Színvonalromlással is járhat a menetjegy-támogatások megszüntetése

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége szerint ez várható.

MTI
2015. 06. 19. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament napirendjén szerepel a 2012. évi személyszállítási törvény módosítása, amely tartalmazza a szociálpolitikai menetdíj-támogatás és a költségtérítés megvonásának lehetőségét azokon a vonalakon, ahol párhuzamos a szolgáltatás.

A KMSZ szerint legtöbb esetben várhatóan a vasút lesz a módosítás kedvezményezettje. A szakszervezetek viszont elfogadhatatlannak tartják, ha az érintett útvonalakon a buszos szolgáltatókat automatikusan és teljesen kizárnák a támogatási rendszerből.

Ha az utasok az autóbuszokon nem vehetik igénybe a szociális kedvezményeket, az utasok csökkenő száma miatt járatszűkítések történhetnek. Mindez az utasokat is hátrányosan érinti, hiszen sok esetben csak átszállással, hosszas gyaloglással, hosszabb idő alatt érhetik el úti céljukat – áll a közleményben.

A helyközi utasforgalom mintegy 70 százalékát a Volán-portfólió cégei bonyolítják le, mintegy 30-40 milliárd forint állami költségtérítés mellett. A Volán-járatok közel 3200 települést kötnek össze, évente csaknem 500 millió utas veszi igénybe a buszközlekedést. Ezzel szemben a vasút 150 millió utast szállít, mintegy évi 150 milliárd forint állami támogatás mellett – emlékeztetett a szövetség.

Az érdekvédők egyetértenek a vasúti infrastruktúra megújításának szükségességével, de ellentmondásosnak tartják, hogy a 2020-ig tartó uniós finanszírozási ciklusban több mint 1000 milliárd forintot terveznek vasútfejlesztésre. Ezzel szemben az autóbuszok beszerzésére nincs elegendő forrás, és az elmúlt 3-4 évben a járművásárlást még a saját pénzeszközükből sem engedélyezték a Volán-társaságoknak – hangsúlyozta a KMSZ.

A vidéki lakosság, az iskolások szállítását egyre öregebb, korszerűtlenebb autóbuszok végzik, a buszok átlagéletkora eléri a 13-15 évet – tették hozzá. A szövetség a Volán-szakmát érintő problémák – a járműpark elavulása, finanszírozási problémák, krónikus gépkocsivezetői hiány – miatt mielőbbi érdemi egyeztetést sürget a szakszervezetek és a döntéshozók között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.