Hatóságként továbbra sem járhat majd el az ombudsman

Az alapvető jogok biztosa a jelenlegi ombudsmannál határozottabb, erősebb és következetesebb hangon szólhat a nyilvánossághoz a biztosi rendszer átalakítását szabályozó sarkalatos törvény jövő évre tervezett hatályba lépése után – mondta Répássy Róbert közigazgatási és igazságügyi államtitkár csütörtökön, a javaslat általános vitájában a parlamentben.• Megvédik a polgárokat az „álegyházak” támadásaitól

MNO
2011. 06. 23. 12:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány képviselője az előterjesztést ismertetve hangsúlyozta: az alapvető jogok biztosának kiemelt figyelmet kell fordítania a gyermekek, a Magyarországon élő nemzetiségek, valamint a leginkább veszélyeztetett társadalmi csoportok jogainak, illetve a jövő nemzedékek érdekeinek érvényesülésére.

Répássy a legfontosabb újdonságként említette, hogy az alapvető jogok biztosa a jövőben hatóságnak nem minősülő szervezeteknél is folytathat vizsgálatot, ha a természetes személyek nagyobb csoportjának sérülnek az alapvető jogai. Az ombudsman azonban ezután sem járhat el hatóságként, vagyis bírságolási, szankcionálási lehetősége továbbra sem lesz – fűzte hozzá.

Az államtitkár emlékeztetett: az ombudsmani intézményt a jövőre életbe lépű új alaptörvény egységesítette, ennek alapján az Országgyűlés a köztársasági elnök javaslatára választhatja meg az alapvető jogok biztosát, akinek hatásköre az alapvető jogok körüli visszásságok kivizsgálására és kivizsgáltatására terjed ki. A Magyarországon élő nemzetiségek jogainak érvényesülését, illetve a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét a jövőben az alapvető jogok biztosának helyettesei felügyelhetik, míg az adatvédelmi ombudsman helyébe független hatóság lép.

Szabó Máté: Nem „szuperintézmény” jön létre

Az egységes biztosi rendszer létrehozásával nem egy túlhatalommal és túlzott hatáskörrel rendelkező „szuperintézmény” jön létre, hiszen a környező országok többségében is egységes ombudsmani rendszert alkalmaznak – mondta felszólalásában az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Szabó kifejtette: véleménye szerint jobb egy integrált intézmény, mintha a feladatokra több ombudsmant neveznének ki. Ugyanakkor érdekes kihívásnak nevezte, hogy az eddigi szervezeti modell helyett úgy kell létrehozniuk egy új rendszert, hogy a jogkereső állampolgárok ne érezzék az átalakítás problémáit. Kiemelte, hogy az ombudsman javaslattevő funkcióval bír, hatóságiakkal nem.

Helyesnek nevezte továbbá a tervezetnek azt a részét, hogy az alapvető jogok biztosa által készített jelentést a parlamentnek még a benyújtás évében tárgyalnia kell. Hangsúlyozta: a biztos hatáskörének ki kell terjednie a nemzetközi ellenőrző mechanizmusokban való részvételre. Megjegyezte azonban, ez nem feledtetheti, hogy a jogkeresők többsége a helyi közösségekben található, ezért az ombudsmani intézménynek elsősorban a lokális problémákkal kell foglalkoznia.

Annak a véleményének is hangot adott, hogy az emberi jogi szervezeteknek és intézményeknek egységes hálózatként kell működniük, amelyet az ombudsmani hivatal koordinálhat. Kritikaként említette, hogy az alaptörvény alapján az országgyűlési képviselők a parlament plenáris ülésén kérdést intézhetnek a biztoshoz. Azt mondta, hogy az országgyűlési biztosnak elsődlegesen a bizottsági munkában kellene segíteni a képviselők munkáját.

Fülöp: Kijózanító a javaslat

Kijózanítónak nevezte a Ház előtt fekvő ombudsmani törvényt Fülöp Sándor. A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa rámutatott, hogy – módosító javaslatok hatására – az új alaptörvény környezetvédelmi szempontból az egyik legerősebb alkotmány lesz a világban, amelyhez képest azonban az ombudsmani törvény visszalépést jelent, és két ponton is alaptörvény-ellenes. Kiemelte: amíg az alaptörvény önálló legitimációt és feladatokat adott, addig a Ház előtt fekvő javaslat nem tartalmaz több, jelenleg adott ombudsmani eszközt.

Példaként hozta, hogy a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa most településrendezési terveket vizsgálhat, perekben segíthet a környezetszennyezők ellen küzdő önkormányzatoknak és időlegesen leállíthat visszafordíthatatlan károkkal fenyegető tevékenységeket, minderre azonban a jövőben nem lesz lehetősége a biztos helyetteseként. Mint mondta, a helyettes biztosnak csak tanácsadói szerepe lesz, ügyeket nem vizsgálhat ki, a hivatal munkájába nem szólhat bele érdemben, egyszerű munkavállaló lesz.

Szólt arról is, hogy a javaslat miatt nemzetközi kritikákra kell számítani. Ezzel kapcsolatban azt mondta: bár az új alkotmány elfogadásakor ő is tiltakozott a külföldi bírálatok miatt, most be kell látnia, hogy tévedett, a jövő nemzedékek biztosának intézménye lényegében megszűnik. Ugyanakkor kifejtette, hogy a törvényjavaslat módosító indítványokkal „menthető”, és információja szerint több olyan javaslatot is benyújtanak képviselők, amelyek javíthatnak az előterjesztésen.

Kállai: Ennyit ér a kormánypártok garanciája?

Kállai Ernő, a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa leszögezte: az alaptörvény szerint a jövőben helyettes biztos látja el a nemzetiségi jogok védelmét, a törvénytervezet azonban nincs összhangban az alaptörvény rendelkezéseivel, olyan szabályokat határoz meg, amelyek szűkítik a benne megfogalmazottakat. Elfogadás előtt áll az első alkotmányellenes sarkalatos törvény – mondta. Kifejtette: az új szabályozással csak nevében létezne a helyettes biztos, „önálló intézkedési joga nem lenne.” Az ombudsmani vizsgálatot is az alapvető jogok biztosa végezné, a helyettes biztos legfeljebb közreműködhetne, ráadásul nem lenne apparátusa – tette hozzá. Közjogi képtelenségnek nevezte Kállai Ernő, hogy a parlament az alapvető jogok biztosának javaslatára választaná meg a helyettes biztosokat.

A kisebbségi ombudsman szerint az egyetlen racionális megoldás az lenne, ha továbbra is a köztársasági elnök jelölné a helyetteseket. Emlékeztetett arra, hogy az alaptörvény vitájakor Szájer József, a nemzeti konzultációs testület elnöke és Gulyás Gergely, a Fidesz-KDNP szövegező bizottságának tagja kijelentették: a kormánypártok közjogi és politikai garanciát vállalnak, hogy a kisebbségi ombudsman és a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa mandátumuk lejártáig végezhetik tevékenységüket, jogosítványaik pedig ez idő alatt változatlanul rendelkezésre állnak. Ezzel szemben a jelenlegi törvényjavaslat semmilyen garanciát nem tartalmaz az érdemi munkavégzéshez – jelentette ki.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.