Több MSZP-s értelmetlennek tartja a mellékvonal-bezárást

Újabb egyeztetési fordulót tartott az MSZP illetékes raportőri csoportja és a kormány szerdán a MÁV tervezett átalakításáról – tudta meg az MTI.

MNO
2009. 10. 28. 18:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megbeszélésen részt vett Hónig Péter közlekedési miniszter és Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításával megbízott kormánybiztos. Az MTI információi szerint a kormány képviselői inkább a vasúti közlekedésről és a közlekedési tárgyú, a MÁV átalakítását megalapozó törvényekről, az átalakítás 3 éves programjáról egyeztettek volna, míg a szocialista képviselőket leginkább a mellékvonalak bezárása érdekelte. Az MTI úgy értesült, hogy a szocialista képviselők észrevételei alapján a kormány már átdolgozta a vasúti törvényt, amelyet csütörtökön be is nyújt a parlamentnek; egyebek között az eredeti elképzeléshez képest változna a közbeszerzés tartalma.

Az MSZP egyes, a választókörzetük miatt érintett képviselői továbbra is úgy vélik, hogy a mellékvonal-bezárás, a szaktárca által kimutatott 2,5 milliárd forintos költségvetési megtakarítás értelmetlen. A tárca számításai szerint a 33 mellékvonal-bezárás 1019 kilométernyi pályaszakaszt érint, amely 8-8,5 milliárd forintos közvetlen megtakarítást jelent. Ezt az összeget 1,8 milliárd forinttal csökkenti a buszos helyettesítés költsége, illetve további 4,2 milliárd forinttal a kieső pályahasználati díj. Így a valós államháztartási megtakarítás lehetséges nagyságrendje 2,5 milliárd forint. Ez a megtakarítási összeg nem tartalmazza az átalakítással kapcsolatos egyszeri költségeket, köztük a létszámleépítés, a selejtezés és az őrzés-védelem költségeit sem.

Az MSZP-frakció egésze a jövő hétfői ülésen ismerkedhet meg először a részletekkel, ekkor hallgat meg tájékoztatást a minisztériumtól a MÁV átalakításának pontos terveiről, és a 3 éves program ütemezéséről. Több szocialista képviselő az MTI-nek úgy nyilatkozott: e fórumon még kinyílhat a mellékvonal-bezárásról szóló vita. Szollár Domokos kormányszóvivő az MTI-nek elmondta: a vasúti közlekedésről szóló törvény módosítása rögzíti a meghirdetett közösségi közlekedési koncepció jogszabályi megalapozottságát. Nincsen benne a korábbiakhoz képest új elem – hangsúlyozta. Az MTI úgy tudja, a törvénymódosítást definiálja és különválasztja az országos és a regionális pályainfrastruktúrát, megteremti a jogi alapjait a régiós megrendelésben érintett új szervezetek létrehozásának, jogszabályi lehetőséget ad a párhuzamosságok megszüntetésére, valamint a kapacitáscsökkentésre. Fontos elem, hogy törvény megteremti a lehetőséget a MÁV reorganizációs hitelfelvételéhez.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.