Kisiklott egy Budapestről Győr irányába tartó gyorsvonat április 19-én este Tata közelében. A baleset oka, hogy eltört egy Németországból vásárolt használt személykocsi kereke, kis híján tömegkatasztrófát okozva – olvasható a VEKE közleményében. A szervezet szerint a kifejezés nem túlzás, a 140 km/h sebességgel haladó vonat, ha elhagyja a pályát, egy szerencsétlen pillanatban akár neki is ütközhetett volna egy szembeközlekedő szerelvénynek, kizárólag a szerencsének köszönhető, hogy ezúttal egy leváló alkatrész csak a szembejövő Flirt motorvonat szélvédőjét törte be.
A MÁV azóta is feltűnően hallgat a baleset körülményeiről és óriási szerencséjéről, a baleset körülményei azonban haladéktalan intézkedéseket tesznek szükségessé – vélik. A hat évvel ezelőtt használtan vásárolt, úgynevezett halberstadti kocsik bő húsz évet szolgáltak Németországban ilyen jellegű problémák nélkül. Ezért is vásárolt belőlük nemcsak a MÁV, hanem a környező országok vasútjai is. Egy ilyen súlyos baleset viszont nem lehet előzmény nélküli, és egyesületünk ismeretei szerint nem is az. A probléma nem a használt személykocsikkal van – hiszen e járművek évtizedeken keresztül üzemeltek gondok nélkül –, azt ismét a MÁV karbantartási és üzemeltetési rendszereiben kell keresni – fejtette ki a VEKE. A német vasúttársaság többek között hőjelző festékkel jelöli meg ezeket az úgynevezett monoblokk kerekeket, ami megmutatja, melyik kerék kapott extrém hőterhelést és kell alávetni ultrahangos vizsgálatnak. Ezzel a módszerrel a MÁV nem él, a karbantartást és a vizsgálatokat a jelek szerint évek óta gondatlanul elhanyagolja, ezzel súlyos veszélynek teszi ki az utasait és a dolgozóit is – áll a kommünikében. A kocsik ezen sajátossága 2004 óta ismert, mégsem léptek semmit a megfelelő karbantartás érdekében – tették hozzá.
A VEKE felszólította a MÁV-ot az érintett körülbelül 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli ultrahangos vizsgálatára és az életveszélyes kocsiknak a vizsgálatok idejére az azonnali forgalomból történő kivonására. A mérésekhez szükséges műszerekkel a MÁV rendelkezik. A VEKE tavaly elkészített, azóta is kínosan elhallgatott menetrendi és járműgazdálkodási tervezete megmutatta, hogy több mint 400 személykocsit lehetne megtakarítani, ha megfelelőképpen kihasználná járműparkját a MÁV – hangsúlyozták. A VEKE úgy véli, éppen ezért felelősen kijelenthető, hogy az érintett kocsik – a vizsgálatok idejére – ideiglenes forgalomból történő kivonása nem okozna kezelhetetlen fennakadásokat, mivel elegendő tartalék áll rendelkezésre.
A szervezet szerint át kell tekinteni a MÁV által alkalmazott technológiákat, nem zárható ki a rendszerszintű hiba, erre a 2004–2007 között másfajta kerekekkel szerelt kocsiknál előfordult abroncslazulások esete is rávilágít. A VEKE határozott véleménye, hogy az azonnali intézkedések elmulasztása, a problémák eltussolása kimeríti a vonattal utazók és a vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését.
(MNO)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.