Hétfői kisiklás: súlyos veszélynek teszi ki a MÁV az utasokat?

A MÁV évek óta elhanyagolja a karbantartást, a vizsgálatokat, és a problémák eltussolásával kimeríti a vonattal utazók és a vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését – szögezte le közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az egyesület szerint a héten kisiklott vonat balesetének is a karbantartás elhanyagolása az egyik oka.

MNO
2010. 04. 22. 8:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kisiklott egy Budapestről Győr irányába tartó gyorsvonat április 19-én este Tata közelében. A baleset oka, hogy eltört egy Németországból vásárolt használt személykocsi kereke, kis híján tömegkatasztrófát okozva – olvasható a VEKE közleményében. A szervezet szerint a kifejezés nem túlzás, a 140 km/h sebességgel haladó vonat, ha elhagyja a pályát, egy szerencsétlen pillanatban akár neki is ütközhetett volna egy szembeközlekedő szerelvénynek, kizárólag a szerencsének köszönhető, hogy ezúttal egy leváló alkatrész csak a szembejövő Flirt motorvonat szélvédőjét törte be.

A MÁV azóta is feltűnően hallgat a baleset körülményeiről és óriási szerencséjéről, a baleset körülményei azonban haladéktalan intézkedéseket tesznek szükségessé – vélik. A hat évvel ezelőtt használtan vásárolt, úgynevezett halberstadti kocsik bő húsz évet szolgáltak Németországban ilyen jellegű problémák nélkül. Ezért is vásárolt belőlük nemcsak a MÁV, hanem a környező országok vasútjai is. Egy ilyen súlyos baleset viszont nem lehet előzmény nélküli, és egyesületünk ismeretei szerint nem is az. A probléma nem a használt személykocsikkal van – hiszen e járművek évtizedeken keresztül üzemeltek gondok nélkül –, azt ismét a MÁV karbantartási és üzemeltetési rendszereiben kell keresni – fejtette ki a VEKE. A német vasúttársaság többek között hőjelző festékkel jelöli meg ezeket az úgynevezett monoblokk kerekeket, ami megmutatja, melyik kerék kapott extrém hőterhelést és kell alávetni ultrahangos vizsgálatnak. Ezzel a módszerrel a MÁV nem él, a karbantartást és a vizsgálatokat a jelek szerint évek óta gondatlanul elhanyagolja, ezzel súlyos veszélynek teszi ki az utasait és a dolgozóit is – áll a kommünikében. A kocsik ezen sajátossága 2004 óta ismert, mégsem léptek semmit a megfelelő karbantartás érdekében – tették hozzá.

A VEKE felszólította a MÁV-ot az érintett körülbelül 250 személykocsi kerekeinek soron kívüli ultrahangos vizsgálatára és az életveszélyes kocsiknak a vizsgálatok idejére az azonnali forgalomból történő kivonására. A mérésekhez szükséges műszerekkel a MÁV rendelkezik. A VEKE tavaly elkészített, azóta is kínosan elhallgatott menetrendi és járműgazdálkodási tervezete megmutatta, hogy több mint 400 személykocsit lehetne megtakarítani, ha megfelelőképpen kihasználná járműparkját a MÁV – hangsúlyozták. A VEKE úgy véli, éppen ezért felelősen kijelenthető, hogy az érintett kocsik – a vizsgálatok idejére – ideiglenes forgalomból történő kivonása nem okozna kezelhetetlen fennakadásokat, mivel elegendő tartalék áll rendelkezésre.

A szervezet szerint át kell tekinteni a MÁV által alkalmazott technológiákat, nem zárható ki a rendszerszintű hiba, erre a 2004–2007 között másfajta kerekekkel szerelt kocsiknál előfordult abroncslazulások esete is rávilágít. A VEKE határozott véleménye, hogy az azonnali intézkedések elmulasztása, a problémák eltussolása kimeríti a vonattal utazók és a vasúti dolgozók életének gondatlan veszélyeztetését.

(MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.