Sosem lesz vége? Biszku ordít és keresztet vet

Azt hittem, úgy fogom magam érezni a Bűn és büntetlenség Menta teraszbeli vetítésén, mint azok a pártbizalmik, akik voltak olyan szerencsések, hogy titokban megnézhették Bacsó Péter tíz évre dobozba zárt klasszikusát, a Tanút. Nagy Imre kivégzésének 52. évfordulóján, 20 évvel a rendszerváltás után ugyanis illegális filmpremiert tartottak Budapesten, az ötvenes évek talán „utolsó tanújáról”, Biszku Béláról. Nem így történt.

Tompos Ádám
2010. 06. 17. 21:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szamizdatvetítést egyébként az indokolta volna, hogy a 2010-ben is keményvonalas kommunista Biszku lányán keresztül letiltatta a film urániás bemutatóját arra hivatkozva, hogy a rendezőpáros, Novák Tamás és Skrabski Fruzsina trükkel bírta nyilatkozatra az ’56-os megtorlások motorját, mert elhitették vele: szülőfalujából, Márokpapiból érkeztek, és arról szeretnének filmet készíteni, amint a környékről és gyermekkoráról beszél. Négy alkalommal találkoztak Biszkuval, ám egyszer sem tudták rávenni arra, hogy kövesse meg a vérbe fojtott forradalom áldozatait.

Így a film vetítése a levegőben lógott: illegálisnak minősült, a film (és a körülötte kialakult botrány) még a parlament kulturális bizottságát is összerántotta, a rendezők pedig még az esetleges perekre is felkészültek. Ám a délután 4 órára hirdetett sajtóvetítés előtt Biszku Béla lányai azt kérték: hadd nézzék meg a filmet. Novák és Skrabski eleget tett a kérésüknek. Ennek hatására az egykori belügyes gyermekei áldásukat adták a filmre, sőt jelezték, hogy kezdeményezni fogják, hogy mégis levetíthessék a Bűn és büntetlenséget a nemzeti filmszínházban. Ezt Novák Tamás be is jelentette, így máris odalett az illegalitás varázsa. Illetve mégsem: közel ezer ember tolongott a bejáratnál úgy, hogy a filmet többször egymás után, három teremben vetítették, teltházzal. E sorok írójának is csak a virágágyásban jutott hely.

De mire volt kíváncsi ennyi ember? Hiszen a film alaptörténete tulajdonképpen annyi, hogy két harmincas fiatal elmegy egy visszavonult politikushoz beszélgetni. Csakhogy erről a politikusról – természetesen Biszku Béláról beszélünk – még azt is ki kellett deríteni, hogy egyáltalán életben van: és ezt még a Magyar Kommunista Munkáspárt sem tudta megerősíteni. Maradtak a történészek, a Wikipédia és Márokpapi, a szülőfalu. A főszereplő csak ezen források megszólaltatása után lépett színre: addig láthattuk, amint a falubeliek közül valaki református lelkésznek, „közvetlen, nem vérengző kommunistának” tartja, Szerencsés Károly, Kahler Frigyes, Tischler János pedig elhelyezik a 20. századi magyar történelemben Kádár János ellenlábasát, az úgynevezett „puha diktatúra kőkemény öklét”. Csak ezután jelenik meg a 34 országot megjárt, korábban hétvégenként vadászgató Biszku. Aki kilencven évesen, szemmel láthatóan remek karban, könyvekkel sűrűn rakott polcok előtt, elegáns pantallójához szabott mellényében őszintén és lelkesen szidja a rendszerváltást és a kapitalizmust. Majd megjelennek Wittner Mária, Balás-Piri László, Fekete Pál és Fónay Jenő ötvenhatos elítéltek, akik szó szerint az akasztófa árnyékában élték túl a megtorlást: naponta hallgatták cellájukban, hogyan ácsolják a szomszéd szobában a bitófákat. Egy nap akár tizenhatot is.

