Olcsóbb és átláthatóbb kampányt szorgalmaz a Fidesz

Kampányszámla, „kampánystop”, rövidebb kampányidőszak – többek között ezeket az elemeket tartalmazza a Fidesz által szorgalmazott „olcsóbb és átláthatóbb” kampányról szóló törvénymódosítási javaslat, amelyet hétfőn nyújtottak be az országgyűlésnek. Nyitrai Zsolt mindehhez hozzátette: a Fidesz és a KDNP nem támogatja azt a javaslatot, hogy a pártok kampányra fordítható költési keretét akár ötszörösére emeljék meg.• Varga: Tovább mélyíti a válságot a kormány + Videó

MNO
2009. 11. 02. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Benyújtotta hétfőn törvénymódosítási javaslatát a Fidesz annak érdekében, hogy „olcsóbb és átláthatóbb” legyen a választási kampány. A Nyitrai Zsolt és Répássy Róbert jegyezte indítvány bevezetné a kampányszámlát, a „kormánystopot”, és változtatna a kampánycsend megsértésének jelenlegi szabályozásán is.

A Fidesz lerövidítené a kampányidőszakot: úgy módosítaná ugyanis a választási eljárásról szóló törvényt, hogy a választást – a jelenleg hatályos 72 nap helyett – legkésőbb 30 nappal a szavazás napja előtt kelljen kitűzni. Kampánycsendsértésnek csak azt az esetet minősítenék, ha a szavazók választói akaratát a sajtó útján és más elektronikus úton befolyásolják.

Az ellenzéki képviselők javasolják a kampányszámla bevezetését, amely szerint a jelölt, illetve a jelölő szervezet a kampány költségeinek fedezésére külön bankszámlát lenne köteles nyitni. Erről kellene kiegyenlíteni például a plakát és szórólap előállításának, plakát elhelyezésére szolgáló felület használatának, valamint választási gyűlés céljára szolgáló helyszín bérletének az árát. Külön rendelkeznek az állami vezetőkről, akik esetében minden, a választási kampány ideje alatt – a választással kapcsolatban – felmerült kiadást az érintett jelöltnek, illetve jelölő szervezetnek a kampányszámláról kellene kifizetnie. A számlavezető hitelintézetnek a kampányszámláról a választási kampány ideje alatt a számlatulajdonos, valamint az Állami Számvevőszék részére hetente kellene küldenie bankszámlakivonatot. Minden jelölő szervezetnek és független jelöltnek a választás utáni 60 napon belül a Magyar Közlönyben nyilvánosságra kellene hoznia a választásra fordított állami és más pénzeszközök, anyagi támogatások összegét, forrását és felhasználásának módját.

A törvényjavaslatban az is szerepel, hogy kampányidőszakban országos kereskedelmi médiumokban a jelölő szervezetek nem adhatnának fel hirdetéseket.

Az indítványnak része a „kormánystop” intézményének bevezetése, amely – Nyitrai Zsolt korábbi szavai szerint – azt jelenti, hogy a kormányzat, a minisztériumok, az állami részvétellel működő vállalatok egy meghatározott időszakban nem adhatnának fel önmagukat népszerűsítő hirdetéseket. A „kormánystop” időszaka az Országgyűlés megválasztását követő negyedik év január elsejétől lépne hatályba. A részletes indoklás szerint a javaslat kiiktatná „a választási csalásra is lehetőséget adó és egyébként is pazarlást jelentő, a választás lebonyolítása szempontjából teljesen felesleges” borítékot.

Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján közölte: a Fidesz és a KDNP nem támogatja azt a javaslatot, hogy a pártok kampányra fordítható költési keretét akár ötszörösére emeljék meg, ehelyett inkább olcsóbb és rövidebb kampányra lenne szükség. Múlt hétfőn nem született megállapodás a parlamenti pártok között arról, hogy tudnák-e támogatni a Transparency International Magyarország és a Freedom House Europe kampányfinanszírozásról szóló törvényjavaslatának szövegét az Országgyűlésben. A két társadalmi szervezet törvénytervezetében szerepel többek közt az: a jelenlegi egymillió forint helyett képviselőjelöltenként ötmillió forintot lehessen a kampányra fordítani.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.