Kifarol a kormány? Komoly siker a pápai légibázis

Magyarország NATO-n belüli pozícióihoz nagyban hozzájárul a pápai légibázis – mondta Lázár János, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának fideszes elnöke a bizottság kihelyezett ülésén kedden Pápán.

MNO
2009. 11. 10. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikus felhívta a figyelmet, hogy megfelelő oktatási szolgáltatásokat kell biztosítani a külföldi katonák és a Boeing-alkalmazottak gyermekei számára. Ugyancsak kiemelte, hogy szükség van megfelelő közlekedési infrastruktúrára, korszerű és biztonságos közútra, a várhatóan növekvő forgalmi igények kielégítésére a 83-as főúton az M1-es autópálya és Pápa közötti szakaszon. Kontrát Károly, a bizottság fideszes tagja úgy vélekedett: „a kormány megpróbál kifarolni” a 83-as főút korszerűsítése mögül. Csupán a jelenlegi nyomvonalat tervezik megerősíteni, holott ez az út „életveszélyes” – hangoztatta. Olyan útkorszerűsítésre lenne szükség, amely a következő 25-30 évben megfelelne a követelményeknek – tette hozzá. Lázár János komoly sikernek minősítette, hogy a pápai repülőtéren állomásozik a légi szállítási flotta, amely 12 ország, köztük 10 NATO tagország együttműködésével valósult meg a NATO Stratégiai Légi Szállítási Képesség (SAC) nevű program keretében.

A SAC program megvalósításának eddigi fázisairól Horváth József vezérőrnagy, a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség vezérigazgatója tájékoztatta a honvédelmi bizottságot. Egyebek közt elmondta: a pápai légibázison három amerikai gyártmányú C-17-es Globemaster típusú repülőgép állomásozik. Az első óriás szállítógép júliusban, a harmadik októberben érkezett. A légibázison eddig összesen 9,1 milliárd forintot fektettek be, amelyhez Magyarország mintegy 2,2 milliárd forinttal járult hozzá. A további fejlesztéseket 95 százalékban a NATO finanszírozza. A teljes beruházás 2012-ben fejeződik be. A vezérőrnagy kérdésre válaszolva közölte: magyar pilóta egyelőre nem repüli a C-17-eseket. Magyarország egy évben 50 órával rendelkezik a gépek repülési idejéből, amely 3500 óra évente. Szeretnék elérni, hogy a légi szállítási flottát támogató NATO-ügynökség (NAMA) Magyarországra helyezze át főhadiszállását. Erre 2010 végéig sor kerülhet – mondta az MTI-nek Horváth József.

A bizottsági ülésen Kovács Zoltán, Pápa polgármestere egyebek között a légibázison szolgálatot teljesítő külföldiek gyermekeinek oktatásával kapcsolatos finanszírozási gondokat vetette fel. Elmondta: nem kapnak normatívát azok után a diákok után, akik tanév közben kapcsolódnak be az oktatásba. A felmerült problémákra reagálva a bizottsági elnök kijelentette: koordinátorra lenne szükség kormányzati szinten, hogy elháruljanak az adminisztratív és technikai akadályok, gördülékenyebb legyen a szállítmányok beléptetési rendszere az országba, a korszerű közlekedési infrastruktúra pedig javítsa a projekt versenyhelyzetét.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.