A kommunikációs baki veszélyei

Nemcsak az állami egyetemeket, de az egyházi vagy magánintézményeket is érinti a profiltisztítás.

Csókás Adrienn
2015. 03. 24. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási visszhangot keltett az elmúlt hetekben az a hír, hogy a felsőoktatási államtitkárság megszüntetné a hosszú évek óta slágerszaknak számító kommunikáció és médiatudomány képzést. Az Eduline értesülése szerint nemcsak az állami ösztöndíjas helyek tűnnének el, de egyáltalán nem indulhatna kommunikáció szak, legfeljebb a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Hammer Ferenc, az ELTE bölcsészkar médiatanszékének oktatója pedig még arról is írt a Facebook-oldalán, hogy a kormány terveinek fél tucat másik képzés is áldozatul eshet, például a nemzetközi kapcsolatok alapszak, vagy könyvtár–informatika mesterképzés.

A szaktárca terveit ismerő forrásunk szerint másról van szó. – Ott voltam a bölcsészet- és társadalomtudományi szakbizottság ülésén, ahol Maruzsa Zoltán felsőoktatási helyettes államtitkárral a szakok racionalizálásáról egyeztettek a terület dékánjai. Ezen a tárgyaláson szó sem volt arról, hogy a minisztérium be akarná szüntetni a kommunikáció és médiatudomány alapszakot. Szakmai konzultáció zajlott, hiszen emlékezetes, a Magyar Rektori Konferencia (MRK) évekkel ezelőtt önként vállalta, hogy ésszerűsíti a képzési szerkezetet, és javaslatokat tesz az átalakításokra – mondta lapunknak Dezső Tamás, az ELTE bölcsészkarának dékánja, hozzátéve: a kommunikáció kapcsán azon folyik a vita, hogy szükség van-e több bemenetre. Ez a képzés ugyanis jelenleg 180 kredites alapszak formájában elérhető a társadalomtudományi karokon, emellett specializációként is működik a bölcsészkarok szabad bölcsészet szakán belül. – Probléma az utóbbival van, mert nem biztos, hogy szükség van két különböző bemenetű kommunikációs képzésre, miközben például filozófiából, művészettörténettől, esztétikából vagy filmtudományból egyáltalán nincs önálló alapszak vagy szakirány, ezek a tudományterületek csak más képzések részeként jelennek meg – tette hozzá.

A felsőoktatási államtitkárság a kommunikáció beszüntetése kapcsán közleményben jelezte, hogy a minisztérium valóban folytat egyeztetéseket az MRK illetékes szakbizottságaival a racionalizálásról, ám konkrét intézményi meghirdetések nem kerültek szóba, az átalakításról megjelent híresztelés pedig szerintük pusztán hangulatkeltés.

Régóta ismert tény ugyanakkor, hogy az Emmi elvárja az egyetemektől és főiskoláktól a képzési kínálat ésszerűsítését, sőt a tavaly év végén elfogadott ágazati stratégiában konkrétan szerepel is, hogy 15 százalékkal csökkenteni fogják a felsőoktatási képzések – ma több mint tízezres – számát. Lapunknak adott interjújában Palkovics László államtitkár korábban még azt is elmondta, hogy ez a csökkentés a gazdálkodási, a marketing és a turizmus szakokat érinti majd, miközben orvosból, mérnökből és pedagógusból több embert akarnak képezni. – Értem, hogy egy marketing-kommunikáció diploma egyszerűbben megszerezhető, mint egy mérnöki, de a célkitűzés mégis az, hogy senki ne szerezzen olyan diplomát, amivel nem tud elhelyezkedni – fogalmazott akkor az államtitkár, aki leszögezte: nem fentről akarnak beavatkozni, hanem az intézményektől várják, hogy hozzák meg a saját versenyképességüket biztosító átalakításokat.

Ismeretes, az állam jelenléte és beleszólása elsősorban a finanszírozott, ösztöndíjas helyek számában mutatkozik meg, de megtudtuk, hogy a fizetős képzések indításáról sem minden esetben dönthetnek teljesen szabadon az egyetemek, még az egyházi vagy magán fenntartásúak sem.

Jászberényi József, a Zsigmond Király Főiskola (ZSKF) kommunikációs intézetének vezetője azt mondta lapunknak, képtelenségnek tartja a kommunikáció szak teljes megszüntetésének ötletét, ha azonban lenne ilyen döntés, az nem csak az állami egyetemeket és főiskolákat érintené. – A ZSKF magánintézmény, de mivel államilag akkreditált képzéseket folytatunk, a mi képzési kínálatunkba is van beleszólása a kormánynak, és ez így helyes. A hatályos jogszabályok szerint nemcsak az államilag finanszírozott, ösztöndíjas helyek számát határozhatja meg központilag a szaktárca, de az önköltséges képzések tekintetében is megmondhatja, hogy az adott tanévben elindíthatjuk-e a szakot, vagy sem. Ez azonban biztosan nincsen napirenden – fogalmazott.

Kitért arra is, hogy erősen téves az a sokat hangoztatott megállapítás, hogy a kommunikáció szakon túlképzés van. – A főiskolák-egyetemek folyamatosan követik a diplomásaik elhelyezkedési számait, arányait, és az adatok alapján elmondható, hogy ez a szak átlagosnak mondható az elhelyezkedéseket illetően. A túlképzést nem támasztják alá adatok, az viszont tény, hogy jól kommunikáló emberekre a társadalom minden színterén szükség van, s különösen fontos ez a médiában. Kizártnak tartom, hogy bárki, kormányzati részről nekimenne egy ilyen képzésnek – fűzte hozzá, megjegyezve: a ZSKF profiljában éppen a kommunikáció az egyik legnagyobb, és legelismertebb képzés.

Megkerestük a felsőoktatási államtitkárságot is, amely lapunkkal azt közölte, hogy a képzések meghirdetése minden esetben a fenntartó jóváhagyásával történik, a kormánynak ugyanakkor nincs joga képzési kötelezettséget előírni az egyetemeknek vagy főiskoláknak. A nem állami fenntartású intézmények kapcsán hozzátették: ezek esetében értelemszerűen kisebb a kormány beleszólási lehetősége, de rájuk is vonatkozik például az a kormányrendelet, amely szabályozza, hogy az önköltségek milyen mértékűek lehetnek, rögzítve azok minimális és maximális értékét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.