A közlekedésbiztonsági rendezvényt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szervezte a Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum közreműködésével. A 8–18 éves korosztály részvételével megrendezett program elsődleges célja, hogy elősegítse a fiatalok tudatos szerepvállalását a biztonságos közlekedés érdekében, bővítse elméleti és gyakorlati ismereteiket.
Ellenőrzések
Az év eddig eltelt hét hónapjában a személysérüléses közúti balesetek száma csökkent, a balesetekben meghalt emberek száma azonban enyhén emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest – közölte Halmosi Zsolt pénteki sajtótájékoztatóján. Az országos rendőrfőkapitány-helyettes bejelentette, hogy fokozott ellenőrzési akció kezdődött pénteken, mely augusztus 20-áig tart.
Somogyban az országos átlagnál többen okoznak ittasan baleset, ezért a rendőrség május második felében fokozott ellenőrzést tartott, hogy kiszűrjék az ittas járművezetőket.
Július végén vasútbiztonsági ellenőrzést és baleset-megelőző kampányt folytatott az ország számos pontján a MÁV és a rendőrség. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a kampánynapon a gyalogosok, kerékpárosok figyelmét hívták fel a vasúti átjárókon való áthaladás szabályaira.
Schváb Zoltán, az NMF közlekedésért felelős helyettes államtitkára a rendezvény sajtótájékoztatóján ismertette: egy átlagos ember naponta másfél órát utazik, ez idő alatt két ember sérül meg balesetben. Az Európai Unióban a 18–25 éves korosztály 10 százalékkal képviselteti magát a társadalomban, a közúti balesetekben viszont csaknem 20 százalék az arányuk: évente 6 ezer fiatal hal meg az unióban, 86 százalékuk motoron vagy autóban szenved balesetet, s több mint 80 százalékuk férfi.
Óvodáskortól a biztonságos közlekedésre
A minisztérium célja óvodáskortól felkészíteni a fiatalokat a biztonságos közlekedésre; ezért tették közzé a Fiatalok közlekedésbiztonsági nyilatkozata felhívást, mely aktív szerepvállalásra ösztönzi az ifjúsági szervezetek tagjait és azokat a személyiségeket, akik véleményformálóként hozzájárulhatnak a közlekedés biztonságosabbá tételéhez, a közlekedők szabálytisztelő és szabálykövető magatartásának alakításához, a nemzeti közlekedésbiztonsági célkitűzések megvalósításához – fejtette ki Schváb Zoltán.
Megújították az iskolai közlekedésbiztonsági nevelést, megteremtették a megfelelő jogszabályi feltételeket, a korábbi évekhez képest pedig több forrást biztosítottak a közlekedés biztonságossá tételéhez, így például 50 milliárd forintot fordítottak közlekedésbiztonsági projektekre: korszerű gyalogátkelők, körforgalmak, egyebek építésére – sorolta a minisztérium intézkedéseit a helyettes államtitkár.
Nem megfelelően óvták őket
Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője elmondta: 1990-ben 107 gyermek halt meg közúti közlekedési balesetben, folyamatos csökkenés után 2011-ben ez a szám már 12-re csökkent; utasként vesztették életüket, vagyis a felnőttek okozták a halálukat azzal, hogy nem megfelelően óvták őket.
A 2012. augusztusi adat szerint viszont idén 16 gyermek veszítette életét közúti balesetben. Ez azt mutatja, hogy megint tenni kell valamit: sok mindent meg lehet még tanítani a gyerekeknek, hogyan vigyázzanak magukra a közlekedésben, illetve utasként.