A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte, hogy hivatásforgalomban jelenleg kevesen használják a fogaskerekűt, mivel a vonal sem hálózati kapcsolatában, sem menetidejében nem valódi alternatívája a térségben közlekedő 21 és 21A jelű autóbuszoknak. Hozzátették, hogy a fogaskerekű vasút versenyképességének javításához fel kell újítani a pályát és a biztosítóberendezéseket, és mindkét irányban meg kell hosszabbítani a vonalat: a jövőbeni végállomás a Széll Kálmán téren, illetve a Normafánál lenne. A társaság szükségesnek tartja a 40 éves járművek cseréjét is, a tervek szerint olyan vonatok futnának itt, amelyek a villamossíneken is tudnak közlekedni.
A közlekedési központ 25 millió forintot kapott a fejlesztés tanulmánytervének részleges elkészítésére, ebből egyebek mellett kijelölik az új nyomvonalat és a végállomásokat, megvizsgálják a bekötési lehetőségeket és megtervezik az alacsony peronokat, valamint azok gyalogoskapcsolatait. A BKK azt is jelezte: a Széll Kálmán tér folyamatban lévő rekonstrukciója során kialakítják a fogaskerekű leendő végállomását.
Váczi János, a XII. kerület alpolgármestere (Fidesz–KDNP) arról számolt be, hogy a képviselő-testület tavaly decemberben módosította a kerületi városrendezési és építési szabályzatot, valamint a kerületi szabályozási tervet a meghosszabbítást érintő területekre, nemrég pedig változtatási tilalmat rendeltek el, hogy segítsék a fejlesztést.
Így több lehet a zöld felület
Az alpolgármester elmondta, hogy a mostani alsó állomás megszüntetésével felszabadulhat a szervizépület, és nőhet a zöldfelületek aránya. Fent a Rege úton keresztül csatlakozhatna a fogaskerekű a gyerekvasút végállomásához, és egészen a normafai parkolóig járna. Jelezte, így a jármű ténylegesen bekapcsolódna a közösségi közlekedésbe.
Az MTI megkereste az ügyben az LMP kerületi képviselőjét, Sipos Pétert is, aki ellenvéleményének adott hangot. Azt mondta, noha a fogaskerekű meghosszabbításának terve pártja budapesti programjában is szerepelt, ő más véleményen van, melyet meg fog vitatni párttársaival. Úgy véli: a beruházás nem érné meg, és zöldterületek is sérülnének, a helyett inkább a gyalogosterületek fejlesztését tartja indokoltnak.
Az alpolgármester érthetetlennek nevezte a kifogásokat, és arra emlékeztetett: tavaly decemberben a kapcsolódó indítványt Sipos Péter is megszavazta, így nemcsak pártjával, hanem saját korábbi véleményével is szembehelyezkedett mostani nyilatkozataival.
A fogaskerekű meghosszabbításának, pályarekonstrukciójának és járműcseréjének szándékát 2007-ben jelentette be a kerületi önkormányzat, a BKV és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A mintegy 20 milliárd forintos beruházáshoz uniós pályázati forrásokat vennének igénybe a 2014 és 2020 közötti pénzügyi ciklusban.