Újabb „bombát” kell hatástalanítania a szocialistáknak

A közösségi közlekedés átalakításáról, a szakminiszter részvételével tart frakcióülést az MSZP szerdán délután. A frakcióban várhatóan nem lesz problémamentes a közösségi közlekedés átalakítása, vagyis a párhuzamosságok megszüntetése, hiszen a fővárosi képviselőkön kívül szinte az összes többi, mintegy 120 képviselőt érintik a tervek. • Fónagy: A MÁV átalakítását bízzák a következő kormányra!

MNO
2009. 09. 29. 13:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter részvételével tartandó frakcióülésen – az MTI információi szerint – a kompromisszum ott alakulhat ki, hogy a korábban bejelentett negyvenmilliárd forintot elvonják a vasúttól, de a részletek kivitelezését elhalasztják, és a regionális tanácsokra bíznák. Az MTI korábbi információi szerint a jövő évi negyvenmilliárd forintos támogatás tartós megvonásán felül a MÁV évi több mint hetvenmilliárd forintos adósságának finanszírozásából is kivonul az állam. Három év alatt kell elérni, hogy a hetvenmilliárdos veszteség ne terhelje az állami büdzsét.

Bár magának az összegnek gazdasági szempontból nem vitatják a racionalitását a szocialista politikusok, politikailag kényes kérdésről van szó, hiszen számos vasúti szárnyvonal bezárása megtörténhet. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kommunikációs osztálya pénteken az MTI-vel azt közölte, hogy további kormányzati egyeztetésekre van szükség az országos megrendelésű vasútvonalak menetrendjéről, amely még néhány napot igénybe vehet.

Ezt megelőzően Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos kedden egy vasúti konferencián azt mondta, hogy az országos hálózatra javasolt jövő évi közösségi közlekedési megrendelés – vagyis az a dokumentum, amely rögzíti, hogy mely vonalakon jár vasút és melyeken távolsági busz – péntekig kikerül a közlekedési minisztérium honlapjára. Hozzátette: a jövő évi regionális közlekedési közszolgáltatásra szóló javaslat október 15-20. között készül el. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy szükség van a helyközi közösségi közlekedés regionális átalakítására. Elmondta, hogy a szolgáltatóknak 3 év átlagában 25 milliárd forint hatékonyságjavulást kell elérniük. A kormánybiztos szerint át kell tekinteni a tarifakedvezményeket, és megismerni az utazási szokásokat. Ennek érdekében 2010. január 1-jétől minden utast regisztrálnak a helyközi közlekedésben.

Az eddig nyilvánosságra hozott dokumentumok szerint összesen 25 vonalon, közel 3000 kilométeren lenne országos megrendelésű a vasúti személyszállítás, míg a jelenleg 7700 kilométeres, teljes országos vasúti hálózat fennmaradó 4853 kilométerén a még alakulóban lévő regionális tanácsok rendelhetnék meg a vasúti szolgáltatásokat. A közösségi közlekedés átalakításáról szóló kormányhatározat szerint ősz közepére kellene megalakulniuk a regionális tanácsoknak, amelyek a helyi igények alapján döntenek majd arról, milyen mértékben van szükségük vasúti szolgáltatásokra az egyes regionális vonalakon, így a tanácsokon múlhat a kevésbé gazdaságos vasútvonalak megszüntetése is.

2006-ban Kóka János minisztersége alatt készült egy 14 pontos javaslatcsomag, ami összesen negyvenmilliárd forintot takarított volna meg a közösségi közlekedés átalakításával, a párhuzamosságok megszüntetésével, a kedvezményrendszer átalakításával, az ütemes menetrend bevezetésével, a MÁV szerkezetátalakításával. A tervek végül az MSZP-frakció szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ellenállása miatt buktak meg.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.