Horváthné Herbáth Mária felügyeleti vezető az általános tapasztalatokról csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón elmondta: egyes intézmények megsértették a közbeszerzésekre vonatkozó előírásokat, a hallgatói költségtérítéseket nem a kincstárnál vezetett számlán kezelték. Probléma volt még, hogy a térítési díjakat nem minden esetben alapozták meg önköltségszámítással. Az eszközök és források állományának valódiságát több intézmény leltárral nem támasztotta alá teljes körűen. Az előirányzatok tervezése, a normatív támogatások felhasználása ugyanakkor alapvetően szabályos volt. Az állami felsőoktatási intézmények fenntartója szabályszerűen látta el alapítói és egyéb feladatait – jelezte.
Warvasovszky Tihamér, az ÁSZ alelnöke kiemelte: 2009-12 között a hatályos felsőoktatási törvény a pénzügyi és vagyongazdálkodási területeken bármely más költségvetési szervhez képest nagyobb önállóságot biztosított az állami felsőoktatási intézmények számára, ezzel azonban nem minden esetben tudtak élni. Több intézmény pénzügyi egyensúlya megingott, mintegy feléhez költségvetési felügyelőket, illetve főfelügyelőket rendeltek ki – jegyezte meg az alelnök.
Kitért arra is: a fenti időszakban a felsőoktatási intézmények kiadásai 1881 milliárdot tettek ki, amihez az állam 752 milliárdos költségvetési támogatást biztosított. Kijelentette: össztársadalmi érdek, hogy a felsőoktatási intézmények szabályosan működjenek és maradéktalanul betartsák a gazdálkodásukra vonatkozó előírásokat, szabályszerűen használják fel a rájuk bízott közpénzeket.
Az ÁSZ valamennyi állami felsőoktatási intézményt górcső alá vesz, és idén még két egyházi intézményt is megvizsgálnak. Ezt azért is tartotta fontosnak, mert a Magyarországon működő egyetemek és főiskolák átfogó ellenőrzésére korábban nem került sor. Az alelnök jelezte: az egyes intézményeket azonos ellenőrzési program alapján vizsgálják, a cél annak megállapítása, hogy szabályos volt-e a pénzügyi és vagyongazdálkodás, a jogszabályi előírásoknak megfelelően működött-e a belső kontrollrendszerük, valamint hogy az illetékes minisztérium szabályszerűen gyakorolta-e fenntartói, ágazati irányítói tevékenységeit. Rögzítette: a vizsgálat nem terjed ki ugyanakkor az oktatási és tudományos tevékenységre.