A BKK azóta árulja a kelet–nyugati sínekről kivont ősrégi szerelvényeket, amióta megkezdődött az Alstom szerelvények pályára állítása a 2-es vonalon. A Napi Gazdaság értesülései szerint húsz metrót sikerült átvezényelni az M3-as alagútba, a többit pedig értékesíteni szerette volna a vállalat. Az akció kudarcba fulladt, ami, valljuk be, nem túl meglepő.
A Szovjetunióból érkezett 145 metrókocsi közül mintegy száz darab 1968 és 1972 között állt forgalomba az M2-es vonalon. A gyártó akkor nagyjából negyven évre lőtte be a szerelvények maximális élettartamát. Könnyed fejszámolás után kiderül, hogy legkésőbb a tavalyi évben minden régi vonatnak végleg ki kellett volna állnia a kocsiszínbe, annyira elhasználódtak. Az újabb, 81-es típusok még használható állapotban vannak, így közülük húszat át is helyeztek a 3-as metró vonalára. Mint megtudtuk, a megmaradt több mint 120 szerelvényen a cég azért nem tudott túladni, mert 40 évvel ezelőtt még azbesztet használtak szigetelés gyanánt. A foszkőként ismert szilikátfajtát ma már veszélyes anyagként tartják számon, a legtöbb országban – így hazánkban is – betiltották az alkalmazását. Amennyiben a BKK értékesíteni akarná a metrókocsikat, el kellene végeznie az igen költséges azbesztmentesítési folyamatot. Így viszont nemhogy keresne, inkább veszítene az üzleten.
A vállalat ezért úgy határozott, hogy ócskavasként szabadul meg a matuzsálemektől. A kocsik forgóvázát, a vontatómotorokat, a rézvezetékeket még el lehet adni. A Napi Gazdaság a BKK adataira hivatkozva 456 és 860 ezer forintos bevételről ír kocsinként – eddig 24 szerelvény alkatrészeit sikerült járműhulladékként értékesíteni. Csak összehasonlításképpen: egy nemrég megvásárolt Alstom kocsi közel 380 millió forintot kóstált Magyarországnak.
A lap arról is említést tett, hogy a hazánknak szállított első öt szovjet szerelvényt nem adja el a BKK. Úgy tudjuk, a vonatokat az észak–déli vonal kocsiszínébe vitték, a Kőbánya-Kispest végállomásra. A Metróért Egyesület azt javasolta, hogy az egyik kocsit vigyék ki a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, vágják le az elejét, és rendezzék be egyfajta szimulátornak, hogy a gyerekek is megismerkedhessenek azzal, hogyan működtek egykor a metrók. A BKK egyelőre nem kívánt válaszolni a felvetésre.
Miközben a kelet–nyugati alagútból májusban eltűntek a rogyadozó orosz metrók, a 3-as vonalon leszakadó elemről, végelgyengülő hajtásrendszerekről érkeznek hírek.
Mint korábban megírtuk, egy elkeseredett karbantartó levele miatt áll a bál a BKK-nál a 3-as metró kapcsán. A vállalat cáfolja, hogy az újonnan beszerezni kívánt sínek rozoga állapotban lennének, de ez talán a legkisebb probléma a sorban. A 3-as vonalra átirányított szerelvények alkatrészeit elkezdték lerabolni, lassan elrohad a vágányok rögzítése, és a teljes csere mintegy 200 napot venne igénybe. Az éjjeli toldozgatástól kimerült karbantartók szerint lassan eljöhet a pillanat, amikor hajnalban nem fog forgalomba állni a metró.