
rendőrkapitány
Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.
Jövő év márciusában kezdődik a romagyilkosságokkal vádolt négy férfi büntetőpere a Pest Megyei Bíróságon – közölte a bíróság szóvivője szerdán az MTI-vel. Kende Katalin elmondta, hogy bár sürgősséggel kezelik a nagy visszhangot kiváltó ügyet, melyet Miszori László tanácselnök-bíróra szignáltak ki, a 17 nagy doboznyi iratanyag áttanulmányozása és a bíró legfontosabb soros teendőinek lezárása időigényes. Hogy melyik napon kezdődik a per, azt még nem tudni, azt azonban igen, hogy ötös bírói tanács részvételével a Pest Megyei Bíróság budapesti Thököly úti épületében folyik majd a tárgyalássorozat. Ez utóbbi tényt azért fontos kiemelni – magyarázta a szóvivő –, mert korábban felvetődött, hogy a várhatóan igen nagy érdeklődés, illetve a bűncselekmény kiemelt volta miatt, valamint biztonsági okokból esetleg másutt folyna az akár egy évig is eltartó per. Végül az eredeti bírósági helyszín mellett döntöttek, a biztonsági intézkedésekről a jövő év elején határoznak – közölte Kende Katalin. Az MTI információi szerint a jövő év márciusában kezdődő perben várhatóan legalább 165 tanút és harminc szakértőt kíván meghallgatni a Pest Megyei Bíróság. A Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) kilenc bűncselekmény ügyében folytatott eljárást.
A magyar hatóságok minden magyar állampolgár – roma és nem roma – sérelmére elkövetett bűncselekményt egyformán fel kívánnak deríteni, a nyomozó hatóságok eredményes munkájának köszönhetően a romagyilkosságok elkövetői ellen augusztusban már megtörtént a vádemelés – szögezik le a közleményben. Tény azonban, hogy az elmúlt évek elhibázott kormányzása miatt az államnak az a képessége, hogy állampolgárait megvédje, különösen legyengült. Magyarország hivatalban lévő kormánya a romák és nem romák békés együttélése, a társadalmi feszültségek csökkentése érdekében a cigánysággal kapcsolatos kormányzati intézkedéseket, a közbiztonság megerősítését és a bűncselekmények elleni szigorúbb fellépést egyik legfontosabb feladatának tekinti. Mint írják, 2011 első félévében esedékes magyar soros EU-elnökség kiemelt célja egy egységes európai stratégia kidolgozása a cigányság integrációjára.
Az Amnesty International azon megállapításával, hogy a 2008-ban és 2009-ben Magyarországon történt rasszista indítékú bűncselekmények rendkívül káros hatással vannak nemcsak az áldozatokra és közösségükre, hanem a társadalom egészére is, mélyen egyetért minden érintett állami szervezet. Sajnálatos tény az is, ahogy a két évvel ezelőtt történt bűncselekményekben lefolytatott nyomozás is megállapította, hogy a korábbi sérelmekből fakadó bosszú és a félelemkeltés volt a romák sérelmére elkövetett bűncselekmény-sorozat elkövetőinek a motivációja. Fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy ezek a bűncselekmények Magyarországon is kivételesek és példa nélküliek, egyáltalán nem megszokottak, nem általánosak. Emlékeztetnek: a bűncselekményeket minden demokratikus politikai szereplő határozottan elítélte.
Békés együttélés
Magyarország hivatalban lévő kormánya a romák és nem romák békés együttélése, a társadalmi feszültségek csökkentése érdekében a cigánysággal kapcsolatos kormányzati intézkedéseket, a közbiztonság megerősítését és a bűncselekmények elleni szigorúbb fellépést egyik legfontosabb feladatának tekinti. A 2011 első félévében esedékes magyar soros EU-elnökség kiemelt célja egy egységes európai stratégia kidolgozása a cigányság integrációjára. A jelenlegi kormány hivatalba lépésekor hangsúlyozta, hogy a törvényességet minden magyar állampolgár számára határozottabban biztosítani kívánja – emlékeztet a közleményt jegyző szervezet.
A közlemény szerint Magyarországon a gyűlöletből elkövetett bűncselekmények áldozatait – csakúgy mint az összes többi sértettet – hatékony eszközök illetik meg a büntetőeljárásban. A magyar rendőrség és annak területi szervei kiemelt feladatuknak tekintik a cigány kisebbséghez tartozó személyek jogegyenlőségének megvalósulását. A területi és helyi szervek körzeti megbízottai folyamatosan ellenőrzik a cigány kisebbség által sűrűbben lakott területeket biztonságuk, valamint annak érdekében, hogy sérelmükre ne történjen bűncselekmény.
