MÁV-ügy: a történész büntetőjogi felelősségű pénzéhséget emleget

Karsai László szerint a MÁV ellen az Egyesült Államokban indított per nem alapult semmiféle történelmi kutatáson, akik ennek ellenkezőjét állítják, hazudnak; ezzel összefüggésben legfeljebb annyi történhetett, hogy a felperesek talán időnként belelapozgattak a nagy hírű történész, Randolph Braham professzor magyar holokausztról szóló könyvébe – mondta a történész az MTI-nek pénteken. • A holokausztért nem a MÁV a felelős

MNO
2010. 02. 12. 16:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV-ot egy chicagói bíróságon a magyarországi holokauszt áldozatainak 95 örököse perelte be: jóvátételt követelnek, amiért a cég a második világháború idején közreműködött zsidók deportálásában. A felperesek 240 millió dollár vagyoni kár és egymilliárd dollár nem vagyoni kár megtérítését követelik. Előbbi a holokauszt áldozataitól eltulajdonított vagyon mai áron számolt értéke, utóbbi pedig büntető jellegű jóvátétel, amiért a MÁV „gyalázatos és buzgó módon részt vett a népirtásban”. Karsai László szerint a per elindítói megpróbálták a vészkorszak azon túlélőit, vagy azok leszármazottait felkutatni, akik „jó pénzért hajlandók voltak összevissza hazudozni”, többek között azt, hogy őket a MÁV alkalmazottai kirabolták, vagy ismerőseiket, rokonaikat meggyilkolták.

A történész annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a beadott levéltári dokumentumok – ha azokat egyáltalán benyújtották – egyike sem eredeti kutatáson alapul. A per beindítása megbízhatatlan, a holokauszt után 65 évvel keletkezett visszaemlékezésekre alapoz, amelyekből – a 16 oldalas beadvány ismeretében – nagy biztonsággal megállapítható, hogy „az égadta világon semmi sem igaz”. Karsai László felhívta a figyelmet a beadvány olyan elemi hibáira is, mint például arra, hogy a magyarországi holokauszt végrehajtását személyesen felügyelő Adolf Eichmannt – tévesen – Hitler titkárának nevezik, s a magyarországi vészkorszak időtartamát – szintén hibásan – 1944 márciusa és októbere közé teszik, holott az május és július között zajlott. A beadványban szereplő fénykép nem az Auschwitzba induló, hanem a Balatonfüredről Tapolcára tartó vonatot ábrázolja – említett egy további példát a történész.

Meglátása szerint a MÁV az egyik legutolsó láncszem volt a hatalmi gépezetben, alkalmazottait pedig éppolyan téves a holokauszt borzalmaiért beperelni, mint „az orvosi kamarát, amelynek tagjai szintén közreműködtek a holokauszt végrehajtásában, vagy a leventéket, akik kísérték a zsidó embereket és házkutatásokat tartottak”. A Sztójay Döme-kormány deportálásokért felelős minisztereit és államtitkárait, valamint a magas rangú csendőrtiszteket a második világháború után egytől egyig elítélte a népbíróság. Az igazi felelősök döntő többségét kivégezték, a kevésbé felelősöket pedig kisebb-nagyobb börtönbüntetéssel sújtották. Több százezer hivatalnokot, rendőrt, csendőrt, orvost, bábát, mérnököt vagy több ezer vasutast büntetőjogilag felelőssé tenni nagyon kétséges – mutatott rá a történész.

Karsai László arról is beszélt, hogy a magyar államnak, mint az 1945 előtti rendszer jogutódjának ugyanakkor jóvátételi kötelezettsége van, csakúgy, mint az osztráknak, a németnek vagy a svájcinak. Tehát „el lehet osztani a felelősséget”, de egyáltalán nem lehet bizonyítani ezzel a legutóbb az Egyesült Államokban beadott irattal, hogy „a MÁV vezetői vagy pláne a vasutasok (...) tudták volna, hogy hová viszik a zsidókat és milyen céllal” – magyarázta. A történész Finta Imre szegedi csendőr százados kanadai perét hozta fel példaként arra, hogy nem lehet bizonyítani: a deportálások lebonyolítói tudták, milyen céllal szállították az üldözötteket Auschwitzba. A per során előkerült a vádlott korabeli, saját kezű feljegyzése, amelyben azt ugyan leírta, hogy a célállomás Auschwitz volt, ám a bíróság azt nem tudta rábizonyítani, hogy ő tudott a koncentrációs táborokban zajló borzalmakról.

Karsai azt is kifejezésre juttatta, még az sem lenne a fentiek alapján bizonyító erejű, ha MÁV-iratok kerülnének elő, amelyekben azt jegyezték volna fel, hogy a célállomás Auschwitz volt, mert olyan irat egészen biztosan nem lesz megtalálható, amelyben azt írták volna le, hogy a deportáltakat haláltáborokba hurcolták. A vagonok többségét egyébként nem a MÁV bocsátotta rendelkezésre, azokat javarészt Németországból hozták – tette hozzá. Karsai László „külön felháborítónak” nevezte, hogy a felperesek az 1944-es amerikai dollár értékét 2010-re vetítve 33-mal szorozzák, mivel annak szorzója legfeljebb 5-6-szoros lehet, figyelembe véve az árfolyam változásait. Ezt – mint mondta – könnyen lehet bizonyítani a Kádár Gábor–Vági Zoltán szerzőpáros könyvéből. Ez „szakmai hozzá nem értésről, vagy olyan mértékű pénzéhségről tanúskodik, ami már szinte felveti a büntetőjogi felelősségét annak, aki egy ilyen iratot képes beadni” – fogalmazott.

A történész – a holokausztot túlélő ember gyermekeként – összességében a per megindítását „végtelenül szomorúnak, felháborítónak és ízléstelennek” mondta, mert a MÁV-nak tulajdonított „elképzelt és kitalált bűncselekményekre hivatkozással pénzt próbálnak kicsikarni egy magyarországi intézménytől”. Arra is kitért, hogy a felperes beadványában a 95 aláíró között szereplő egyetlen magyarországi lakhelyű ember „azóta is megtalálhatatlan”.

A MÁV Zrt. csütörtökön azt közölte az MTI-vel, hogy csak a médiából értesült a holokauszt magyar áldozatainak örökösei által indított jóvátételi perről. A vasúttársaság az álláspontját az állami szervekkel közösen, a keresetlevél hivatalos megérkezését követően alakítja ki – írták. Feldmájer Péter, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének elnöke ugyancsak csütörtökön az MTI-nek azt mondta, hogy nem indítható per erkölcsi értelemben a MÁV ellen a holokauszt borzalmaiért, mert ezért a magyar állam, és nem kifejezetten a MÁV felelős.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.