A megállapodást a kabinet részéről Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára, a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. részéről pedig Gerard Gray vezérigazgató írta alá. Cséfalvay Zoltán kiemelte: a megállapodás két fő pont köré szerveződik, így a szakképzés erősítését és a beszállítók számának növelését tűzi ki célul; mindkettő egyaránt érdeke a kormánynak és a Tescónak.
A tizedik stratégiai megállapodás
Az NGM államtitkára elmondta: a magyar kormány immár tizedszer köt stratégiai partnerségi megállapodást olyan globális nagyvállalattal, amely elkötelezett abban, hogy hosszú távra tervezzen Magyarországon, és abban, hogy segítse a magyar gazdaság fejlődését. Ezek a vállalatok tevékenységükkel nagymértékben hozzájárulnak a bruttó hazai termék (GDP) és az export növeléséhez, támaszkodnak a magyar beszállítókra és aktívan részt vesznek a szakképzésben, nagy hangsúlyt fektetnek a kutatás-fejlesztésre, az innovációra – hangsúlyozta Cséfalvay Zoltán.
A Tesco magyarországi jelenléte kapcsán kiemelte: az elmúlt években a magyarországi kiskereskedelmi beruházások közel 30 százalékát a Tesco hajtotta végre, emellett jelenleg a legnagyobb magyarországi magánfoglalkoztató, a munkavállalóknak folyamatos képzést biztosít, és beszállítói köre is folyamatosan bővül, 1500 beszállítójából mintegy 1300 magyarországi vállalat.
Növekedési pályára léphet az ország
Cséfalvay Zoltán a kedden aláírt megállapodás kapcsán hangsúlyozta: mivel Magyarország kis, nyitott gazdaság, ezért az ország és a vállalatok számára kulcskérdés, hogy minél erősebben, minél magasabb hozzáadott értékű termékekkel kapcsolódjon a globális értékláncokhoz. A Tesco eddig is törekedett arra, hogy beszállítói fórumokkal segítse elő a hazai kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) részvételét, új kezdeményezésükkel, a beszállítói akadémiával pedig nemcsak a helyi, jó minőségű termékeket gyártó kkv-kat, hanem az országos beszállítókat is meg szeretnék találni.
Az NGM államtitkára szerint a megállapodás jelzi azt is, hogy a kormány elvégezte „házi feladatát”, hogy Magyarországon mára lezárult a fiskális konszolidáció, a hiány tartósan a GDP 3 százaléka alatt van, az államadósság csökkenő pályára került, a foglalkoztatás pedig folyamatosan nő. Az ország ennek eredményeképpen olyan növekedési pályára léphet, amely nem az adósságból táplálkozik, hanem amelynek fedezete a teljesítmény; ezt szolgálja az adórendszer átalakítása is – emelte ki Cséfalvay Zoltán.
A Tesco Magyarország támogatója
Gerard Gray ünnepi beszédében emlékeztetett arra, hogy a Tesco 1994-ben lépett a magyar piacra, és az azóta eltelt időben folyamatosan beruházott, áruházakat nyitott, partnerséget épített a kis- és közepes vállalkozásokkal, és munkahelyeket teremtett. Kiemelte, hogy a Tesco jelenleg a legnagyobb magánszektorbeli munkáltató Magyarországon, egyben az egyik legnagyobb adófizető, és hetente mintegy 3,6 millió vásárlót szolgál ki. Ezek az adatok is kifejezik, hogy a Tesco a magyar nemzet támogatója – mondta Gerard Gray.
Hozzátette: a kedden aláírt megállapodás jelzi, hogy a Tescót mint Magyarország partnerét, és mint a magyar gazdaság egyik fogaskerekét ismeri el a kormány. A vezérigazgató kifejtette, hogy a megállapodás a folytatás szándékát is jelenti; a cég szeretné támogatni a kormányt a növekedés építésében és a vásárlói bizalom növelésében a válság ellenére is.
Új munkahelyeket teremtenek
Gerard Grey hangsúlyozta: a Tesco szeretne hozzájárulni a pozitív külkereskedelmi mérleghez, és a társadalmi felelősségvállaláson keresztül szeretné segíteni az embereket. Úgy vélekedett, hogy a most kötött megállapodásnak kézzelfogható eredményei is lesznek, így az áruházakban és a beszállítóknál új munkahelyek keletkeznek.
A Tesco a Magyarországon működő legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi lánc a piackutatók szerint. A Nielsen becslése alapján a Tesco forgalma 705,2 milliárd forint volt tavaly. A Tescónak 2011-ben összesen 212 üzlete működött Magyarországon.
A kormány múlt szerdai ülésén döntött arról, hogy újabb magyarországi nagybefektetőkkel köt stratégiai megállapodást: összesen 40 ilyen kétoldalú egyezmény aláírását tervezik. Legutóbb a Stadler Rail Csoporttal egyeztek meg. Az aláírási ünnepségen Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára elmondta: nem túlzás azt mondani, hogy Magyarország Európa egyik járműgyártási fellegvárává vált, és ezt a folyamatot a kormánynak folyamatosan erősítenie kell.
Stratégiai megállapodások
A kormány az első stratégiai megállapodást a Coca-Colával kötötte, ezt követően a Richter Gedeonnal állapodtak meg. Később következett a székesfehérvári Alcoa-Köfém, majd a Daimler, a Suzuki és a Hankook Tire.
December 10-én a General Electric (GE) Hungary Kft.-vel kötött stratégiai együttműködési megállapodást a kormány. Az aláírási ünnepségen Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter elmondta: a kormány prioritásnak tekinti az innovációt és a kutatás-fejlesztést (k+f), hogy így a magyarországi kis- és középvállalatok bekerüljenek a globális innovációs hálóba.
Múlt szerdán a Microsoft Magyarország Kft. került sorra. Magyarország versenyképessége szempontjából rendkívül fontos az erős infokommunikációs és technológiai szektor – jelentette ki a dokumentum aláírása után Szijjártó Péter.