Hétfői kisiklás: súlyos veszélynek teszi ki a MÁV az utasokat?

A MÁV évek óta elhanyagolja a karbantartást, a vizsgálatokat, és a problémák eltussolásával kimeríti a vonattal utazók és a vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését – szögezte le közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az egyesület szerint a héten kisiklott vonat balesetének is a karbantartás elhanyagolása az egyik oka.

MNO
2010. 04. 22. 8:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kisiklott egy Budapestről Győr irányába tartó gyorsvonat április 19-én este Tata közelében. A baleset oka, hogy eltört egy Németországból vásárolt használt személykocsi kereke, kis híján tömegkatasztrófát okozva – olvasható a VEKE közleményében. A szervezet szerint a kifejezés nem túlzás, a 140 km/h sebességgel haladó vonat, ha elhagyja a pályát, egy szerencsétlen pillanatban akár neki is ütközhetett volna egy szembeközlekedő szerelvénynek, kizárólag a szerencsének köszönhető, hogy ezúttal egy leváló alkatrész csak a szembejövő Flirt motorvonat szélvédőjét törte be.

A MÁV azóta is feltűnően hallgat a baleset körülményeiről és óriási szerencséjéről, a baleset körülményei azonban haladéktalan intézkedéseket tesznek szükségessé – vélik. A hat évvel ezelőtt használtan vásárolt, úgynevezett halberstadti kocsik bő húsz évet szolgáltak Németországban ilyen jellegű problémák nélkül. Ezért is vásárolt belőlük nemcsak a MÁV, hanem a környező országok vasútjai is. Egy ilyen súlyos baleset viszont nem lehet előzmény nélküli, és egyesületünk ismeretei szerint nem is az. A probléma nem a használt személykocsikkal van – hiszen e járművek évtizedeken keresztül üzemeltek gondok nélkül –, azt ismét a MÁV karbantartási és üzemeltetési rendszereiben kell keresni – fejtette ki a VEKE. A német vasúttársaság többek között hőjelző festékkel jelöli meg ezeket az úgynevezett monoblokk kerekeket, ami megmutatja, melyik kerék kapott extrém hőterhelést és kell alávetni ultrahangos vizsgálatnak. Ezzel a módszerrel a MÁV nem él, a karbantartást és a vizsgálatokat a jelek szerint évek óta gondatlanul elhanyagolja, ezzel súlyos veszélynek teszi ki az utasait és a dolgozóit is – áll a kommünikében. A kocsik ezen sajátossága 2004 óta ismert, mégsem léptek semmit a megfelelő karbantartás érdekében – tették hozzá.

A VEKE felszólította a MÁV-ot az érintett körülbelül 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli ultrahangos vizsgálatára és az életveszélyes kocsiknak a vizsgálatok idejére az azonnali forgalomból történő kivonására. A mérésekhez szükséges műszerekkel a MÁV rendelkezik. A VEKE tavaly elkészített, azóta is kínosan elhallgatott menetrendi és járműgazdálkodási tervezete megmutatta, hogy több mint 400 személykocsit lehetne megtakarítani, ha megfelelőképpen kihasználná járműparkját a MÁV – hangsúlyozták. A VEKE úgy véli, éppen ezért felelősen kijelenthető, hogy az érintett kocsik – a vizsgálatok idejére – ideiglenes forgalomból történő kivonása nem okozna kezelhetetlen fennakadásokat, mivel elegendő tartalék áll rendelkezésre.

A szervezet szerint át kell tekinteni a MÁV által alkalmazott technológiákat, nem zárható ki a rendszerszintű hiba, erre a 2004–2007 között másfajta kerekekkel szerelt kocsiknál előfordult abroncslazulások esete is rávilágít. A VEKE határozott véleménye, hogy az azonnali intézkedések elmulasztása, a problémák eltussolása kimeríti a vonattal utazók és a vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését.

(MNO)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.