Az LMP kudarcot vallott, de nagyon bíztak az MSZP-ben

Az LMP népszavazási kampánya kudarccal végződött, mert nem sikerült elérni a referendum kiírását – áll a párt egyik belső anyagában.

KA
2012. 06. 09. 10:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az okokat sorolva úgy látják, hogy a kezdeményezés a párt sok tagja és aktivistája számára nem annak tényleges tartalmáról szólt, hanem pótcselekvés volt, a „csináljunk végre valamit” kényszeréből fakadt. Arra is kitérnek, hogy habár az LMP januári kongresszusán úgy döntöttek, hogy nincs olyan politikai partner, amellyel céljaik elérése érdekében együtt tudnának működni, a kampány mellett kiállók komolyan számítottak arra, hogy az MSZP és a szakszervezetek aktív támogatói lesznek a kezdeményezésnek.

A szöveg ennek kapcsán úgy fogalmaz, hogy a referendum támogatói felülbecsülték a szakszervezetektől remélt támogató aláírásokat. Kijelentik, hogy a népszavazás elindításáról szóló kongresszusi döntés „manipuláció eredménye volt, mert minden alap nélkül úgy tájékoztatták a küldötteket, hogy a szakszervezetek készek az együttműködésre, és arra lehet számítani, hogy a remélt mennyiség harmadát (100 ezer aláírást) hozzák”. Hozzáteszik, hogy ez felveti Vágó Gábor kampányfőnök, illetve az LMP kampánymenedzserének a felelősségét, mert a 100 ezres szám kettőjük „vágyait tükrözte”, nem pedig egy valós vállalásokon alapuló becslést.

Az MSZP tartott a kudarctól?

Ezt a témakört úgy összegezik, hogy a szakszervezetek és egyéb külső partnerek a várakozásokat messze alulmúlták, mert óvatos becslés szerint körülbelül 3000 db regisztrált aláírás érkezett tőlük. Kitérnek arra is, hogy Karácsony Gergely frakcióvezető-helyettes – aki a kampányban stratégiai tanácsadóként vett részt – a testületnek elmondta, hogy „az MSZP beszállása esetén biztos volt abban, hogy meglesz a 200 000 aláírás”. Hozzáteszik, hogy a korábbi választmányban egyértelműen az volt a hangulat, „hogy természetes az MSZP-sek bevonása, de győzött a félelem, hogy lenyúlják az ötletet”.

A szöveg úgy fogalmaz, hogy a kampány során, amikor lassan jöttek az aláírások, Karácsony kezdeményezte az ellenzéki pártok bevonását, de lassan született meg az erről szóló döntés. „Ekkor már a MSZP nem mozdult meg, mert tartottak a kudarctól” – írják. A jelentés a kudarc egyik döntő okának a döntés késedelmét nevezi meg, és úgy fogalmaz, hogy „a késedelem a párt vezetési struktúrájának veszedelmes hiányosságaira vezethető vissza”. Szavaik szerint a kérdések elfogadtatása már hosszú ideje folyt, de a téma nem volt a párt belső életének és külső kommunikációjának középpontjában. Úgy látják, hogy ez felveti az LMP korábbi országos választmányának politikai felelősségét.

A frakció is felelős lehet

Hangsúlyozzák, hogy a kérdéseket 2011. december elején hagyták jóvá, de a népszavazási előkészületek csak 2012 februárjában kezdődtek, ami – meglátásuk szerint – felveti a frakció felelősségét is. A népszavazás annyira nem volt a vezetés szívügye, hogy az éves költségvetésben sem volt rá keret – jelentik ki. A belső kommunikációt bírálva azt írják, hogy a kampány elindításával szemben kritikus vagy kényes részletekbe belekérdező posztok szerzőinek a kampány előkészítői gyakran nem megfelelő vagy személyeskedő választ adtak. Hozzáteszik, hogy a belső intraneten pedig önhatalmúlag cenzúrázták a számvizsgáló bizottság jelentésének egy passzusát.

Szavaik szerint a kampánystáb eközben azzal „áltatta magát és a tagságot”, hogy a járókelők által elvitt gyűjtőívek a kampány vége felé elkezdenek tömegesen visszaáramlani, akár több tízezer aláírást hozva. A kampány során beigazolódott, hogy a diákmunkások alkalmazása csak nagyon komoly felügyelettel valósítható meg politikai és imázsveszteség nélkül – áll a szövegben. Megfogalmazásuk szerint a nem ritkán kelletlen, motiválatlan, alapvető viselkedési, öltözködési szabályokat sem betartó diákok az LMP-ről sokszor a legalapvetőbb információval sem rendelkeztek, az LMP-re nem vetettek jó fényt. Bár alkalmazásuk a gyűjtésre rendelkezésre álló egy hónap miatt szükséges volt, hatékonyságuk igen hullámzó volt, mégis a kampányköltések több mint a fele az ő bérükre ment el.

Egy másik, az LMP számvizsgáló bizottsága által készített, szintén az MTI birtokába került jelentés azt írja, hogy a kampányra a költségvetésből 24,164 millió forintot különítettek el, amiből 22,677 millió forintot használtak fel. A költségvetés egyéb sorairól pedig 2,875 millió forintot fizettek ki a népszavazással kapcsolatban – teszik hozzá.

Négy kérdéssel próbálkoztak

A párt március 5-én négy kérdésben kezdte meg az országos aláírásgyűjtést: a kezdeményezéssel azt szeretnék elérni, hogy a tankötelezettség korhatára továbbra is 18 év maradjon, emeljék vissza az álláskeresési járadék folyósításának időtartamát a jelenlegi kilencven napról a korábbi 260 napra, 100 napnál hosszabb próbaidőt ne lehessen kikötni és végül a szabadság kétharmadát a munkavállaló kérésének megfelelően kelljen kiadni.

Totálisan megbukott az LMP népszavazási kezdeményezése, mivel a pártnak csak 160 ezer aláírást sikerült összegyűjtenie 200 ezer helyett abban a négy kérdésben, amelyek a tankötelezettséghez és a munka világához kapcsolódtak. Az Intézet a Demokratikus Alternatíváért szerint a kudarchoz szövetségkötési stratégiában elkövetett hibák vezettek. Úgy látják, a népszavazási kérdések témáiról is elmondható, hogy – szociális jellegük ellenére – nem kötődtek olyan általános, közvetlen tapasztalatokhoz, mint a Fidesz a 2008-as „szociális népszavazása” esetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.