Kormányzati vidékpolitika – végképp eltörölni?

Már nem csak vonattal, busszal is elérhetetlenek lesznek egyes nyugat-nógrádi települések a kormány legújabb tervei szerint – jelentette az MNO-nak Balla Mihály. A fideszes képviselő kifejtette: magára van hagyva a vidék, az állapotok már most is felháborítóak, hát ha még további elvonások jönnek. A közlekedési minisztérium arról tájékoztatta az MNO-t, hogy az ügyben kormányzati döntés még nincs.• Elérhetetlenné válhatnak a nyugat-nógrádi települések?

Konopás Noémi
2009. 10. 09. 21:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már két éve is próbálkozott a kormány egyes vasúti vonalak eltörlésével, akkor is botrány volt, de a helyi szervezetek ellenálltak a kezdeményezésnek – fejtette ki a fideszes képviselő. Két évvel ezelőtt nem tudták megszüntetni a Balassagyarmat–Ludányhalászi–Ipolytarnóc vonalat, és a Balassagyarmat–Aszód közöttit sem – tette hozzá.

Ritkán jár a busz, mint a fehér holló

Most ez a tervezet ismétlődött meg, a kormány újra előállt az említett vonalak megszüntetésével – magyarázta a képviselő. Balla szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a vasúti vonalak leépítése mellett az elmúlt években felére csökkentették a Volán-járatokat is. Hontra például olyan ritkán jár a busz, mint a fehér holló – tette hozzá.

Mint mondta: a kistelepüléseken élők számára a közösségi közlekedés leépítése egyfajta röghöz kötöttséget jelent, hiszen az itt lakók ki sem fognak tudni mozdulni lakóhelyükről. A nógrádi kistelepüléseken egyébként is nagyon magas a munkanélküliségi ráta – tette hozzá. Balla Mihály szerint a kormány tovább sújtja az itt élőket, mivel erre a tömegközlekedésre nem lehet falusi turizmust építeni, pedig több önkormányzat ilyen irányba indult el. Az utak állapota és a lehetetlen közlekedés vissza fogja fordítani az ideérkezőket – fejtette ki a fideszes politikus.

7 kilométer helyett 45-öt kell menni

Egy szélsőséges példát említve elmondta: Keszeg és Rétság között nincsen buszjárat. Vagyis aki Keszegről a hét kilométerre lévő Rétságra akar eljutni, annak előbb el kell utaznia a 25 kilométerre található Vácra, majd onnan a 20 kilométerre lévő Rétságra. Szervezetlenség és rendetlenség, ami itt megy – szögezte le. Mint mondta: szörnyű, hogy az íróasztalnál döntik el, hogy megéri-e működtetni a vonalakat. Magára van hagyva a vidék, az állapotok már most is felháborítóak, hát ha még ismét elvonások jönnek – fejtette ki. Balla szerint elképesztő, hogy uniós országban ilyen állapotok uralkodnak. A fideszes képviselő úgy véli, a kistérségek lakói úgy érzik: ők csak másodrangú állampolgárai az országnak.

A térség lakói számára az is óriási problémát jelent, hogy sorba zárnak be az iskolák, legutóbb Ipolyvecén került lakat az oktatási intézményre – mondta el Balla.

Hónig még nem válaszolt

Mint arról az MNO beszámolt, hétfőn Balla Mihály fideszes képviselő levélben hívta meg Hónig Péter közlekedési minisztert valamelyik Budapesttől 60-75 kilométerre lévő nyugat-nógrádi kistelepülésre, hogy az állapotokról személyesen tájékozódjon. Balla leírta azt is, hogy az oda-vissza útra számoljon legalább hat órát, akár busszal jön, akár vonattal. Ha pedig autóval érkezne a miniszter, akkor jelöljön be a GPS-en vagy a térképen gumifelni- és futóműjavító szervizeket – tette hozzá. A miniszter 15 napon belül köteles a levélre válaszolni, de egyelőre ez még nem történt meg.

A minisztérium sajtóosztálya Balla Mihály levelének kapcsán így tájékoztatta az MNO-t: „a minisztériumba az elmúlt napokban képviselő úrtól levél nem érkezett. Balla Mihály az országgyűlés elnökének közvetítésével nyújtott be írásbeli kérdést a közlekedési miniszterhez, amelyet a tárcavezető a törvényes határidőn belül megválaszol. Válaszában természetesen kitér majd arra is, hogy a meghívásnak eleget tud-e tenni.”

„A helyközi közösségi közlekedés gondjai jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén”

A megjelent sajtóinformációkkal szemben egyes konkrét vasútvonalak további sorsáról semmiféle kormányzati döntés mostanáig nem született – reagált Balla szavaira a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium sajtóreferense az MNO-nak. Arzt Gergely szerint a helyközi közösségi közlekedés gondjai jelentősen túlmutatnak a mellékvonalak kérdésén, önmagában vasúti vagy közúti forgalomszüneteltetéssel nem rendezhetők.

A minisztérium sajtóreferense úgy véli: a jelenlegi átalakítási tervek messze meghaladják ezt a kört, az egyidejűleg végrehajtandó, átfogó és összetett intézkedések a méret- és eszközhatékonysági javaslatok mellett az érintett cégek működésének javítására, az ágazat finanszírozási helyzetének rendezésére és a tarifa- és kedvezményrendszer újragondolásával a vállalatok bevételének növelésére is kiterjednek.

A minisztérium ígér

Mint mondta: a jövő évi menetrendek folyamatban lévő kidolgozása során október végéig arról születhet döntés, hogy az egyes települések között milyen közlekedési közszolgáltatást rendel meg 2009-2010-ben a közlekedési minisztérium. Ez természetesen a későbbi időszakra nem zárja ki a most kimaradó vasúti vagy buszjáratok újbóli elindítását – tette hozzá. A szerinte várhatóan javuló költségvetési helyzetben megnövekedő ráfordításoknak köszönhetően idővel már a szakmailag indokolhatót meghaladó mértékű megrendelésre is lehetőség nyílhat. Egészen bizonyos azonban, hogy ahol ma van közösségi közlekedés, ott valamilyen formában az a jövő évben is fennmarad – erősítette meg a sajtóreferens.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.