A rendőrség minden sértettnek felhívja a figyelmét az áldozatsegítés és kárenyhítés lehetőségére. A romagyilkosságok áldozatai ügyében az Igazságügyi Hivatal Áldozatsegítő Szolgálata különös gonddal járt el, ezért külön figyelmet fordított arra, hogy a rendőrség mellett az áldozatsegítő szolgálat is eljuttassa a megfelelő információkat az áldozatokhoz. Előfordult, hogy a tájékoztatót az áldozat lakóhelyén személyesen adták át közvetlenül a bűncselekmény elkövetése után, és szóban is teljes körűen tájékoztatták az igénybe vehető támogatásokról. A kapott információk birtokában az áldozatok maguk döntötték el, hogy milyen támogatásokra tartanak igényt – ismertette a megtett intézkedéseket a kommuniké.
Mint írják, az érintett áldozatok jogosultak voltak az állam által biztosított, ingyenes jogi segítségnyújtásra, melynek lehetőségéről valamennyi áldozatot tájékoztatta a szolgálat. Az áldozatsegítő szolgálat a törvény értelmében kétfajta pénzbeli támogatást nyújt: azonnali pénzügyi segélyt és állami kárenyhítést. A romagyilkosságok áldozatai mindkét pénzbeli támogatási formára jogosultak voltak, és elő is terjesztették ilyen irányú kérelmeiket.
A jelentés szerint egyes esetekben a bűncselekménnyel összefüggésben keletkezett kegyeleti költségeket nem az állam, hanem az Országos Cigány Önkormányzat, illetőleg a helyi polgármesteri hivatal fedezte. Ennek az életszerű oka az volt, hogy a fenti szervek első kézből értesültek a bűncselekményekről, azonnal a helyszínre tudtak menni, és rögtön fel tudták ajánlani az áldozatok részére a pénzügyi támogatást. Ezzel szemben az áldozatsegítő szolgálat hatósági eljárást folytat, ezért valamivel körülményesebb a támogatás eljuttatása – indokolnak a közleményben. A jelentés lelki segítségnyújtásra vonatkozó megállapításaival kapcsolatban elmondható, hogy az áldozatsegítő szolgálatnál jogszabályi előírás értelmében jogász végzettségű munkatársak dolgoznak, így a bűncselekmények áldozatai részére a szakszerű és azonnali lelki segítségnyújtást a szolgálat jelenleg sajnos még nem tud biztosítani. Ezért az áldozatok részére a szolgálat az érdekérvényesítés elősegítése szolgáltatás keretén belül próbál pszichológusi segítséget szerezni, vagy azonnali pénzügyi segélyt adhat az ezzel kapcsolatos rendkívüli kiadások fedezésére. A szándékos, személy elleni erőszakos bűncselekmények áldozatai a pszichológus igénybevételével járó kiadásaikat – részben vagy egészben – kárenyhítés keretén belül téríttethetik meg – ismertették a lehetőségeket.
Tény, hogy nem csupán a romagyilkosságok áldozatai, hanem valamennyi bűncselekmény áldozata esetében problémát jelent, hogy jelenleg a bűncselekmények áldozatai részére nem biztosított az ingyenes és azonnali lelki segítségnyújtás. Az egészségügyi és szociális intézményeknél dolgozó pszichológusok jelenleg idő és kapacitás függvényében tudják a bűncselekmények áldozatait fogadni, mely nem minden esetben jelent azonnali segítségnyújtást. Ezeket a hiányosságokat az áldozatsegítő szolgálat is felismerte, ezért – mint írják – a TÁMOP 5.6.2 projekten belül az Észak-magyarországi régióban kísérleti jelleggel az áldozatsegítő szolgálatnál pszichológusok is fognak dolgozni.
