Szentendrén mobil gáttal várják az árvizeket

Megújul Szentendre belvárosának gátszakasza, amelynek részeként – az országban eddig egyedülálló módon – mobil árvízvédelmi fal védi majd az óvárost.

KG
2012. 08. 24. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1,3 milliárd forint összköltségű projekt a Szentendre 1000 év+ program keretén belül, teljes egészében európai uniós támogatásból valósul meg, a munkálatok a jövő héten kezdődnek meg és 2013 szeptemberére fejeződnek be. A polgármester elmondta, hogy az új gát koronamagassága 1,35 méterrel kerül a jelenlegi mértékadó árvízszint fölé, és ezzel megvalósul Szentendre kiemelt célja: a történelmi óváros védelme.

„A jelenlegi gáttest az 1965-ös nagy árvizet követően gyorsítva épült meg, s a 2006-os nagy áradás után elvesztette védképességét” – idézte fel. A mostani beruházás során a belvárosi gátszakasz több mint 2,5 kilométeres szakaszon újul meg, ezen belül mintegy 300 méter hosszan (a Péter Pál utcától a Bem utcáig) olyan mobil árvízvédelmi fal létesül, amely az országban ez idáig egyedülálló. A Magyarországon különlegesnek számító fejlesztés Európában már bevált megoldás, hasonló működik Ulmban vagy Linzben. A mobilgát nemcsak technikai, hanem idegenforgalmi értelemben is hatalmas újítás – tette hozzá a polgármester.

Megszépült parttal a teljes látványért

Kiemelte, hogy ennek a megoldásnak köszönhetően közvetlen, élő kapcsolat alakul ki a Dunával, hiszen a régi, az utca szintje fölé magasodó földgát „elzárta” a várost a folyótól. Ugyanakkor a Duna felől is különleges városkép fogadja majd az utazókat, emellett ügyeltek arra is, hogy a kajakozók, kenuzók számára is kedvezően alakítsák ki a partot.

A távolabbi tervekről szólva Dietz Ferenc elmondta: a város folyamatosan pályázik, hogy a Duna-korzó teljes egészében újjáépülhessen, „hiszen csak a megszépült parttal lehet teljes a látvány”. A műszaki részleteket ismertetve a polgármester közölte: az 1,8 méter magas befogadó szerkezet 2,4 méterig bővíthető, a teljes mobil szakasz 8 óra alatt szerelhető össze. A földgát kivitelezését a Swietelsky–KÖTI–VIÉP konzorcium végzi, míg a mobil árvízvédelmi falat az IBS IAH valósítja meg, a gátat Nagy László nemzetközileg elismert szakember tervezte.

Székely Csaba, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: maximális biztonságra törekednek. A bontási munkálatok szakaszosan zajlanak, és a cég szerződésben vállalta, hogy 24 órán belül visszaállítja a jelenlegi védképességet, emellett „haváriaterv” is készült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.