Újabb „bombát” kell hatástalanítania a szocialistáknak

A közösségi közlekedés átalakításáról, a szakminiszter részvételével tart frakcióülést az MSZP szerdán délután. A frakcióban várhatóan nem lesz problémamentes a közösségi közlekedés átalakítása, vagyis a párhuzamosságok megszüntetése, hiszen a fővárosi képviselőkön kívül szinte az összes többi, mintegy 120 képviselőt érintik a tervek. • Fónagy: A MÁV átalakítását bízzák a következő kormányra!

MNO
2009. 09. 29. 13:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter részvételével tartandó frakcióülésen – az MTI információi szerint – a kompromisszum ott alakulhat ki, hogy a korábban bejelentett negyvenmilliárd forintot elvonják a vasúttól, de a részletek kivitelezését elhalasztják, és a regionális tanácsokra bíznák. Az MTI korábbi információi szerint a jövő évi negyvenmilliárd forintos támogatás tartós megvonásán felül a MÁV évi több mint hetvenmilliárd forintos adósságának finanszírozásából is kivonul az állam. Három év alatt kell elérni, hogy a hetvenmilliárdos veszteség ne terhelje az állami büdzsét.

Bár magának az összegnek gazdasági szempontból nem vitatják a racionalitását a szocialista politikusok, politikailag kényes kérdésről van szó, hiszen számos vasúti szárnyvonal bezárása megtörténhet. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztálya pénteken az MTI-vel azt közölte, hogy további kormányzati egyeztetésekre van szükség az országos megrendelésű vasútvonalak menetrendjéről, amely még néhány napot igénybe vehet.

Ezt megelőzően Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos kedden egy vasúti konferencián azt mondta, hogy az országos hálózatra javasolt jövő évi közösségi közlekedési megrendelés – vagyis az a dokumentum, amely rögzíti, hogy mely vonalakon jár vasút és melyeken távolsági busz – péntekig kikerül a közlekedési minisztérium honlapjára. Hozzátette: a jövő évi regionális közlekedési közszolgáltatásra szóló javaslat október 15-20. között készül el. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy szükség van a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítására. Elmondta, hogy a szolgáltatóknak 3 év átlagában 25 milliárd forint hatékonyságjavulást kell elérniük. A kormánybiztos szerint át kell tekinteni a tarifakedvezményeket, és megismerni az utazási szokásokat. Ennek érdekében 2010. január 1-jétől minden utast regisztrálnak a helyközi közlekedésben.

Az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint összesen 25 vonalon, közel 3000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás, míg a jelenleg 7700 kilométeres, teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat. A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.

2006-ban Kóka János minisztersége alatt készült egy 14 pontos javaslatcsomag, ami összesen negyvenmilliárd forintot takarított volna meg a közösségi közlekedés átalakításával, a párhuzamosságok megszüntetésével, a kedvezményrendszer átalakításával, az ütemes menetrend bevezetésével, a MÁV szerkezetátalakításával. A tervek végül az MSZP-frakció szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ellenállása miatt buktak meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.