Tizenkét csuklós busz akadt fenn a BKV repedésvizsgálatán

Tizenkét IK–435 típusú csuklós autóbusz akadt fenn a BKV soron kívüli repedésvizsgálatán, a járműveket a javítás idejére kivonták a forgalomból – tudta meg a távirati iroda a vizsgálat eredményét ismerő forrásból kedden.

MNO
2009. 06. 30. 17:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A keddre virradóra befejeződött vizsgálatok a Széchenyi egyetem által kidolgozott szempontrendszer iránymutatásai alapján történtek. A 435-ös Ikarusokat azért kellett soron kívüli vizsgálatnak alávetni, mert az egyik járműnek a hét végén eltört a váza a cinkotai buszgarázsban, mielőtt forgalomba állt volna. A BKV 171 ilyen busszal rendelkezik.

Az MTI érdeklődésére a BKV közölte: buszaik átlagéletkora közel 16 év, a buszpark legöregebb tagja egy 24 éves Ikarus, a legfiatalabbak pedig a 2004 és 2006 között beszerzett Volvók. A társaság mintegy 1400 autóbusszal rendelkezik, ezek közül naponta – menetrendtől függően – 1044–1181 járművet állít forgalomba. Jelenleg az iskolai szünet miatt nem hiányzik autóbusz, bár az igényeket csak tartalékbuszokkal tudják teljesíteni. Év közben azonban nem tudják tartani a paraméterkönyvben szereplő menetrendet, nem tud elegendő buszt forgalomba adni. Ezt a problémát a cég közlése szerint orvosolni fogják a június végén beszerzett belga Van Hool csuklós autóbuszok.

A BKV kiemelte: a problémát a tartalékok hiánya, illetve a villamosok, metrók nem tervezhető autóbuszos pótlásának biztosítása okozza, erre jelenleg nincs teljes kapacitás. Előfordulhatnak olyan napok, amikor előre nem látott műszaki okok miatt egy-egy jármű hiányzik a forgalomból, ezek pótlásáról azonban azonnal gondoskodnak.

Kitért arra, hogy évente a „gurulóköltségeken” kívül mintegy 4 milliárd forintot költenek a buszpark fenntartására, a karbantartó helyek műszaki színvonala azonban a 30-40 évvel ezelőtti műszaki igényeket tükrözi, ennek ellenére a rendszeres és az ad hoc karbantartások szorosan vett műszaki követelményei megfelelnek az elvárásoknak.

Rámutatott arra, hogy a legtöbb busz túlfutott, ezer jármű már „csereérett”. Az Ikarus 200-as sorozatból 734 jármű fut az utakon, ezek mind felújításra szorulnak, de az öregedő Ikarus 400-as, alacsony padlós sorozatú buszokból is 390 fut, ezek is cserére szorulnak. A buszpark fiatalítására a cég a Fővárosi Közgyűlés – mint tulajdonos – döntése értelmében 1,05 milliárd forintot költhet, ezt a pénzt még 2008-ban szavazták meg a BKV-nak.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.