Kormányzati vidékpolitika – végképp eltörölni?

Már nem csak vonattal, busszal is elérhetetlenek lesznek egyes nyugat-nógrádi települések a kormány legújabb tervei szerint – jelentette az MNO-nak Balla Mihály. A fideszes képviselő kifejtette: magára van hagyva a vidék, az állapotok már most is felháborítóak, hát ha még további elvonások jönnek. A közlekedési minisztérium arról tájékoztatta az MNO-t, hogy az ügyben kormányzati döntés még nincs.• Elérhetetlenné válhatnak a nyugat-nógrádi települések?

Konopás Noémi
2009. 10. 09. 21:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már két éve is próbálkozott a kormány egyes vasúti vonalak eltörlésével, akkor is botrány volt, de a helyi szervezetek ellenálltak a kezdeményezésnek – fejtette ki a fideszes képviselő. Két évvel ezelőtt nem tudták megszüntetni a Balassagyarmat–Ludányhalászi–Ipolytarnóc vonalat, és a Balassagyarmat–Aszód közöttit sem – tette hozzá.

Ritkán jár a busz, mint a fehér holló

Most ez a tervezet ismétlődött meg, a kormány újra előállt az említett vonalak megszüntetésével – magyarázta a képviselő. Balla szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a vasúti vonalak leépítése mellett az elmúlt években felére csökkentették a Volán-járatokat is. Hontra például olyan ritkán jár a busz, mint a fehér holló – tette hozzá.

Mint mondta: a kistelepüléseken élők számára a közösségi közlekedés leépítése egyfajta röghöz kötöttséget jelent, hiszen az itt lakók ki sem fognak tudni mozdulni lakóhelyükről. A nógrádi kistelepüléseken egyébként is nagyon magas a munkanélküliségi ráta – tette hozzá. Balla Mihály szerint a kormány tovább sújtja az itt élőket, mivel erre a tömegközlekedésre nem lehet falusi turizmust építeni, pedig több önkormányzat ilyen irányba indult el. Az utak állapota és a lehetetlen közlekedés vissza fogja fordítani az ideérkezőket – fejtette ki a fideszes politikus.

7 kilométer helyett 45-öt kell menni

Egy szélsőséges példát említve elmondta: Keszeg és Rétság között nincsen buszjárat. Vagyis aki Keszegről a hét kilométerre lévő Rétságra akar eljutni, annak előbb el kell utaznia a 25 kilométerre található Vácra, majd onnan a 20 kilométerre lévő Rétságra. Szervezetlenség és rendetlenség, ami itt megy – szögezte le. Mint mondta: szörnyű, hogy az íróasztalnál döntik el, hogy megéri-e működtetni a vonalakat. Magára van hagyva a vidék, az állapotok már most is felháborítóak, hát ha még ismét elvonások jönnek – fejtette ki. Balla szerint elképesztő, hogy uniós országban ilyen állapotok uralkodnak. A fideszes képviselő úgy véli, a kistérségek lakói úgy érzik: ők csak másodrangú állampolgárai az országnak.

A térség lakói számára az is óriási problémát jelent, hogy sorba zárnak be az iskolák, legutóbb Ipolyvecén került lakat az oktatási intézményre – mondta el Balla.

Hónig még nem válaszolt

Mint arról az MNO beszámolt, hétfőn Balla Mihály fideszes képviselő levélben hívta meg Hónig Péter közlekedési minisztert valamelyik Budapesttől 60-75 kilométerre lévő nyugat-nógrádi kistelepülésre, hogy az állapotokról személyesen tájékozódjon. Balla leírta azt is, hogy az oda-vissza útra számoljon legalább hat órát, akár busszal jön, akár vonattal. Ha pedig autóval érkezne a miniszter, akkor jelöljön be a GPS-en vagy a térképen gumifelni- és futóműjavító szervizeket – tette hozzá. A miniszter 15 napon belül köteles a levélre válaszolni, de egyelőre ez még nem történt meg.

A minisztérium sajtóosztálya Balla Mihály levelének kapcsán így tájékoztatta az MNO-t: „a minisztériumba az elmúlt napokban képviselő úrtól levél nem érkezett. Balla Mihály az országgyűlés elnökének közvetítésével nyújtott be írásbeli kérdést a közlekedési miniszterhez, amelyet a tárcavezető a törvényes határidőn belül megválaszol. Válaszában természetesen kitér majd arra is, hogy a meghívásnak eleget tud-e tenni.”

„A helyközi közösségi közlekedés gondjai jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén”

A megjelent sajtóinformációkkal szemben egyes konkrét vasútvonalak további sorsáról semmiféle kormányzati döntés mostanáig nem született – reagált Balla szavaira a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium sajtóreferense az MNO-nak. Arzt Gergely szerint a helyközi közösségi közlekedés gondjai jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén, önmagában vasúti vagy közúti forgalomszüneteltetéssel nem rendezhetők.

A minisztérium sajtóreferense úgy véli: a jelenlegi átalakítási tervek messze meghaladják ezt a kört, az egyidejűleg végrehajtandó, átfogó és összetett intézkedések a méret- és eszközhatékonysági javaslatok mellett az érintett cégek működésének javítására, az ágazat finanszírozási helyzetének rendezésére és a tarifa- és kedvezményrendszer újragondolásával a vállalatok bevételének növelésére is kiterjednek.

A minisztérium ígér

Mint mondta: a jövő évi menetrendek folyamatban lévő kidolgozása során október végéig arról születhet döntés, hogy az egyes települések között milyen közlekedési közszolgáltatást rendel meg 2009-2010-ben a közlekedési minisztérium. Ez természetesen a későbbi időszakra nem zárja ki a most kimaradó vasúti vagy buszjáratok újbóli elindítását – tette hozzá. A szerinte várhatóan javuló költségvetési helyzetben megnövekedő ráfordításoknak köszönhetően idővel már a szakmailag indokolhatót meghaladó mértékű megrendelésre is lehetőség nyílhat. Egészen bizonyos azonban, hogy ahol ma van közösségi közlekedés, ott valamilyen formában az a jövő évben is fennmarad – erősítette meg a sajtóreferens.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.