Fónagy: Komoly károkat okoz a kormány vasútról hozott döntése

A Fidesz szerint beigazolódott, hogy a kormány nem szakmai, hanem politikai alapon hozta meg a vasúti átalakításokkal, a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos döntéseit. • Navracsics örül a Veszprém-Zirc vasútvonal megmentésének • Örüljünk? – Csak 29 és fél szakaszon nem lesz vonat

MNO
2009. 11. 04. 14:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón közölte: a közösségi közlekedést jövőre érintő negyvenmilliárd forintos költségvetési megvonás komoly károkat okoz, és tovább nehezíti a vidéki emberek életet.

Az ellenzéki politikus szerint a kormány az elmúlt években sorra elmulasztotta a fontos döntéseket meghozni a közösségi közlekedés területén.

Fónagy János úgy fogalmazott: „ez a kormány és közvetlen elődjei 2002-től bezárták a kisiskolákat, bezárták a postákat, bezárták a falusi gyógyszertárakat, most pedig elveszik a maradék vasútvonalak jelentős részét”. Hangsúlyozta: ennek gazdasági eredménye nincs, társadalmilag káros, kizárólag egy rossz irányba menő politika pánikcselekvése. Véleménye szerint a mellékvonalak bezárása nem egy közlekedési ügy, hanem „látszathátteret” ad a negyvenmilliárd forintos közösségi közlekedést érintő megszorításnak.

Hozzátette: a bezárások nem hogy negyven-, de még egymilliárd forintot sem hoznak, így nem jelentenek megtakarítást. Utalt arra, hogy a hírek szerint a költségvetési elvonás mellett negyvenmilliárd forintos hitel felvételére szorítják a MÁV-ot, és további 48 milliárd forint szerkezetátalakítási hitelre is szükség lesz. A Fidesz meggyőződése, hogy nem tönkre tenni és bezárni kell a mellékvonalakat, hanem azok szolgáltatási színvonalán kell javítani, fejleszteni, hogy az emberek a környezetkímélő, energiatakarékos, biztonságos vasutat vegyék igénybe, ne az egyéni közlekedést – hangsúlyozta.

Fónagy János a kormány téves döntéseként említette, hogy 2004 és 2008 között a közösségi közlekedés tarifáit az infláció felett emelte, az autóbusz viteldíját 35 százalékkal, a vonatjegyek árát 95 százalékkal. Az ellenzéki politikus szerint a vasúti és az autóbuszos közlekedést 2007-ben úgy egységesítették, hogy nem alakították ki az egységes hálózatot, így a buszok „nem ráhordják, hanem elhordják” a vasúttól az utasokat.

Fónagy János elmondta: nem oldották meg az egész Európában bevált közlekedési szövetségi rendszer jogi, szervezeti és finanszírozási feltételeit, és az elmúlt nyolc évben nem alkották meg a településfajtához, lakosságszámhoz igazodó, a minimális közösségi közlekedés mértékét szabályozó közszolgáltatási törvényt. A képviselő szerint a politikai döntések egyik bizonyítéka, hogy sajtóhírek szerint kivették a mellékvonalak ügyét Hónig Péter közlekedési miniszter kezéből és Kiss Péter társadalompolitikai minisztert bízták meg azzal.

Szollár Domokos kormányszóvivő szerdán jelentette be: a kormány meghozta a végső döntést a MÁV egyes vonalszakaszainak bezárásáról; a tervezett 32 helyett „29 és fél szakaszon” szünetel a vonatközlekedés, az érintett vonalakon buszok járnak majd. Az Országgyűlés kedden döntött a 2010-es költségvetés módosító indítványairól, miszerint negyvenmilliárd forintot elvonnak a közösségi közlekedéstől.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.