– A minisztérium tud működni a mostani keretben, a célunk a reálgazdasághoz kapcsolódó források kezelése – mondta el Fellegi. Sikerült a közbeszerzéseket, valamint a klímapolitika és a külgazdaság bizonyos elemeit is bekapcsolni a tárcához – tette hozzá a politikus. Olyan országokkal való külgazdasági kapcsolatok kerültek a minisztériumhoz, ahol az államnak jóval nagyobb a szerepe a szabályozásban (Oroszország, Ukrajna, Kína), valamint szorosan kötődnek az energetikai szektorhoz.
– A Nemzetgazdasági Minisztériummal és a Vidékfejlesztési Minisztériummal szoros a kapcsolat, ami a kormányzás elején természetesen hordozott feszültségeket – hangsúlyozta a tárcavezető. – Ezt a „szülési folyamatot végigvittük”, és mostanra úgy tűnik, ez rendeződött – tette hozzá. A miniszter rámutatott arra, hogy az uniós elnökség lezárulása után volt idő áttekinteni a feladatokat és hatásköröket és rendezni a sorokat, így lett hat államtitkárságból négy. Az uniós elnökségről Fellegi elmondta, hogy volt olyan hónap, amikor csak öt napot volt hazánkban.
Tényleg nem lett aprópénz?
– Amikor felállt ez a kormányzati struktúra, akkor mi nagyon bizakodóak voltunk, úgy tűnt, a kabinet szakítani akar az elmúlt évtizedek fejlesztési modelljével – mondta el Scheiring Gábor. Szerinte a struktúrában ez benne volt, de ezt a lehetőséget nem sikerült aprópénzre váltani. A fejlesztési minisztérium mindezek ellenére pozitív értelemben kilóg a sorból a többi tárca közül – hangsúlyozta a képviselő. Úgy látja, a kormányzás minősége az első Orbán-kormány és a Bajnai-kormány alatt volt a legjobb. Az LMP-s képviselő szerint a törvényhozás ötletszerűen zajlik, ami ellene megy a hosszú távú fejlesztési politikának.
Fellegi az elhangzott felvetésekre elmondta, az NFM-nek számos területet kell lefednie, ahol egy stratégia megalkotása ment végbe az elmúlt időszakban. „Kialakítottuk a működési keretet, és az ország rendelkezik energiastratégiával, Duna-stratégiával, közösségi közlekedési stratégiával, valamint hamarosan a parlament elé kerül a nemzeti vagyonról szóló törvény.” Úgy látja, ha nem ezt a struktúrát alakítják ki, akkor nem itt tartanánk. A miniszter szólt arról is, hogy az aprópénzre váltás egyik eleme volt a stratégiaalkotás folyamata.
Súlyos visszaélések az MFB-nél?
Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta, hogy az átadás-átvétel során nem volt tisztogatás a tárcánál. Ahol történtek átalakítások, az például a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mivel korábban hetente 5 milliárdot vitt ki a gazdaságba, míg mostanra ez 20 milliárdra nőtt, így a cserék egyértelműen indokoltak voltak – hangsúlyozta az NFM első embere. Másik példaként a Magyar Fejlesztési Bankot említette, mivel ott eddig több mint három tucat feljelentést tettek kétes értékű hitelkihelyezések miatt.
„Nem rövid távú kapcsolatot keresünk”
Scheiring kijelentette, hogy hosszú távú fejlődési szempontból sem vezethet előre a kínai kapcsolat. „Mind a jóléti rendszerrel és munkaerővel kapcsolatos politika azt mutatja, hogy van egyfajta alkalmazkodás a keleti modell felé.” Rossz fejlődési vízió mellett kötelezte el magát a kormány, miszerint a mobil és forró tőkéért való versengésben kell kitűnnünk – tette hozzá. Szerinte nem vezet előre a kiszolgáltatottságra építő kínai modell.
Fellegi minderre elmondta, hogy „nem is érti, miről beszélt”. Szerinte helytelen kategorizálás a forró tőke, mivel a kínai jelenlét nem spekulatív. Az elmúlt időszakban sikerült lefektetni a kínai–magyar együttműködés alapjait, mivel hazánk az euroatlanti térség része, ezért rájuk is ezek a szabályok vonatkoznak. A kínaiak világossá tették a számunkra, hogy ők nem egybe kezelik Európát, bilaterális kapcsolatokon keresztül mozognak.
Fellegi rámutatott arra, hogy az ázsiai ország számára többek között az is szempont, hogy Budapestről két óra alatt bármelyik európai ország elérhető. „Mi nem a rövid távú kapcsolatot keressük, és hangsúlyozottan a fő csapásirány az infrastruktúra-fejlesztés, és nem a spekulatív tőkéé.” „Számunkra az a fontos, hogy a magyar érdekeket meg tudjuk jeleníteni a Kína-politikában is.” Az NFM első embere kijelentette, hogy a két ország tiszteli egymást, és nem avatkoznak egymás belügyeibe.
51-es körzet: a titkok bázisa, amelynek letagadták még a létezését is