Antidiszkriminációs konferencia
A jelentés a romák elleni erőszakos támadások növekedését alapul véve a romaellenesség következményeként a rendészeti működés hiányosságaira mutat rá. Ezzel szemben a válaszközleményt jegyző minisztérium szerint általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a Rendőrtiszti Főiskolán a szoros értelemben vett szakmai tárgyak oktatásánál az elkövető vagy a sértett, illetve az intézkedés alá vont személy etnikai származásának semmiféle szerepe nem lehet. Ugyanakkor a társadalomtudományi stúdiumok tematikáiban a kérdéskör mélyen és szerteágazóan jelen van. Ezt a jelentés el is ismeri. A rendőrképzésben részt vevő magyar oktatók a gyűlöletbeszéd és általában a közösségek tagjai ellen megvalósított erőszak büntetőjogi megítélése kapcsán rendszeresen előadásokat tartanak és publikálnak. A rendőrség munkatársai számára roma-rendőr tárgyú antidiszkriminációs konferenciát, képzést indítottak. A rendőrség rendszeresen szervez az állomány részére konfliktusok, valamint előítéletek kezelésére felkészítő tréningeket, kurzusokat. Valamennyi rendőri szervnél az elmúlt esztendőben komoly erőfeszítéseket tettek arra, hogy külön odafigyeljenek a cigány lakossággal szembeni rendőri intézkedések szakszerűségére, jogszerűségére. Az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság által, a cigány kisebbségi önkormányzatokkal történő együttműködés szabályozására vonatkozó utasítás elkészítése érdekében létrehozott bizottság elsődleges munkáját elvégezte. Jelenleg – mint írják – a norma szövegének véglegesítése van folyamatban.
A jelentés javaslatot tesz arra, hogy a gyűlölet-bűncselekményekkel kapcsolatosan a Belügyminisztérium adatgyűjtést végezzen. Ami a személyes adatokat illeti, a közleményt jegyző közigazgatási és igazságügyi tárca szerint le kell szögezni, hogy a személyes adatok védelméről és közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény egyértelműen meghatározza, hogy mely esetekben lehet különleges adatokat kezelni. Ezen túl a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény szerint a kisebbségi csoporthoz való tartozás kérdésében nyilatkozatra senki sem kötelezhető. A gyűlölet-bűncselekményekkel kapcsolatos nyilvántartást csak a sértett kisebbséghez való tartozásáról szóló nyilatkozatával összhangban lehetne értelmezni, hiszen csak az ő nyilatkozata irányadó a kisebbséghez való tartozásra vonatkozóan a hatályos jogszabályok szerint. Harmadik személynek az érintett sértettre vonatkozó ilyen irányú nyilatkozata nem pusztán a hatályos törvények szerint, de a gyakorlati megvalósulás során is aggályos lehet. A büntető igazságszolgáltatásban keletkező adatok, a felvett etnikai adatok könnyen a meglévő előítéletek felerősítéséhez, a sztereotípiák látszólagos alátámasztásához vezethetnek. Megállapítható, hogy akár az áldozatok, akár az elkövetők etnikai adatainak a rögzítése megbízhatatlan, éppen ezért használhatatlan adatbázist eredményezne, amelynek tartalma, a beáramló adatok minőségének kontrollálhatatlansága miatt éppen a védeni kívánt társadalmi csoportokra jelenthetne veszélyt.
Az úgynevezett gyűlölet-bűncselekményekkel kapcsolatos adatgyűjtéssel összefüggésben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium szerint arra kell rámutatni, hogy a magyarországi bűnügyi statisztika már végez ilyen adatrögzítést, és a bűnügyi nyilvántartás részeként megvalósuló adatgyűjtés is kiterjed erre a bűncselekményi kategóriára. A bűnügyi statisztika nemcsak minden gyűlölet-bűncselekményt (lásd: közösség tagja elleni erőszak, közösség elleni izgatás) rögzít, de egyes további erőszakos bűncselekmények esetében is regisztrálja a rasszista, fajgyűlölő motívumot, indítékot (például: emberölés, erős felindulásban elkövetett emberölés, öngyilkosságban közreműködés, testi sértés esetében).
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
Most kiderül, Zelenszkijnek a fotel vagy a tűzszünet a fontosabb
Kiadták a figyelmeztetést: ne küldj több SMS-t, különben...
Végre Trump is megszólalt az orosz bombázók ukrán megsemmisítéséről
Eddig titkolta Törőcsik Franciska, most végre megmutatta: a rajongók szóhoz sem jutottak!
Egy vérfürdő után benyújtotta lemondását az ukrán szárazföldi erők parancsnoka
Orosz válasz: ballisztikus csapás Ukrajnára
Ezek az ételek jobban károsíthatják a májadat, mint az alkohol
Döbbenetes, mit vittek el Münchenből a PSG vandál szurkolói a BL-döntő után + videó
A Fradi megkezdte a bevásárlást a magyar játékosokból – Lisztes Krisztián is hazatérhet
Ukrajna légicsapása globális kockázatokat rejt
Eldőlt, Orbán Viktor lesz 2026 után is a miniszterelnök újabb négy évre
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.