A Magyar Alumíniumtermelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. tevékenységi körében bekövetkezett ipari katasztrófa hátteréről szóló jelentésében Fülöp Sándor megállapította: a vörösiszap-katasztrófát okozó létesítmény ellenőrzésének nagyfokú hiányosságaiért több közigazgatási hatósági szerv is felelős, de összességében az egész hatósági rendszer széttagoltsága, szemléleti hiányosságai okolhatók a katasztrófáért.
Az ombudsman vizsgálata szerint a tározóra mint vízilétesítményre vonatkozó engedélyt a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság adta ki, legutóbb 2002-ben, majd a területi szervek átszervezése után a vízjogi engedélyezési hatáskör a vízügyi igazgatóságtól a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez került. A felügyelőségnek a létesítményt ötévente kellett volna ellenőriznie, ám azt elmulasztotta, és nem jelezte azt sem, hogy már nem tekinti vízilétesítménynek a tározót, illetve nem intézkedett, hogy a létesítmény építésügyi felügyelete átkerüljön az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz.
Több hatóságnak kellett volna eljárnia
A vörösiszap-tározó tehát rendelkezett vízjogi engedéllyel, mint sajátos építményfajtára kiadott építési engedéllyel, de az engedélyben foglaltak betartását, így például a tározók állékonyságát, statikáját 2002-t követően egyetlen hatóság, sem a felügyelőség, sem a jegyző nem ellenőrizte – áll a vizsgálatról szóló közleményben. Az ombudsman szerint az ellenőrzés fő felelőssége nyilvánvalóan az engedélyeket kiadó hatóságé, azaz a felügyelőségé. Fülöp kiemelte, hogy az engedélyezési eljárásban külön-külön is több hatóságnak kellett volna eljárnia, többek között a katasztrófavédelem, a vízügy, a környezetvédelem, az építésügy és a bányászat megfelelő szintű hatósági szervezeteinek, amelyeknek a vörösiszap-ülepítéssel és -tárolással kapcsolatban szakmai feladataik voltak.
A rendkívül veszélyes létesítmény működése ellenőrzésének nagyfokú hiányosságaiért ezért legalább öt közigazgatási hatósági szervezet is felelős az ombudsman szerint, mert „külön-külön csak a saját szűk szakmai szempontjai szerint közelítettek a létesítményhez, a vörösiszap-tározó összetett problémáját egészében véve senki sem tartotta sajátjának”. Fülöp hangsúlyozta: a tározók engedélyezésével kapcsolatos hatásköri probléma 2009 decemberében vált nyilvánvalóvá, amikor a Mal Zrt. a vörösiszap-tározó kazetták kapacitásának növeléséhez – az oldalfalak magasításához – építési engedélyt kért.
„Az ügyben mind Ajka város jegyzője, mind a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatósága hatáskörének hiányát állapította meg, egyetlen hatóság sem járt el érdemben az építési engedélyezési eljárásban. A bekövetkezett katasztrófa idején tehát teljes mértékben tisztázatlan volt, melyik hatóság rendelkezik hatáskörrel a létesítmény engedélyezésében, illetőleg működésének felügyeletében” – olvasható a közleményben.
A hatáskör megállapítására kell törekedniük
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa felhívta a figyelmet arra is, hogy jogértelmezési bizonytalanság esetén – azaz ha az alapul vett jogszabályok nem adnak konkrét iránymutatást az érintett hatóságok eljárási kötelezettségeire – a környezet szigorúbb védelmét biztosító jogértelmezés szükséges. A tartalmi jogalkalmazási szemlélet hiánya számos ügyben nagyon komoly társadalmi érdeksérelmet okozhat, vagy akár emberéleteket is követelő környezeti katasztrófához vezethet, ezért ilyenkor a hatóságoknak a hatáskör megállapítására kell törekedniük – áll a vizsgálatról szóló közleményben.
A Vidékfejlesztési Minisztérium sajtóirodáján az MTI érdeklődésére azt közölték, hogy az ajkai timföldgyár működéséhez szükséges egységes környezethasználati engedélykérelmét legutóbb 2006-ban hagyta jóvá a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, amikor Szabó Imre volt a környezetvédelmi miniszter. Akkor a kérelmező cég a vörösiszapot a nem veszélyes hulladékok közé sorolta, miközben már az Európai Unió 2006/ 21/EK irányelve a vörösiszapot az ásványinyersanyag-kitermelő iparban keletkező bányászati hulladékok közé emelte.
Nem tekintették veszélyes hulladéknak
A minisztérium közleménye szerint a 2008-ban elfogadott magyarországi bányászati hulladékszabályozás nem követte a 2006-os uniós irányelvet, és továbbra sem tekintette veszélyes hulladéknak a vörösiszapot. A közleményben hangsúlyozzák, hogy december 23-án elfogadták azt a törvényt, amelyet már az előző kormányzati ciklusban kellett volna meghozni, és amely a bauxit feldolgozásakor keletkező vörösiszapot bányászati hulladékként kezeli. Az új szabályozás szerint már Magyarországon is érvényesülnek a veszélyes bányászati hulladékot kezelő létesítményekre vonatkozó uniós jogszabályok, és a bányakapitánysághoz telepítették a hulladékkezelő létesítmények hatósági ellenőrzését és engedélyeztetését.
A Mal Zrt. Ajka melletti egyik iszaptározójának gátja tavaly október 4-én szakadt át. A vörösiszap három települést öntött el: Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyt. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt, mintegy százhúszan kerültek kórházba, több száz ház vált lakhatatlanná. Az anyagi károkat több tízmilliárd forintra becsülik.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.