Ha a városhatártól számítanák a zónát, az azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek fizetni kellene, „aki beteszi a lábát Budapestre”, a vidékről látogatóba érkező családtagoktól kezdve az Országgyűlésbe érkező parlamenti képviselőkig – vélekedett a városvezető. Hozzátette: a városhatárokon semmilyen tömegközlekedési eszközre nem lehet átszállni.
A főpolgármester a dugódíjjal kapcsolatban elmondta, hogy két behajtási zónahatárt vizsgálnak: az egyik a Hungária körútra vonatkozik, a másik egy ehhez képest szűkebb városmagra. A budai oldalon a jelenlegi elképzelések szerint a Margit körút vonala lenne a határ.
A fizetendő díjjal kapcsolatban Tarlós István jelezte: személyes álláspontja, hogy a zónában lakók ne fizessenek, mindenki más viszont viszonylag magasabb összeget, 4-500 forintot fizethetne. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem ebben, hanem a kedvezményekben, a kedvezményezettek megállapításában lesz nehéz megegyezni.
Így módosítanának a dugódíjon
Mint arról beszámoltunk, szerdán módosító javaslatot nyújtott be a parlamentnek két kormánypárti képviselő az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslathoz. Eszerint a személy- és teherforgalmi behajtási díjat egyes területi zónákra (behajtási övezetek), időszakokra és gépjármű-kategóriákra eltérő mértékben is meg lehet állapítani. A díjak a behajtási övezetekbe történő behajtásra, valamint az egyes behajtási övezeteken belüli közlekedésre együttesen is megállapíthatók. A behajtási díj elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni. A személy- és teherforgalmi behajtási díj, pótdíj a Fővárosi Önkormányzatot illeti meg.
„Szégyen”
Tarlós István szerint szégyen az, ami Budapesten taxiügyben zajlik, az autók megjelenése „kriminális”, bizonyos helyeken alvilági módszerekkel harcolnak a piacért, ezért ezt a helyzetet meg kell oldani. A főpolgármester a taxisszervezetekkel folytatott tárgyalások után tartott csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, néhány kérdésben engedni tudnak a szakmai szervezeteknek, ilyen a fix tarifa bevezetése és az egységes megjelenés dizájnja is.
Két dologban azonban nem tudnak kompromisszumokat kötni: a rendelet elemeinek egységes időpontban való bevezetése, illetve a műszaki paraméterek meghatározása. Ezzel kapcsolatban jelezte: nem lehet „méltatlan” körülményeket teremteni.
Horváth Csaba kritizál
Az MSZP fővárosi képviselőcsoportjának vezetője szerint a behajtási díjra adóként tekint a főváros, amellyel a költségvetési forráskivonást próbálja ellensúlyozni a városvezetés. Horváth Csaba (MSZP) csütörtökön Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatójára reagálva azt közölte az MTI-vel, hogy az úgynevezett dugódíjnak a forgalmat kellene szabályoznia. Kitért arra is, hogy az Európai Unió a négyes metró támogatási szerződésében nem jelölte meg a díj összegét, így a főváros azt akár egy forintban is megállapíthatná. Az MSZP-s politikus álláspontja szerint a dugódíj bevezetése ellenére „ugyanaz a rozsdás busz” jár majd, a szolgáltatás színvonala nem változik.
A taxisszabályozásról szólva azt mondta: bizonyos alapelvekkel egyetért, de azzal nem, hogy a főváros „diktátumként” hozza a rendeletet.
Az LMP sem támogatja
Somfai Ágnes frakcióvezető-helyettes szerint a jelenlegi elképzelések alapján nem szabad bevezetni dugódíjat, mert az előkészítetlen, és a befolyó pénzt a BKV fenntartására fordítanák. Az ellenzéki képviselő szerint nem az a kulcskérdés, hogy hol lesznek a zónahatárok; Budapest a bevételek miatt vezetné be a rendszert, de a felelősséget elhárítja magától.