál fontosnak tartja a kiszolgáltatottság elkerülését, azt, hogy a BKV buszközlekedését egyetlen külső beszállítótól tegyék függővé. Szerinte az állam szerepvállalása elkerülhetetlen a pénzügyi terhek viselésekor. Kormányszintű gazdasági vállalással, a Magyar Fejlesztési Bankkal és a Gazdasági Minisztériummal való együttműködéssel azonban kiküszöbölhetnék azt, hogy a közösségi közlekedés egyetlen magáncégnek legyen kiszolgáltatva.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.