A nyári időszámítást 1976-ban, három évvel az egész világot megrázó első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy így 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energiát lehet megtakarítani. Azóta több mint száz országban vették át a nyári-téli időszámítás rendszerét, többek között az egykori EGK tagállamai 1986-ban. 2000-ben az akkor már EU-országok úgy döntöttek, hogy meghatározatlan ideig folytatják az órák évente két alkalommal történő átállítását. Egy néhány évvel ezelőtt végzett magyarországi felmérés szerint a kétféle időszámítás segítségével egy nagyobb város egész évi villamosenergia-igényének megfelelő, csaknem 200 gigawattnyi áramot lehet országos szinten megtakarítani.
A MÁV menetrendjét a nyári időszámításra átállás miatt nem kell módosítani – tette közzé honlapján a vasúti társaság. Az órák átállítása három nemzetközi vonatot érint: a Dacia expressz Bécsből Bukarestbe és Bukarestből Bécsbe tartó járatát, továbbá a Beograd expressz Belgrád–Budapest közötti járatát. Az említett nemzetközi vonatok az átállás miatt körülbelül egyórás késéssel közlekednek majd az óraigazítás hajnalán.
Ami a belföldi vonatközlekedést illeti – az esetleges utaslemaradások elkerülése érdekében –, a kettő és három óra közötti személyvonatokat a vonatindító állomásokról csak az óraigazítás megtörténte után, legkorábban hajnali három órakor indítják el. Ez idő tájt hét belföldi személyvonat közlekedik.
(MTI)
Az ukrán hatóságok szerint saját magát verte meg egy fiú a kényszersorozás során - videó
