„Por vagy és porrá leszel”

Mindennek eljön az ideje. Ideje van a születésnek és ideje van a meghalásnak. Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek, ideje a jajgatásnak és ideje a szökdelésnek. Ideje van a szaggatásnak és ideje a megvarrásnak. Ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak. Ideje van a szeretésnek és ideje van a gyűlölésnek. Ideje a hadakozásnak és ideje a békességnek. Most a csend ideje jön. A megbánásé, az elmélyedésé. A találkozások ideje jön. Önmagunkkal.

Pálfi Krisztina
2010. 02. 17. 14:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerdán kezdődik a húsvétot megelőző negyvennapos böjti és vezeklő időszak. Egy pap ismerősöm egyszer azt mondta: „Fényes szomorúság lengi be a nagyböjtöt”. Hiszen ez a bűnbánat ideje, alkalmat ad a lemondásra, az elmélyedésre, a kiengesztelődésre, miközben megpróbálunk méltóképpen felkészülni Jézus feltámadásának ünneplésére. A böjt vallásos gyakorlata a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés kifejeződését szolgálja, jelzi az embernek Isten iránt tanúsított szeretetét és érte való áldozatvállalását.

A hamvazószerdai liturgia az őskeresztény hagyományt idézi, amikor a hívők vezeklés gyanánt hamuval szórták meg a fejüket. Ennek emléke még ma is fellelhető: az előző évben megszentelt és elégetett barka hamujából a pap hamvazószerdán és nagyböjt első vasárnapján keresztet rajzol a hívek homlokára, miközben ezt mondja: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!” A hamu egyszerre jelképezi az elmúlást és a megtisztulást.

A bűnbánati felkészülés a 7. századtól vált szokásossá, amikor is az ókereszténység idején a mezítlábas, zsákruhába öltözött bűnösöket a püspök a templomba vezette, majd miután a bűnbánati zsoltárokat elimádkozták, fejükre hamut öntött és kiutasította őket a templomból, ahogy Isten is kiűzte az első emberpárt a paradicsomból. A kiutasítottaknak egészen nagycsütörtökig nem volt szabad a templomba belépni.

Miért negyven napig tart a nagyböjt? – tehetnénk fel a kérdést. A Szentírásban számos esemény kapcsolódik a negyvenes számhoz. Jézus Krisztus nyilvános működésének megkezdése előtt negyven napot töltött a pusztában. Negyven napig tartott a vízözön, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig tartózkodott a Sínai-hegyen, és Jónás próféta negyvennapos böjtöt hirdetett Ninivében.

A II. vatikáni zsinat óta – a nagypéntekkel együtt – szigorú böjti nap a katolikus hívek számára, amikor csak háromszor szabad enni, és csak egyszer szabad jóllakni, húsételt nem lehet fogyasztani. A görög katolikusok számára már hétfőn elkezdődött a böjt, nekik aznap minden állati eredetű ételtől tartózkodni kellett. A nagyböjt hamvazószerdával kezdődik és nagyszombatig tart. Az egyház tanítása szerint pusztán a testi böjt nem elég, az önmegtartóztatást és a jócselekedeteket is gyakorolni kell.

(Prédikátor könyve, Wikipédia)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.