Az sem baj, ha feketén ömlik a pénz

Riasztó globális tendencia, hogy a vállalatok továbbra sem ódzkodnak a fekete növekedéstől, és nem törekednek feltétel nélkül a tiszta gazdálkodásra.

Gabay Balázs
2012. 05. 23. 12:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Világszinten romlott a statisztika 2010-hez képest, így Közép-Európában és Magyarországon is. Hiába tombol a válság, a vállalatok továbbra is inkább a komoly profit felhalmozásában hisznek, de keveset tesznek a korrupció megakadályozása érdekében” – értesülünk Bíró Ferenctől, az Ernst & Young visszaélés-kockázatkezelési üzletágának vezetőjétől. A kutatásba bevont hazai cégvezetők helyzetértékelését jól mutatja, hogy többségük szerint nem nőtt a korrupció mértéke a gazdasági válság hatására.


Világszerte a kutatásban részt vevők majd 40 százaléka vélekedett úgy, hogy hazájában gyakoriak a megvesztegetések. Magyarországon ennél is többen, 58 százaléknyian vannak, akik szerint a korrupció igen elterjedt jelenség, ezzel nagyjából egy véleményen vagyunk a közép- és kelet-európai megkérdezettekkel. Nyugat-Európa e tekintetben hozza a formát: a vezetők alig negyede panaszkodott feketézésről.


Európa előtt járunk

A hazai vállalatok a válaszok alapján sok esetben előrébb járnak a korrupció elleni védelemben, mint európai társaik, ugyanakkor sokan gondolják úgy, hogy a felső vezetésnek jobban meg kellene ismernie a vállalat működését, hogy a szűrő hatékonyabb legyen. Vesztegetésellenes szabályzattal és magatartáskódexszel a cégek zöme rendelkezik, így a szankciók kiszabásával elméletben nem lenne probléma. Hiába azonban a megfelelően kiépített ellenőrző rendszer, ha a felmérés szerint a visszaéléseknek csupán a harmadát vizsgálják ki. Ez minden kétséget kizáróan tovább erősíti a korrupcióra való hajlandóságot.

Riasztóan hat – így Bíró Ferenc –, miszerint a megkérdezett cégek harmada gondolja úgy, hogy az ügyfelek megtartását, megszerzését szolgáló ajándékok elfogadhatók. Ezen a téren hazánk a világszint alatt található, nagyjából Nyugat-Európával egy platformon.

Nem fontosak a tulajdonosi viszonyok

Magyarországon továbbra is tendencia, hogy a visszaélések kivizsgálására inkább a belső auditot tartják megfelelő eszköznek (90 százalék). Ennek hátránya, hogy az ellenőrzést végzőnek sok esetben sem megfelelő kockázatelemző képessége, sem elegendő ideje nincs arra, hogy a vizsgálatot alaposan elvégezze. Nyugat-Európában többnyire a jóval hatékonyabb külső ellenőrzést és az etikai forródrótot alkalmazzák, míg a speciális ellenőrző szoftvert egész Európa egyformán kedvelik. Szintén a korrupciót erősíti, hogy a magyar vállalatok kevés figyelmet fordítanak a kapcsolatfelvételt megelőzően a partner ellenőrzésére. Ez annyit jelent, hogy a meghirdetett projektre jelentkező cégeket csupán felületesen ismeri meg a szerződni kívánó vállalat, így viszont nem derül ki, hogy adott esetben akár az összes pályázónak ugyanaz a tulajdonosi háttere. Erre a feladatra például Magyarországon kiépített ellenőrző adatbázis is rendelkezésre áll. A magyar cégek harmada soha nem végez antikorrupciós átvilágítást sem a felvásárlás előtt, sem azután, globálisan ez az arány sokkal jobb.

Az Ernst & Young felmérésének eredménye azt mutatja, hogy egyelőre sem a hazai, sem a külföldi vállalatok nem képesek eredményesen felvenni a harcot a korrupciós veszéllyel. Ahhoz, hogy ezen változtatni lehessen, üdvös lenne nagyobb szerepet szánni az állami szintű szabályozásnak és a konkrét számonkérésnek. Emellett viszont szükség van arra is, hogy a későbbi munkavállalók már a középiskolában és a felsőoktatásban is megkapják azokat az etikai normákat, melyeket később gond nélkül tudnak majd alkalmazni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.