Harmincnégymilliárd forinttal tartoznak a bliccelők a BKV-nak

Mintegy 34 milliárd forintnyi pótdíjat próbál a BKV behajtani a bliccelőktől, akiknek alig 20-30 százaléka fizeti be a bírságot – hangzott el a BKV csütörtöki háttérbeszélgetésén.

MNO
2009. 03. 26. 12:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Siposné Sztankura Julianna pótdíjkezelési osztályvezető azt mondta: az 1-5 éves elévülési időn belül 880 ezer pótdíjazási ügyük van 15 milliárd forint értékben, ennél azonban jóval több, mintegy 19 milliárd forintnyi az elévülési időn túli pótdíjtartozása a BKV-nak. Az összesen 34 milliárdos kintlévőségből számításaik szerint 15-30 milliárd hajtható be. Az elmúlt évben 366 ezer esetben szabtak ki pótdíjat, becslésük szerint az utasok 20 százaléka fizette ki a kiszabott díjat. Elmondása szerint gondot jelent a pótdíjazásnál, hogy az ellenőrök nem hivatalos személyek, tehát nem kérhetik az utasokat okmányaik átadására a személyes adatok rögzítése végett.

Sziebert György, a BKV jogi igazgatója arról tájékoztatott, hogy egy 1981-es minisztertanácsi rendelet értelmében a buszon, trolin és villamoson történt pótdíjazás elévülési ideje 1 év, ugyanakkor speciális jogszabály hiányában a HÉV-en, a metrón és a kisföldalattin ez az idő 5 év. Hangsúlyozta, hogy az elévülés lejártával a pótdíjtartozás nem, csak a bíróság előtti követelhetősége szűnik meg, a szolgáltatónak ugyanúgy joga van továbbra is kérni a pénzét. A jogi igazgató felhívta a figyelmet arra is, hogy minden egyes küldemény, amelyet a BKV a pótdíjazással kapcsolatban elküld, újraindítja az 1-5 év elévülési időt, tehát akár 2002-es követelés is elévülési időn belül lehet. Tóth Sándor jegy- és bérletellenőrzési szakszolgálat-vezető elmondta: az ellenőrök nem vonhatják kétségbe az utas szavahihetőségét, ezért a büntetés kiszabásánál a bemondásra diktált adatokat az ellenőröknek el kell fogadniuk. Tapasztalatok szerint azonban az utasok 80 százaléka nem valós adatokat ad meg. Abban az esetben, ha a megadott adatokkal egy másik személyt találnak meg, a rendőrséghez kell fordulni – tette hozzá.

Szerinte motiválni kell az utasokat a jegyvásárlásra, és ehhez szankciórendszer kell, ezért emelték meg jelentősen a pótdíjakat. Kérdésre válaszolva közölte: ha az ellenőröktől is lehetne jegyet venni, akkor mindenki tőlük venne és a bérletpénztárakban senki, mondván, csak akkor vesznek jegyet, ha az ellenőr „elkapja” őket. Adataik szerint a metrón 8, a felszíni közlekedési eszközökön pedig átlagosan 16 százalék a bliccelők aránya. Bolla Tibor gazdasági vezérigazgató-helyettes szerint az a gond, hogy az ellenőröknek, de még a rendőröknek sincs tekintélye, Magyarországon „iparág” lett a csalás. Szerinte részben megoldást jelenthet, ha a metróknál bevezetnék az úgynevezett e-ticket (elektromos jegy) rendszert. Erre több koncepció is volt, jelenleg is folynak a tárgyalások a bevezetésről, ehhez azonban tízmilliárdos nagyságrendű beruházásra lenne szükség a BKV részéről – mondta.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.