A magyar iskolások lenyűgöző eredményt produkáltak a múlt évi nemzetközi tanulmányi versenyeken. A legrangosabb megméretésnek számító tudományos diákolimpiákon nyolc tantárgyból összesen huszonnégy érmet szereztek, a legtöbb érmes helyezést matematikából érték el a diákok – derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) lapunkhoz eljuttatott összesítéséből. A világversenyeken elért siker nem akármi: kémiából 75, informatikából 82, matekból 101 ország tanulói csaptak össze.
Az eredmények mögött természetesen a tehetséges tanulók felkészítő pedagógusainak áldozatos munkája is ott van. Kotek László 30 éve vezeti a középiskolásoknak szóló, diákolimpiára felkészítő szakkört a Pécsi Tudományegyetem Fizikai Intézetében, kezei közül az eltelt évtizedekben csaknem félezer fiatal került ki úgy, hogy egy életre elkötelezte magát a természettudományokhoz.
– Az itt szakköröző fiatalok közül sokan egyetemi tanárok, nemzetközileg jegyzett fizikusok lettek, két tanítványunk a Junior Príma-díjat is megkapta. Büszkék vagyunk, hogy már két akadémiai doktorunk is van. A mi diákunk volt például Szabó Attila, akik kétszer lett abszolút első a fizikai diákolimpián, ezt rajta kívül eddig senki nem érte el a világon – sorolja eredményeiket büszkén a mester.
Szerinte a siker titka a felkészítés kiszámíthatóságában, a pontosságában és a folytonosságában rejlik, abban, hogy – ahogy ő fogalmazott – a szakkörén 30 év alatt egy foglalkozás sem maradt el. Hozzátette: fontos az is, hogy nem pusztán azt tűzik ki célul, hogy a növendékek bekerüljenek a diákolimpiai csapatba, hanem megszerettetik a területet, vonzóvá teszik a fiatalok előtt. – Tanulóinkat főként a felsőfokú fizikatanulmányokra készítjük fel, felvillantva előttük a tudományos életpályát, a PhD-tanulmányok lehetőségét is – jegyezte meg Kotek László.
– A versenyeken elért eredmény alapvetően a diák egyéni teljesítménye, de rengeteg múlik a tehetség felismerésén és gondozásán, az iskola és a tanár munkáján – hangsúlyozta lapunknak a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban tanító Takács Márta, aki filozófiai diákolimpiára készít fel évek óta sikeresen diákokat, akiknek idegen nyelven kell helyt állniuk. Mint kiemelte, a tehetséggondozás során nem csak a nagy versenyekre és az oda bejutó tanulókra kell koncentrálni, mert minden eredmény egyaránt fontos. – Nagyon jó látni egy tanuló tehetségének kibontakozását. Ezért egyaránt örülök annak, ha az órán sikerül egy közönyös diák érdeklődését felkelteni, illetve annak, ha egy tanítványom jól szerepel tanulmányi versenyen – fogalmazott a tanárnő, akinek tanítványa ezüstéremmel tért haza a 41 ország diákjait felvonultató tavalyi versenyről.