Megszűnhet a BKV

Az új koncepció szerint vagy kiválik a buszágazat a BKV-ból, vagy két új társaság jön létre, a BKV pedig megszűnik.

BL
2012. 06. 20. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeneczey Balázs a posztról szerdán lemondott Hutiray Gyula területeit viszi a továbbiakban, vagyis a városfejlesztésért, a kiemelt és az európai uniós projektekért felel majd. Szeneczey Balázs letette esküjét a plénum előtt.

Hutiray Gyula szerdán Rogán Antal megüresedett képviselői helyét vette át a Fidesz–KDNP-frakcióban. A testület arról is döntött, hogy a politikus a gazdasági bizottság elnöki posztját is megkapja. (Rogán Antal az Országgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője lett.) A képviselők délelőtt döntöttek arról, hogy Fővárosi Ítélőtábla döntése nyomán Budapest birtokba veheti a CET épületét. Szavaztak a szemétszállítási díjak megváltoztatásáról, valamint margitszigeti fejlesztésekről is.

Persányi Miklós maradt az állatkert vezetője


Persányi Miklóst, az intézmény eddigi vezetőjét nevezte ki a Fővárosi Állat- és Növénykert élére a Fővárosi Közgyűlés. A képviselő-testület egyhangú szavazással, vita nélkül döntött arról, hogy a következő öt évben is a jelenlegi igazgató vezetheti az állatkertet.

Megszűnhet a BKV


Szétválaszthatják a BKV-t, miután a közgyűlés elfogadta az erről szóló javaslatot; a koncepció szerint vagy kiválik a buszágazat a BKV-ból, vagy két új társaság jön létre, a BKV pedig megszűnik. Az előterjesztés szerint – amelyet 18 igennel, 12 nem ellenében, tartózkodás nélkül fogadtak el a képviselők – ez nem érinti sem a BKV jelenlegi kötelezettségállományának, sem a vagyonának mértékét, mert a jogutódok válnak tulajdonossá. A létrejövő vállalat vagy vállalatok szintén fővárosi tulajdonban lennének, a vagyonkezelő pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lehet.

Az előterjesztő két főpolgármester-helyettes, György István és Bagdy Gábor azt írta, a szétválasztás lehetővé teszi a transzparencia növelését a gazdálkodás, a szervezeti működés tekintetében is, így eredményesebb lehet a tulajdonosi joggyakorlás is. További indok a szétválasztás mellett, hogy a buszos társaságnak fizetendő díj összehasonlíthatóvá válik más, külső vállalkozók áraival, az ezek alapján meghozott tulajdonosi döntésekkel pedig hatékonyabb és költségtakarékosabb lehet a társaság.

Szintén a szétválasztás mellett szól az előterjesztők szerint az, hogy így nem lenne lehetőség az autóbuszos ágazatot a nem versenyző más ágazatok rovására finanszírozni, és megszűnne a keresztfinanszírozás. Emellett az önálló buszágazat a kisebb üzemméret miatt hatékonyabban, rugalmasabban tudna működni, beruházási és működési finanszírozása sokkal kedvezőbb feltételekkel lenne megoldható, hitelképessége pedig sokkal jobb lenne, mint a BKV-é, így lehetőség nyílna járművek lízingelésére is.

Az előterjesztés szerint az is a döntés mellett szól, hogy a buszágazat és a kötött pályás ágazat beszerzéseinek eltérő jellege nem indokolja egyben tartásukat, és a két új cégnél érdemi költségcsökkenést lehetne elérni. Az előterjesztők hangsúlyozták, meg kell határozni, hogy milyen elvek mentén osszák meg a BKV vagyonát és kötelezettségeit a két cég között. Döntés született az előterjesztés más pontjai alapján arról is, hogy a főváros vállalja a BKV hiteleihez a készfizető kezességet, a BKV-nak soron kívül juttatott 5 milliárd forintos tulajdonosi kölcsön lejárati határidejét pedig július 31-éről október 31-ére módosították.

Jön a hajós tömegközlekedés


Megrendeli a BKV-tól a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a hajószolgáltatást, a három járat csúcsidőben óránként közlekedne, és 400 forintos helyszíni vonaljeggyel, hét közben pedig Budapest-bérlettel lehet majd igénybe venni.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén 18 igen, 12 nem szavazattal, tartózkodás nélkül elfogadott előterjesztés szövege szerint a D11-es járat óránként szállít utasokat munkanapokon reggel 7 és 19 óra között Újpest, Árpád út és a Haller utca között, a D12-es szintén munkanapokon közlekedik Rómaifürdő és a Kopaszi gát között 7-től 9 óráig, majd 15 órától 18 óráig, csúcsidőben 1 órás követési idővel. A D13-as járat ugyancsak a Rómaifürdő és Kopaszi gát között közlekedik, de csak hétvégén 9 és 18 óra között óránként.

