Egy fénykép már nem elegendő – máshogy kell csábítani

Mitől válhat vonzóvá, egyedivé egy turisztikai célpont? Hogyan lehet elérni, hogy minél többen látogassanak el egy adott településre? Mi az oka, hogy míg Magyarország kapcsán az egészségmegőrzést, a gyógyfürdők szolgáltatásait a turizmus egyik legfontosabb szegmensének tekintjük, a magyaroknak mégis töredéke utazik ilyen szándékkal? Többek között ezekre a kérdésekre is igyekeztek választ adni a III. Turizmusföldrajzi Szimpózium előadói, ahol az is felmerült, tisztában vagyunk-e egyáltalán azzal, mit jelent a luxus. • Évről évre kényeztetni kell őket, különben nem jönnek többet

Pálffy Renáta
2011. 09. 04. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden turista meg akar valamit ismerni, amikor utazik, legyen szó egy all inclusive szállodában eltöltött kikapcsolódásról vagy egy túlélőtúráról – vélekedett Szabó József, a Magyar Földrajzi Társaság elnöke a III. Turizmusföldrajzi Szimpóziumot megnyitó beszédében. Mint mondta, nagyon fontos, hogy a turizmusban ebbe az irányba, azaz a megismerési szándék felé is terelődjön a hangsúly. A szeptember 2-án, a Kodolányi János Főiskola által rendezett fórumon a résztvevők azt fejtegették, hogy milyen szerepe van a turizmusnak az életszínvonal, az életkörülmények, az életmód és az életminőség egyéni, közösségi és települési szintű befolyásolásában.

Ligeti Ádám, az Elladam Kft. tanácsadója előadásában a turisztikai desztináció menedzsment (TDM) előtt álló kihívásokról beszélt. Mint kifejtette: a TDM olyan konstrukció, amely megalkotja a térségek saját arculatát, egy hiánypótló tevékenységet lát el, amely korábban elsősorban az önkormányzatokra hárult. Napjainkra ez kikerült az önkormányzatok feladatköréből, és inkább a civil szféra, az érdekelt vállalkozások tevékenységébe épült be. Mostanság az a tendencia, hogy ők építik a desztináció (úti cél, fogadó terület) arculatát, melynek célja, hogy minél több látogatót vonzzanak az adott helyre. A tevékenység kulcsa a szereplők aktivizálódása, összefogása, akik együtt gondolkodnak azon, hogy hogyan építsék fel a marketingstratégiát, melyet összekapcsolnak az országos és regionális turisztikai folyamatokkal. A szakember hangsúlyozta: ma már a verseny nem az egyes szállodák között zajlik, hanem a turisztikai célpontok versengnek egymással. Nem az a trend, hogy szállodai szobák fényképeivel csábítják a majdani vendégeket; élményeket, életérzést kell kínálni a közönségnek.

Jól látható, hogy egyre több a versenyképes kínálattal rendelkező desztináció, a versenyt azonban az dönti el, hogy ki tudja jobban eladni magát – szögezte le Ligeti Ádám az MNO kérdésére válaszolva. Az a fajta komplexitás, amellyel szinte minden turisztikai ajánlatnál találkozunk, ma már nem elég – hangsúlyozta. Mint kifejtette: nem elegendő, hogy egyszerűen wellness-szolgáltatást, kulturális- gasztronómiai élményeket, jó borokat kínálunk az embereknek. A széles kínálat egy alap, melyen belül szükség van valamilyen húzó motívumra, amitől az az ajánlat több lesz. Meg kell találni azokat az ínyencségeket, amelyekkel tényleg egyedivé válhatnak ezek a desztinációk – jelentette ki, hozzátéve: ezt a helyi sajátosságok, lehetőségek kihasználásával lehet elérni.

Utazni az egészségért

Michalkó Gábor a magyarországi turizmus zászlóshajójaként emlegetett egészségturizmus lehetőségeivel kapcsolatos tudományos következtetésekről számolt be. Az MTA Földrajztudományi Kutatóintézetének tudományos tanácsadója kiemelte: Magyarországon az egészség nem tartozik a legfontosabb utazási motivációk közé az állampolgárok körében. A belföldön több napra utazók mintegy 1,5 százaléka jelöli meg utazási motivációként az egészségmegőrzést. Így nem várható az sem, hogy életminőség-javulás fog bekövetkezni. Mint leszögezte: a feladat tehát az, hogy hogyan tudjuk azt az óriási potenciált hatékonyan kihasználni, ami a fürdőfejlesztések során kialakult. Meg kell találni a módját annak, hogy minél több embert bevonjanak, és megértessék azt az üzenetet, hogy azért is utazzanak, hogy az életminőségük jobb legyen és egészségesebbé váljanak – mutatott rá.

Mint ahogy azt az MNO-nak kifejtette: a fő probléma, hogy azok, akik utaznak, rokonoknál, barátoknál, ismerősöknél szállnak meg, és amikor megkérdezik őket a statisztikusok, hogy mi az utazásuk célja, akkor azt mondják, hogy rokonlátogatás, barátokkal való időtöltés stb. Aztán persze elmennek a gyógyfürdőbe, de így a szolgáltatás teljes igénybevételére nem kerül sor. Akik azonban ténylegesen egészségturisztikai motivációval mennek, igénybe veszik a többi szállodai szolgáltatást is. Michalkó Gábor úgy véli, nagyon jó lenne ezt a szegmenst fejleszteni, hogy az egészségturizmus tényleges motivációként jelenjen meg.

Van tehát potenciál – vélte Michalkó Gábor –, de a magyarok nagyon szeretik az úgynevezett szívességi szálláshelyet, és ebben az esetben nem fizetnek a szállodáért, a kereskedelmi vagy a magánszálláshelyekért. Mint mondta: az alapvető probléma, hogy az embereknek nincsen pénzük, ezt némiképp kompenzálta az üdülésicsekk-rendszer, most pedig majd a Széchenyi-pihenőkártya fog ebben segíteni. A szakember úgy látja, a szolgáltatók a jelenlegi helyzetben kénytelenek engedni az áraikból, hogy legyen érdeklődés irántuk, ám a szolgáltatás színvonalából saját érdekükben nem engedhetnek, hiszen akkor nem fog hozzájuk vendég érkezni.

Nem ismerjük a luxust?

- Ha az emberek elutaznak, szép, jó, kényelmes szolgáltatásra tartanak igényt – jelentette ki Molnár Mihály, az E-Travel Club Utazási iroda ügyvezetője előadásában, hangsúlyozva: nagyon fontos tény, hogy az embereknek igényük van a jó(l)létre. Ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a sokat ismételt és a már szinte elcsépelt, elkoptatott „luxus” szó mindenkinek mást jelent. Azt mindenki tudja, hogy az életmód szempontjából az átlagból kiemelkedőt, minőségibbet képviseli. A fogalomnak azonban hazánkban még nincsen kiforrott kultúrája, és az is probléma, hogy Magyarország nincs is megfelelően menedzselve, ha a luxusszolgáltatások kínálatáról van szó – ismertette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.