Eleni Tsakopoulos Kounalakis elmondta: a Nehéz Légiszállító Ezred fontos katonai és humanitárius küldetést teljesít. Ez a jelentős nemzetközi együttműködés Magyarországon jött létre, itt működik – húzta alá a nagykövet. Három év alatt több mint 7500 órát repültek, 20 ezer tonna szállítmányt juttattak célba, és 27 ezer embert szállítottak a Nehéz Légiszállító Ezred három C-17-es óriásgépével – hangzott el az ezred fennállása alkalmából rendezett ünnepségen pénteken Pápán.
Felségjelzés
A tizenkét nemzetet számláló katonai szervezet, a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) idén ünnepli fennállásának harmadik évfordulóját. Ez alkalomból reggel Budapestről egy C-17-es óriásgéppel Eleni Tsakopoulos Kounalakis amerikai, Jari Vilén finn, Biserka Benisheva bolgár, Robert Milders holland, Darja Bavdaz szlovén nagykövet, illetve a programban részt vevő többi ország nagykövetségeinek képviselői, valamint Kovács István NATO-nagykövet érkeztek a pápai bázisrepülőtérre, amely helyet ad és a működés hátterét biztosítja a HAW-nak.
Eleni Tsakopoulos Kounalakis a landolást követően az MTI-nek nyilatkozva örömét fejezte ki, hogy a C-17-esek magyar felségjelzéssel repülnek – ez is ráirányítja a figyelmet a magyar részvétel jelentőségére. Megjegyezte: amikor Magyarországra érkezett, fiatalokat kérdezett arról, mit tudnak a pápai bázisrepülőtéren működő programról, s meglepetten hallotta, hogy nem sokat. Azért vagyunk ma itt ilyen számban, hogy ismertté tegyük ezt a nagyszerű vállalkozást, amely nagy benyomást tett rám – fogalmazott a nagykövet. Mint hozzátette: a pénteki volt az első ilyen repülőútja, s az erős C-17-esen kényelmesen utazott. A diplomaták látogatást tettek Pápán, majd a C-17-essel repülnek vissza Budapestre.
Család
A bázisrepülőtér csapat művelődési otthonában Keith Boone ezredes, HAW-parancsnok köszöntötte a vendégeket, közöttük Siklósi Pétert, a HM védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkárát, majd Magasy Zsolt alezredes, a bázisrepülőtér parancsnokhelyettese beszélt arról, hogy a HAW-val és a hozzá kapcsolódó szervezetekkel úgy élnek együtt, mint egy család – köszöntötte harmadik születésnapján az egyik családtagot, a HAW-t.
Világszínvonal
Áldozó Tamás (Fidesz–KDNP), Pápa polgármestere köszönetet mondott azért, hogy ezt a projektet Pápán valósították meg, s ígéretet tett arra, a város az erejéhez mérten minden támogatást megad ehhez a misszióhoz.
A Nehéz Légiszállító Ezred létrehozását, a hozzá kapcsolódó, kiszolgáló szervezeteket Keith Boone parancsnok mutatta be. Az ezred célja, katonai és humanitárius stratégiai szállítás a részt vevő országoknak egy világszínvonalon működő nemzetközi csapattal.
A nemzetek különböző mértékben vesznek repülési órákat, a legtöbbet az USA (az egész mintegy harmadát), Magyarország 50 órát. Az ezrednél 136 katona, közöttük kilenc magyar, illetve egyetlen magyar pilóta szolgál, Lukács Viktor főhadnagy – derült ki az előadásból.
Partnerség
A tíz NATO-tagállam (Bulgária, Egyesült Államok, Észtország, Magyarország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia), valamint két, a NATO Partnerség a Békéért együttműködésben részt vevő partnerország (Svédország, Finnország) csatlakozott a Stratégiai Légiszállító Képesség (SAC) programhoz és hívta életre 2009-ben a Nehéz Légiszállító Ezredet, hogy megoldják a részt vevő országok több ezer kilométeres szállítási problémáit.
A HAW a bázisrepülőtér parancsnokával együttműködve hajtja végre feladatait; a pápai repülőtér feladata a földi személyzet, a háttér biztosítása, a repülőgépek szervizelését a Boeing cég civil munkatársai látják el.
A Boeing C-17-es típusjelében a „C” cargót, azaz teherszállítót jelent. A 76 tonnányi terhet szállítani képes C-17-es gépben három AH-64-s Apache harci helikopter is elfér. Mindössze két pilóta vezeti, és három rakodótiszt kezeli a szállítmányt. Kissé hátranyilazott szárnyait magasan építették a törzsre, hogy gyengébb reptereken se sérülhessen a szárnyak alá szerelt négy, egyenként 19 ezer kilopond tolóerejű, Pratt-Whitney gázturbinás sugárhajtóműve. Tizennyolc kerekű, alacsony futóműve jól bírja a gyengébb minőségű leszállópályát is. A terhelten 263 tonna összsúlyú C-17-es 820 km/óra sebességgel repülhet 4500-5200 kilométeres távolságra is.