A hajójáratok munkanapokon Budapest-bérlettel, napijeggyel és 400 forintos, helyszínen váltott vonaljeggyel is igénybe vehetők, hétvégén viszont csak vonaljeggyel lehet utazni a hajókon, a kerékpárokra pedig külön, szintén 400 forintos jegyet kell venni. A 6 éven aluliak és a 65 éven felüliek ingyen vehetik igénybe a szolgáltatást.

A szolgáltatást a BKK a május elején megkötött közszolgáltatási szerződés keretein belül rendeli meg a BKV-tól. Az előterjesztés szerint évi 82 millió forintos bevétellel számolnak, bár ennek jelentős része a szárazföldi közlekedési ágazatoktól vonná el a bevételt, így is mintegy 22 milliós többletbevétellel számolnak.

Támogatási előleg a Vígszínháznak

A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében 150 millió forint rendkívüli előleget kap utolsó negyedévi támogatásából a Vígszínház működőképessége fenntartása érdekében.

A vita nélkül, egyhangú szavazással elfogadott előterjesztésben emlékeztetnek arra, hogy a Vígszínház 2012. évi önkormányzati támogatása 833,4 millió forint. Ezt az előirányzatot 1,6 millió forinttal növelte az előző évi pénzmaradvány összege. A támogatást negyedévenként egyenlő részletben utalja át az önkormányzat a színháznak. Az év folyamán több olyan tényező merült fel a Vígszínház gazdálkodásában, amely fizetésképtelenséghez vezethet augusztusban, illetve szeptemberben. A színház likviditási problémája komoly nehézséget jelent az új évad elindításában, valamint a közbeszerzési eljárásban kötött szerződésekben foglalt fizetési ütemezések betartásában.

A Merlin Színház költözik az Átrium mozi helyére

A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntésével hozzájárul a Budapest Film Zrt. tulajdonában lévő, egy évtizede üresen álló Átrium mozi értékesítéséhez. Az ingatlant az Angol Nyelvű Színház Kft. vásárolhatja meg, és a felújítás után a Merlin Színháznak ad majd otthont.

Mint a Fidesz–KDNP, az MSZP és az LMP igen szavazataival, a Jobbik tartózkodása mellett elfogadott előterjesztésben felidézik, az Átrium mozi értékesítésére a Budapest Film Zrt. már 2008-ban is kiírt pályázatot, amely bár eredményes volt, az első helyezett pályázóval kötött előszerződést nem hagyta jóvá a Fővárosi Önkormányzat. A Budapest Film Zrt. az ingatlan felújítására és üzemeltetésére nem rendelkezik forrással, ezért a 2011. évi üzleti tervében ismét az Átrium mozi értékesítését irányozta elő, a javaslat a 2012. évi üzleti tervben is szerepel.

A második pályázati eljárás 2010 decemberében indult, de egyetlen ajánlat sem érkezett, így újra kiírták a pályázatot. A megismételt eljárás során a beadási határidőig egy pályázat érkezett az Angol Nyelvű Színház Kft.-től (amelynek ügyvezetője Magács László, a Merlin Színházat működtető közhasznú alapítvány vezetője), amely mindenben megfelelt a kiírási feltételeknek. A Budapest Film Zrt. igazgatósága a pályázatot érvényesnek és eredményesnek nyilvánította, így felhatalmazta a cégvezetőt a szerződés aláírására. A szerződés hatálybalépésének feltétele azonban a Budapest Film felett tulajdonosi jogokat gyakorló Fővárosi Önkormányzat jóváhagyása, valamint elővásárlási jogáról való lemondása.
A szerződés szerinti vételár áfa nélkül 111 millió 400 ezer forint, vagyis bruttó 141 millió 478 ezer forint. Az ingatlanértékesítésből származó bevételt saját üzemeltetésű mozik fejlesztésére és felújítására fordítja a társaság.

Magács László, a Merlin Színház igazgatója az MTI-nek szerdán elmondta, hogy két elővásárlási jogról való lemondó nyilatkozatot kell megkapniuk még ahhoz, hogy a szerződést aláírhassák: a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nyilatkozatára van szükségük és arra, hogy a II. kerület közgyűlésén is határozat szülessen az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.