„Fontos pillanathoz érkeztünk az Audival kötendő stratégiai megállapodással” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök az Országházban, ahol stratégiai megállapodást írt alá a kormány és az Audi Hungaria Motor Kft.
A miniszterelnök hangsúlyozta: stratégiai megállapodásokat nagy nemzetközi vállalatokkal szokott kötni a kormány, ezek hátterében az az elgondolás áll, hogy a modern világban nem elegendő, ha csak más államokkal kötünk megállapodásokat. Orbán szerint együttműködési verseny van, és fontos, hogy mely kormányok képesek hosszú távú megállapodásokat kötni. Az Audinak kiemelt szerepe van a világgazdaságban, Magyarországnak érdeke ez az együttműködés – húzta alá a kormányfő. A megállapodások világosan jelzik, hogy lesznek még komoly fejlesztések, és nagy hangsúlyt fektetnek az oktatáspolitika fejlesztésére is, hogy jól képzett szakembereink legyenek – rögzítette.
A második fontos dolog minden ilyen megállapodásban az oktatási fejezet és a logisztikai fejlesztések. „Bár nem hatalmazott fel az elnök úr, de megemlítem, hogy volt egy órási megbeszélés a kormány és az Audi között, ahol azt néztük át, hogy miben állapodtunk meg korbábban, és a jövő is szóba került – mondta el a miniszterelnök. – Magyarország több céggel is kötött megállapodást, de azok állnak igazán közel a szívünkhöz, amelyeket az autógyárakkal kötöttünk.” Hangsúlyozta: amikor ez az iparág a hajnalát élte, Magyarországon is gyártottak gépjárműveket, azonban ezt a világháború eltörölte.
A magyar ember számára a saját autó nagy értéket képvisel – folytatta, – „én még ahhoz a generációhoz tartozom, amelynek volt autókiutalási papírja: ha sokat vártunk, autóhoz jutottunk. [ ] Az, hogy vegyünk egy autót, nemcsak mérnöki teljesítmény, ez maga a szabadság” – szögezte le Orbán Viktor a beszédében.
A gyártechnológiával kapcsolatban úgy fogalmazott, „örülünk neki, hogy nem is akármilyen autót gyártunk, hanem a világ legjobbját. Ha minden igaz, akkor nemcsak autóalkatrészeket, hanem egész autót is fogunk gyártani: újra, saját név alatt.”
Orbán szerint nyugaton – utalva Németországra – a Magyarországról kialakult kép fontos eleme volna, ha tudatában lennének azzal, hogy hány olyan Audit használnak, melyet itt gyártottak. Kifejtette: motort gyártani ipari hatalomnak számít, „ha képesek vagyunk a legfontosabb alkatrészeket előállítani. [ ] Csillagászati számokat hallottunk arról, hogy hány motort gyártottunk, és hányat fogunk a jövőben.”
Kitért rá, a kilencvenes években senki nem tudta, hogy mi lesz, ekkor jött az Audi. Ez nagy biztatás volt – vélekedett a miniszterelnök. A második pillanat 2010 volt, a gazdasági válság időszaka. Az Audi ilyenkor is megmutatta, hogy a magyarok bízhatnak a gyárban – fűzte hozzá.
Kevesen tudják, hogy az Audi évente 450 milliárd forint értékben vásárol termékeket magyarországi beszállítóktól. Hazánkban 1,2 millió állampolgár napi megélhetése kapcsolódik valamilyen német beruházáshoz – ismertette a kormányfő. A kilencvenes években nehezen békültek meg a magyarok azzal a gondolattal, hogy bérmunkások lesznek a hazainál fejlettebb technológiát képviselő cégeknél, és így kevésbé kifinomult szinten kapcsolódnak be a gazdaságba. Az Audival kötendő megállapodás jelentősége abban is áll, hogy a cég „úgy látja a jövőt, ahogy mi” – magyarázta a kormányfő. „A győri nem pusztán összeszerelő üzem, de magas hozzáadott értékéket, csúcstechnológiát képviselő hightech vállalkozások hálózatát hozza Magyarországra. Így a magyar munkavállalók nem bérmunkásként, hanem egyre magasabb színvonalon kapcsolódnak be egy nemzetközi gyártási hierarchiába.”
A miniszterelnök szót ejtett az európai gazdasági nézetekről is. Mint mondta, az Audi és általában a vezető német ipari cégek felfogása ezen a téren egybeesik a magyar kormányéval. „Nem hiszünk a versenykorlátozásban, a versenyt vállalni kell” – hangsúlyozta, hozzátéve: ez adó-, költség- és technológiai szinten jelentkezik. A jövő a versenyben van, és ezekkel a megállapodásokkal Magyarország jó eséllyel állja majd ezt a versenyt – szögezte le. A magyar kabinet nem titkolt szándéka, hogy többé ne fordulhasson az elő, hogy egy gyermek kevesebb esélyt kapjon, mint a szülei. Az Audival való megállapodás is hozzásegít ahhoz, hogy a fiatal nemzedék több lehetőséghez jusson – zárta szavait a miniszterelnök.
Frank Dreves, az Audi AG igazgatótanácsának termelésért felelős tagja keddi köszöntőjében hangsúlyozta: az Audi Hungaria története azt mutatja, hogy mi lesz, ha egy jó ötlet gyümölcsöző talajra hullik. Ma a győri telephelyen a komplett autógyártásba megy végbe beruházás, ez az intenzív és sikeres együttműködés bizalmat jelent Magyarország gazdaságának. Hangsúlyozta: az Audi szoros hálózatban dolgozik közel ötven magyar beszállítóval, így több mint 15 ezer ember járul hozzá az üzem sikeréhez. Frank Derves kiemelte, hogy a magyarországi helyhatóságokkal együttműködve kialakították a duális szakképzés koncepcióját is. Tavaly az Audi Hungariához több mint 1400 munkatársat vettek fel, így összesen 9000-en vannak a cégnél. Mint fogalmazott: a stratégiai megállapodás keretében a jó együttműködés sokéves tradícióját szeretnék ünnepelni. Az Audi igazgatótanácsi tagja külön köszöntötte a győri üzem 9000. munkatársát, Hoffmann László 25 éves járműfejlesztő mérnököt, aki rövid beszédben mondott köszönetet.
Az Audi Hungaria Motor Kft. 2012-es termelési adatainak tanúsága szerint minden eddiginél több motort gyártott a győri üzem 2012-ben. Elemzők szerint a járműipari termelés bővülésének köszönhetően javulhat Magyarországon az ipar teljesítménye a következő hónapokban. Hazánk gazdasági növekedési lehetőségei a még világszerte húzóágazatnak számító autóiparban vannak – mondta korábban Orbán Viktor miniszterelnök.
A magyar kormány eddig a National Instruments vállalattal, a Coca-Colával, a Richter Gedeon Nyrt.-vel, az Alcoa-Köfém Kft.-vel, a Daimler AG-vel, a Magyar Suzuki Zrt.-vel, a Hankook Tire Kft.-vel, a Microsoft Magyarország Kft.-vel, a GE Hungary Kft.-vel, a Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Kft.-vel, a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel, az IBM Magyarország Kft.-vel, a Tata Consultancy Services magyarországi fióktelepével és a Nokia Siemens Networksszel kötött stratégiai együttműködési megállapodást.