A Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter részvételével tartandó frakcióülésen – az MTI információi szerint – a kompromisszum ott alakulhat ki, hogy a korábban bejelentett negyvenmilliárd forintot elvonják a vasúttól, de a részletek kivitelezését elhalasztják, és a regionális tanácsokra bíznák. Az MTI korábbi információi szerint a jövő évi negyvenmilliárd forintos támogatás tartós megvonásán felül a MÁV évi több mint hetvenmilliárd forintos adósságának finanszírozásából is kivonul az állam. Három év alatt kell elérni, hogy a hetvenmilliárdos veszteség ne terhelje az állami büdzsét.
Bár magának az összegnek gazdasági szempontból nem vitatják a racionalitását a szocialista politikusok, politikailag kényes kérdésről van szó, hiszen számos vasúti szárnyvonal bezárása megtörténhet. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztálya pénteken az MTI-vel azt közölte, hogy további kormányzati egyeztetésekre van szükség az országos megrendelésű vasútvonalak menetrendjéről, amely még néhány napot igénybe vehet.
Ezt megelőzően Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos kedden egy vasúti konferencián azt mondta, hogy az országos hálózatra javasolt jövő évi közösségi közlekedési megrendelés – vagyis az a dokumentum, amely rögzíti, hogy mely vonalakon jár vasút és melyeken távolsági busz – péntekig kikerül a közlekedési minisztérium honlapjára. Hozzátette: a jövő évi regionális közlekedési közszolgáltatásra szóló javaslat október 15-20. között készül el. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy szükség van a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítására. Elmondta, hogy a szolgáltatóknak 3 év átlagában 25 milliárd forint hatékonyságjavulást kell elérniük. A kormánybiztos szerint át kell tekinteni a tarifakedvezményeket, és megismerni az utazási szokásokat. Ennek érdekében 2010. január 1-jétől minden utast regisztrálnak a helyközi közlekedésben.
Az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint összesen 25 vonalon, közel 3000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás, míg a jelenleg 7700 kilométeres, teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat. A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.
2006-ban Kóka János minisztersége alatt készült egy 14 pontos javaslatcsomag, ami összesen negyvenmilliárd forintot takarított volna meg a közösségi közlekedés átalakításával, a párhuzamosságok megszüntetésével, a kedvezményrendszer átalakításával, az ütemes menetrend bevezetésével, a MÁV szerkezetátalakításával. A tervek végül az MSZP-frakció szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ellenállása miatt buktak meg.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.