Ez azonban még mindig csak két nézőpont két kameraállásból. A szembesítés akkor kezdődik, amikor egy fiktív közönségtalálkozóra elhívták Biszkut. A véreskezű megtorló elegáns, vajszínű öltönyében úgy fest, mint egy NSZK-ból érkezett nyugdíjas, meglehetősen kilógva szülőfalujának jellegzetesen kelet-magyarországi valóságából. Amikor arcon csókolja a melegítőben, bottal érkező egykori tanácselnökét, akkor tűnik szembe igazán a különbség. A következő jelenetsorral azonban felül kell emelkednünk a végvári lét megpróbáltatásain, vagy ha úgy tetszik, alá kell szállnunk. Biszku ugyanis templomba megy, ahol ujjait a szenteltvízbe mártva, furcsa vigyorral az arcán keresztet vet, a gazdagok bérelt helye után érdeklődik, majd miután közli, hogy ő is ministrált itt, vallatónak nevezi a gyóntatószéket. Majd jön a feketeleves: mandineres újságírók kérdései ’56-ról, az akasztásokról, a szovjetekről.

A leghátborzongatóbb 1956. október 30-ának bemutatása: Biszku betűről betűre, gesztusról gesztusra betanult történetet ad elő. A vágásnak köszönhetően láthatjuk, hogy ugyanazt mondta Márokpapin, mint Budapesten. A vaskalapos kommunista talán nem látta a Mások élete című filmet: a kelet-német titkosrendőrség, a Stasi ugyanis szabályosan vadászott a vallomásokban fellelhető visszatérő fordulatokra és betanult panelekre. Ez támasztotta ugyanis alá a hazugság vádját. Nézzük azonban tovább Biszku filmjét: arról a bizonyos napról ugyanis megtudhattuk, hogy Apró Antal vigadó horthysta tisztek árnyékában, egy sezlonon szalonnázva várta a párt küldöttségét a Parlamentben. Itt is töltötték az éjszakát: leemelték az ország házának párnázott ajtajait, és azon hajtották fejüket álomra. Ezek után döntöttek az ellentámadásról, és Biszku úgy sejti: Kádár már tudta, hogy nem fog egyedül hazajönni Moszkvából.

Biszku a kemény kérdések mellé jegyzőkönyvi fénymásolatokat is kap, a saját aláírásával. Ezeket hol fenyegetően ordítva, hol tragikomikus önellentmondásokba burkolva próbálja cáfolni. Többször is letagadja saját szignóját, de ennél sokkal fontosabb, hogy a közismert „erősebb kutya” elvével magyarázta, hogy miért volt szükség a szovjet megszállókra, miért volt „történelmi szükségszerűség erőszakkal megvédeni a szocializmust”, hogy miért nem volt Magyarországon kommunizmus, beismeri továbbá azt, hogy „politikai eszközökkel” küzdöttek a forradalmárok ellen, és hogy miért volt ’56 szabadságharc is. Számtalanszor leszögezi: nincs miért bocsánatot kérnie, Nagy Imréről is azt mondja, hogy megérdemelte a sorsát. Közben folyamatosan a (történészek szerint általa befolyásolt) bíróságra tereli a felelősséget, osztályharcos definíciókat harsog és kioktat – a polcán lévő Buddha-szobor árnyékában. Biszku Béla a filmben azt is többször leszögezi: nem kér bocsánatot senkitől, sem a 300 kivégzettől és hozzátartozóiktól, sem a 20 ezer meghurcolttól.

Pedig lehet, hogy muszáj lesz, hiába állítja Biszku, hogy ő erre képtelen. Persze látjuk mi ezt magunktól is. Az exbelügyér lányai ugyanis a már említett elővetítés után azt nyilatkozták, szeretnék, ha apjuk független magyar bíróság előtt felelne az 1957 és 1961 között elkövetett tetteiért, intézkedéseiért. Ha a per létrejönne, az megcáfolná a filmet záró vers utolsó, vérfagyasztó sorát:

„Azt hittük sosem lesz vége, azt hittük sosem lesz vége.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.