Egyre túlterheltebbek a pedagógusok

A tanárok harmada számolt be arról, hogy romlott az életszínvonala.

Csókás Adrienn
2015. 02. 18. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Február végéig gyűjtik a tanárok válaszait, de már most tíz és fél ezren töltötték ki a Pedagógusok Szakszervezetének az életpályamodell bevezetésének hatásaira rákérdező felmérését. Az eddig beérkezett visszajelzések szerint a pedagógusok kilencven százaléka több időt tölt munkával, mint az életpálya, illetve az ahhoz kapcsolódó új munkarend 2013-as bevezetése előtt. Kilenc százalékuk ugyanannyit dolgozik, mint eddig, és mindössze egy százalék jelezte a munkaterhek csökkenését. Ismeretes, korábban minden pedagógusnak heti 22 órát kellett megtartania, ezen túl nem volt megszabva, ki hogyan osztja be a negyvenórás munkaidejét.

Az életpályamodell megjelenésével viszont eltűnt a fix óraszám, ehelyett heti 32 órás kötött munkaidőt határoztak meg, ezen belül 22 és 26 között szabadon változhat a tényleges tanórák száma, a beosztásról mindenhol az intézményvezetők döntenek. A válaszadók 86 százaléka számolt be arról, hogy az új rendszerben gyakrabban tapasztalja a kimerültség és a fáradtság jeleit, sőt 56 százalék még különféle egészségügyi és mentális problémák kialakulását is az új munkarend számlájára írja.

Panaszkodnak a tanárok a túlmunka honorálására, pontosabban annak hiányára is: a túlórázó pedagógusoknak saját bevallásuk szerint csak 10 százaléka tudta „lecsúsztatni” (ez azt jelenti, hogy az egyik héten ledolgozott túlórák miatt később kevesebbet kell dolgozni) a pluszban ledolgozott órákat, és mindössze 2 százaléknak fizetett túlóradíjat a munkáltató. A kérdőívet kitöltő tízezer pedagógus 11 százaléka számolt be arról, hogy összességében heti 40 órát vagy ennél kevesebbet dolgozik, 89 százalék ennél több időt tölt munkájával. A válaszadók 28 százaléka még heti 50 óránál is többet dolgozik.

Az életpályarendszerrel bevezetett követelmények és elismerések összhangjával a válaszadók 3 százaléka elégedett, 35 százalék reménykedik a helyzet javulásában, 61 százalék szerint pedig túl sokat várnak el a tanároktól, túl kevés ellentételezésért. Ezzel együtt összességében csak a kérdőívet kitöltők egyharmada (34 százalék) jelentette ki, hogy romlott az életszínvonala, 40 százalék nem tapasztalt változást e tekintetben, 26 százalék pedig jobban él, mint korábban.

Ismeretes, az előmeneteli rendszer garantálja, hogy 2017-ig minden tanévkezdéskor emelkedik a pedagógusok bére, szeptemberben 3,4 százalékos alapilletmény-emelés várható. Ennél is nagyobb összeghez jutnak hozzá a minősítésen átesők: a mostani évváltáskor 22 ezren léptek fizetési fokozatot, a mesterpedagógus kategóriába lépők 25-30 százalékos béremelést kaptak, a Pedagógus II. szintre lépők 8 százalékkal vihetnek haza több pénzt, mint tavaly.

A pedagógusok béremelésére az idén 38 milliárd forinttal jut több pénz, mint 2014-ben, de a költségvetési többletráfordítás 2012-höz képest már meghaladja a 200 milliárd forintot. Idén ősztől ráadásul a pedagógus szakképesítéssel rendelkező, de nem pedagógus munkakörben dolgozó alkalmazottakra (pl. asszisztensek, iskolatitkárok, laboránsok) is kiterjed az előmeneteli rendszer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.