Szétvágják a budapesti metrókat

A zömmel 40 év feletti régi metrókat ócskavasként adja el a BKK. Öt szerelvényt elrejtett a vállalat, nem tudni, mit terveznek velük.

Gabay Balázs
2013. 07. 13. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKK azóta árulja a kelet–nyugati sínekről kivont ősrégi szerelvényeket, amióta megkezdődött az Alstom szerelvények pályára állítása a 2-es vonalon. A Napi Gazdaság értesülései szerint húsz metrót sikerült átvezényelni az M3-as alagútba, a többit pedig értékesíteni szerette volna a vállalat. Az akció kudarcba fulladt, ami, valljuk be, nem túl meglepő.

A Szovjetunióból érkezett 145 metrókocsi közül mintegy száz darab 1968 és 1972 között állt forgalomba az M2-es vonalon. A gyártó akkor nagyjából negyven évre lőtte be a szerelvények maximális élettartamát. Könnyed fejszámolás után kiderül, hogy legkésőbb a tavalyi évben minden régi vonatnak végleg ki kellett volna állnia a kocsiszínbe, annyira elhasználódtak. Az újabb, 81-es típusok még használható állapotban vannak, így közülük húszat át is helyeztek a 3-as metró vonalára. Mint megtudtuk, a megmaradt több mint 120 szerelvényen a cég azért nem tudott túladni, mert 40 évvel ezelőtt még azbesztet használtak szigetelés gyanánt. A foszkőként ismert szilikátfajtát ma már veszélyes anyagként tartják számon, a legtöbb országban – így hazánkban is – betiltották az alkalmazását. Amennyiben a BKK értékesíteni akarná a metrókocsikat, el kellene végeznie az igen költséges azbesztmentesítési folyamatot. Így viszont nemhogy keresne, inkább veszítene az üzleten.

A vállalat ezért úgy határozott, hogy ócskavasként szabadul meg a matuzsálemektől. A kocsik forgóvázát, a vontatómotorokat, a rézvezetékeket még el lehet adni. A Napi Gazdaság a BKK adataira hivatkozva 456 és 860 ezer forintos bevételről ír kocsinként – eddig 24 szerelvény alkatrészeit sikerült járműhulladékként értékesíteni. Csak összehasonlításképpen: egy nemrég megvásárolt Alstom kocsi közel 380 millió forintot kóstált Magyarországnak.

A lap arról is említést tett, hogy a hazánknak szállított első öt szovjet szerelvényt nem adja el a BKK. Úgy tudjuk, a vonatokat az észak–déli vonal kocsiszínébe vitték, a Kőbánya-Kispest végállomásra. A Metróért Egyesület azt javasolta, hogy az egyik kocsit vigyék ki a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, vágják le az elejét, és rendezzék be egyfajta szimulátornak, hogy a gyerekek is megismerkedhessenek azzal, hogyan működtek egykor a metrók. A BKK egyelőre nem kívánt válaszolni a felvetésre.

Miközben a kelet–nyugati alagútból májusban eltűntek a rogyadozó orosz metrók, a 3-as vonalon leszakadó elemről, végelgyengülő hajtásrendszerekről érkeznek hírek.

 

Mint korábban megírtuk, egy elkeseredett karbantartó levele miatt áll a bál a BKK-nál a 3-as metró kapcsán. A vállalat cáfolja, hogy az újonnan beszerezni kívánt sínek rozoga állapotban lennének, de ez talán a legkisebb probléma a sorban. A 3-as vonalra átirányított szerelvények alkatrészeit elkezdték lerabolni, lassan elrohad a vágányok rögzítése, és a teljes csere mintegy 200 napot venne igénybe. Az éjjeli toldozgatástól kimerült karbantartók szerint lassan eljöhet a pillanat, amikor hajnalban nem fog forgalomba állni a metró.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.