Egyre több a problémás gyerek

Országszerte hét-nyolcezer szülő választja az otthoni tanulás lehetőségét.

Csókás Adrienn
2015. 07. 04. 8:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem százezer fővel, 479 ezerről 380 ezerre esett vissza országosan a hátrányos helyzetű gyermekek száma 2010 és 2013 között – ez olvasható ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) új, Edumap néven létrehozott térképes adatbázisából. Eszerint minden évben Szabolcsban és Borsodban regisztrálták a legtöbb hátrányos helyzetű fiatalt, de a pozitív tendencia még itt is megfigyelhető. Az országos átlag a vizsgált időszakban 27-ről 23 százalékra mérséklődött, igaz, a két legrosszabb helyzetben lévő megyénkben még a javulás után is 40 százalékos volt, szemben például a Győr környékén regisztrált 8 százalékkal.

 

Érdekes, hogy a fenti kedvező változások ellenére időközben mégis több tízezerrel emelkedett a beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézségekkel küzdők, az úgynevezett BTM-es gyerekek száma: a 2007-es 52 ezres létszám 2013-ra már 78 ezerre duzzadt, ez az összes diák durván négy és fél százalékát jelenti. A BTM-es gyerekek aránya a marcali járásban volt a legmagasabb, több mint 15 százalék, miközben az ország északnyugati csücskében egy százalék alatti értékeket mértek.

Az adatbázis szerint az évfolyamismétlő diákok országos átlaga 2,63 százalék volt: leggyakrabban a nógrádi és borsodi diákok buktak meg, míg a főváros környékén és a nyugati megyékben ez a mutató is kedvezőbb. 2013-ban országszerte csaknem 44 ezer diák kényszerült újrajárni a sikertelenül elvégzett évfolyamot. Ötvennél több igazolatlan órát az összes tanuló egy százaléka, körülbelül 18 ezren gyűjtöttek össze 2013-ban, legnagyobb arányban a nógrádi, borsodi és jászsági diákok lógtak.

Nagyjából állandónak mutatkozik a magántanulói státusban lévők mintegy félszázalékos aránya: országszerte minden tanévben hét-nyolcezer gyerek szülei választják az otthoni tanulás lehetőségét, főleg Budapesten és Pest megyében. Tehetséggondozó foglalkozásokon a gyerekek 15 százaléka vett részt, 2013-ban összesen 250 ezren.

Az elemzés a pedagógusok helyzetét is felmérte. Kiderült, a főállású pedagógusok aránya Pest és Tolna megyében a legmagasabb, a tanárok több mint 95 százalékát így foglalkoztatják, miközben az országos átlag 93 százalék. A legutolsó mért tanévben a tanárok 86 százaléka dolgozott teljes munkaidőben, akik közül mindössze egy százalék volt pályakezdő (a legtöbb fiatal a fővárosban állt munkába). A fiatal kollégák aránya azóta már jelentősen javult, hiszen a pedagógus-életpályamodellt, és a tanár szakos hallgatók anyagi támogatását célzó Klebelsberg képzési ösztöndíjat 2013-ban, vagyis a vizsgált időszakot követően vezették be. Az idei felsőoktatási felvételin már a harmadik legnépszerűbb szakterület lett a pedagógusképzés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.