Geszti befogja a száját, a nemzet meghálálja neki

2002-ben alpári kampányt gyártott az Orbán-kormány ellen Geszti Péter, most adófizetői pénzből „hálálja meg” neki a nemzeti együttműködés rendszere. Tényleg jobb ilyenkor csöndben maradni.

MNO
2014. 07. 31. 16:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ebben az országban most jobb, ha befogod a szádat” – kiáltotta világgá Geszti Péter alig másfél hónappal ezelőtt a Hvg.hu hasábjain. A Stingtől lenyúlt Englishman in New York című szám magyar átdolgozása és annak videoklipje (de ezzel kicsit később foglalkozunk...) reklámjaként megjelent beszélgetésben a PR-guru konkrétumok említése nélkül akkor egy ilyen mondatot is elmondott: „A magyar elit szinte soha nem tudott úgy élni a lehetőségeivel és a felelősségével, hogy a közérdeket a saját anyagias érdekeinél előbbre tartsa.”

Nem csak a 2002-es SZDSZ-gyűlöletkampány fűződik Geszti Péter, a sokoldalú kreatív nevéhez; a Gyurcsány Ferenc vezette MSZP 2006-os győzelmében is jelentős része volt. Ezt köszönheti meg a busás apanázzsal – a Filmalaptól és a Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA) kapott százezrekkel és milliókkal – a Nemzeti Együttműködés Rendszere.

Geszti Péter minden időben – a szónak szigorúan csak átvitt értelmében – aprópénzre váltotta a lehetőségeit. A napokban ismertté vált, hogy Geszti a Nemzeti Kulturális Alaptól (NKA) begereblyézett 800 ezer forintot dalszövegírásért, miközben az Andy Vajna által vezetett Magyar Nemzeti Filmalap marketingeseként dolgozik évente 6 millió forintos apanázsért – és ez még mindig nem volt neki elég, munkáltatójánál pályázott producerként, és nyert is mintegy 7,5 milliót.

A nemzeti együttműködés rendszerének két emblematikus intézménye mintha Geszti Péternek a nemzetért tett korábbi „erőfeszítéseit hálálná meg” a nagyvonalú gesztusokkal busás juttatások formájában: a 2002-es tavaszi választási kampány során kulcsszerepe volt a Geszti-gépezetnek az Orbán-kormány megbuktatásában. Ismert az a tény is, az egykori tévés műsorvezető, rapper és szövegíró Geszti az ezredfordulóra igen keresett marketingszakemberré és „kreatívvá” vált, ebbéli minőségében kereste meg őt az első Orbán-kabinet útszéli lejáratásában tobzódó SZDSZ. A párt mögé szerveződő alpári hazugsággyár a következő, a felszínen még disztingvált tónusú programelemekkel jött elő (a 2002 után történteket ismerjük):

– csökkentjük az adókat
– rendbe tesszük az egészségügyet
– megszüntetjük a kormányzati korrupciót
– megbecsüljük a tudást

Kuncze pártelnök akkor kamionra szállt, és indult a nagy „SZDSZ-turné”. A párt hiába hevert romokban a 2002-es tavaszi kampány idején, a médiakapcsolatok rendben voltak, és a fiatalok tömegeit a tenyeréből etető Geszti is ott volt a soraikban. A választás előtti hetekben aztán megjelent a telekakilt narancssárga pelenka, amitől Kuncze Gábor szabadítja meg a gőgicsélő csecsemőt. Jött a látást, hallást és szólást akadályozó narancs, a „narancsuralmazás” – Geszti kedvelt eszközei a szójátékok –, a „Fidesz = MIÉP light – Haverok, buli, junta” diktatúrázós fantásdoboz, és a más metaforákban is megjelent, a radikálisok és a Fidesz összeboronálásával való kéjes riogatás, ugye ismerős fogások.

 

Geszti zászlóra tűzte a „Lop STOP” jelszavát is (ezzel rohangált az egész párt mindenféle kampányrendezvényeken), de nem valószínű, hogy egy kicsit is zavarta őt vagy Kuncze Gábor csapatát, amikor éppen az SZDSZ-ről nyilatkozta Medgyessy Péter koalíciós miniszterelnök kisvártatva, hogy „az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel”. A kijelentés után nem sokkal meg is bukott Medgyessy Péter, és jött Gyurcsány Ferenc.

 

Gesztiék már a 2002-es kampány korai szakaszában elővették Kövér Lászlót, aki egy óriásplakáton vigyorgott Orbán Viktor társaságában a Reszkessetek, betörők! című film ismert főszereplője mögött. És jöttek, jöttek sorban a provokatív plakátok Geszti agyából – például egy választásra buzdító leszbikus pár –, amelyek terjesztését a párt a Soros Alapítvány segítségével oldotta meg.

 

A kampány hajrájára maradt Geszti újabb nagy dobása: Kövér László kifacsart „köteles” beszédére válaszul a fiatal SZDSZ-esek SMS-hadjárattal szerveztek órák alatt 20 ezres tüntetést; ez volt az első ilyen a magyar politikatörténetben. Az már – ahogy az SZDSZ-nél Geszti eltervezte – senkit nem érdekelt, hogy valójában mit és milyen szövegkörnyezetben mondott egy lakossági fórumon Kövér László. Ismert, Gyurcsány Ferenc is kérkedett vele Debreczeni József interjúkönyvében, hogy a „köteles tüntetés” és a beszéd félreértelmezése egy összeállított forgatókönyv szerint zajlott.

A választás napján aztán újból jöttek a liberális SMS-ek a következő szöveggel: „Szavazáson jártam, Kövér Lászlót láttam, meg akart verni, a baloldal fog nyerni, félre ború, félre kétely, megy a Viktor, jön a Péter.” A kampány egésze pedig teljesítette a hármas célt: az SZDSZ a parlamentbe került, Orbán kormányát leváltották, a MIÉP-et pedig kiszorították a Tisztelt Házból.

Geszti Péter az utóbbi években egy lépéssel távolabb áll a pártpolitikától, de csak azért, hogy egy bő évtized után megtalálja őt a „nemzet hálája” egy-egy filmalapos köldökzsinór vagy tetemes NKA-összegek formájában.

A reklámóriás a közvélemény előtt főként játékos nevű zenekarok élén tündökölt (Jazz+Az, Gringo Sztár), utóbbi formációval hozta össze a fent említett, kivándorlásos tematikájú Sting-utánérzést, amelyre reagálva az Index terjedelmes összeállítást közölt „Geszti pályafutásának legszörnyűbb produkcióiról”, a 444.hu inkább röviden cincálta darabokra az alkotást, a Cink.hu pedig Sting „nyilvános megerőszakolásáról”, „hunglish fazékhangról”, „szörnyeteg zenéről” értekezett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.