Szentendrén mobil gáttal várják az árvizeket

Megújul Szentendre belvárosának gátszakasza, amelynek részeként – az országban eddig egyedülálló módon – mobil árvízvédelmi fal védi majd az óvárost.

KG
2012. 08. 24. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1,3 milliárd forint összköltségű projekt a Szentendre 1000 év+ program keretén belül, teljes egészében európai uniós támogatásból valósul meg, a munkálatok a jövő héten kezdődnek meg és 2013 szeptemberére fejeződnek be. A polgármester elmondta, hogy az új gát koronamagassága 1,35 méterrel kerül a jelenlegi mértékadó árvízszint fölé, és ezzel megvalósul Szentendre kiemelt célja: a történelmi óváros védelme.

„A jelenlegi gáttest az 1965-ös nagy árvizet követően gyorsítva épült meg, s a 2006-os nagy áradás után elvesztette védképességét” – idézte fel. A mostani beruházás során a belvárosi gátszakasz több mint 2,5 kilométeres szakaszon újul meg, ezen belül mintegy 300 méter hosszan (a Péter Pál utcától a Bem utcáig) olyan mobil árvízvédelmi fal létesül, amely az országban ez idáig egyedülálló. A Magyarországon különlegesnek számító fejlesztés Európában már bevált megoldás, hasonló működik Ulmban vagy Linzben. A mobilgát nemcsak technikai, hanem idegenforgalmi értelemben is hatalmas újítás – tette hozzá a polgármester.

Megszépült parttal a teljes látványért

Kiemelte, hogy ennek a megoldásnak köszönhetően közvetlen, élő kapcsolat alakul ki a Dunával, hiszen a régi, az utca szintje fölé magasodó földgát „elzárta” a várost a folyótól. Ugyanakkor a Duna felől is különleges városkép fogadja majd az utazókat, emellett ügyeltek arra is, hogy a kajakozók, kenuzók számára is kedvezően alakítsák ki a partot.

A távolabbi tervekről szólva Dietz Ferenc elmondta: a város folyamatosan pályázik, hogy a Duna-korzó teljes egészében újjáépülhessen, „hiszen csak a megszépült parttal lehet teljes a látvány”. A műszaki részleteket ismertetve a polgármester közölte: az 1,8 méter magas befogadó szerkezet 2,4 méterig bővíthető, a teljes mobil szakasz 8 óra alatt szerelhető össze. A földgát kivitelezését a Swietelsky–KÖTI–VIÉP konzorcium végzi, míg a mobil árvízvédelmi falat az IBS IAH valósítja meg, a gátat Nagy László nemzetközileg elismert szakember tervezte.

Székely Csaba, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: maximális biztonságra törekednek. A bontási munkálatok szakaszosan zajlanak, és a cég szerződésben vállalta, hogy 24 órán belül visszaállítja a jelenlegi védképességet, emellett „haváriaterv” is készült.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.